شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۹
۰ نفر

در سی‌و ‌دومین دوره نمایشگاه عرب‌‌هلث که ازتاریخ 28 تا 31 ژانویه (8 تا 11 بهمن‌ماه) برگزار شد، بیش از 70 کشور و از جمله شرکت‌هایی از ایران حضور داشتند.

غرفه ایران شامل 24 شرکت ایرانی بود که مجموعاً در کنار یکدیگر با آرم پرچم ایران حضور داشتند. همچنین غرفه بیمارستان ایرانی دبی و بیمارستان تخصصی شیراز از جمله شرکت‌کنندگان ایرانی این دوره از نمایشگاه عرب‌هلث بودند.

در نمایشگاه عرب‌هلث امسال مجموعه ایران بسیار قدرتمند ظاهر شد‌ ، چرا که همه غرفه‌های ایرانی به‌طور مجموع و در کنار هم قرار گرفته‌‌ و البته اکثرا از شرکت‌های قدر در داخل ایران در زمینه‌های تجهیزات پزشکی و دارویی بودند‌.

شرکتی که در زمینه تولید مانیتورینگ علائم حیاتی که در سی‌سی‌یو، آی‌سی‌یو، اتاق عمل و اورژانس کاربرد دارد هشتمین سال است که در عرب‌هلث حضور می‌یابد و به 25‌کشور صادرات دارد و به گفته مسئول غرفه، این شرکت، صادرات به  کشورهای منطقه را از طریق این نمایشگاه آغاز کرده‌ است.

این شرکت که 90‌درصد تولیدات و طراحی دستگاه‌هایش ایرانی است در سال 81 استاندارد CE اروپا را دریافت کرده است.

مسئول این غرفه می‌گوید: صادرات زمانی معنا پیدا می‌کند که محصول ارزش افزوده داشته باشد و ‌ شرکت بتواند با تولید محصولی ایرانی ارزش افزوده داشته باشد.

وی درخصوص حمایت دولتی از حضور شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی می‌گوید: این حمایت تنها به پرداخت بخش کمی‌ از هزینه اجاره غرفه محدود می‌شود که البته قرار است در آینده پرداخت شود.

این یارانه در حدود 30 تا 35‌درصد است که به گفته اکثر غرفه‌ها سوبسید مربوط به سال گذشته 2‌ماه پیش پرداخت شده است. این در حالی است که در مورد برخی از شرکت‌های خارجی هزینه کامل غرفه و حتی هزینه حمل کالا از کشور مبدأ به نمایشگاه توسط دولت پرداخت می‌شود.

نیاز به حمایت بیشتر

شرکت دیگری که تولید‌کننده دستگاه‌های اندازه‌گیری میزان اکسیژن است و محصولات ایرانی ارائه می‌کند برای ششمین سال است که در نمایشگاه حضور می‌یابد و  در جذب 70 تا 80 درصد بازارهای هدف موفق بوده و توانسته بازار حوزه خلیج فارس، پاکستان و آسیای میانه را جذب کند.

به گفته مسئول این غرفه این نمایشگاه فرصتی است برای شرکت‌های ایرانی که حتی بازار داخلی را نیز جذب کنند، زیرا‌ خریدارانی که از تهران می‌آیند به این شرکت‌ها در یک نمایشگاه بین‌المللی با دید بهتری نگاه می‌کنند و حضور در عرب‌هلث اعتبار بیشتری به شرکت‌ها می‌دهد.

حتی به گفته وی بسیاری از فرصت‌های فروش داخلی از همین نمایشگاه آغاز شده است و در حقیقت این نمایشگاه فرصتی است برای شرکت‌ها که ارتباط خود را با مسئولانی که از تهران برای بازدید نمایشگاه می‌آیند تکمیل کنند.

وی که یک جانباز است فعالیت کنونی خود را نیز به نوعی جنگیدن در جبهه تشبیه می‌کند و می‌گوید: با توجه به این که بسیاری از شرکت‌های ایرانی ارتباطات صادراتی خود را از طریق این نمایشگاه و نمایشگاه‌هایی از این دست می‌دانند، حمایت دولت برای باز کردن فرصت‌های بیشتری برای حضور در بازارهای جهانی ضروری به‌نظر می‌رسد و این خود، هم حمایتی از تولید‌‌کننده ایرانی و زنده نگاه داشتن نام ایران در این عرصه و هم نوعی سودآوری داخلی است.

این مسئله را بسیاری از مسئولان شرکت‌ها و غرفه‌داران نیز مطرح کردند. آنها معتقدند‌ دولت باید پروسه‌های طولانی و سخت حین واردات مواد اولیه و صادرات را از بین ببرد، زیرا به این ترتیب تولید‌کننده زمان را از دست می‌دهد و این فرایند هزینه بیشتری را بر تولید‌کننده داخلی تحمیل می‌کند، نهایتاً قیمت تمام شده محصول برای ارائه در بازار خارجی به‌رغم پایین بودن هزینه انرژی و کارگر در ایران به‌دلیل وجود چنین مشکلاتی با نوع خارجی آن تفاوت چندانی نخواهد داشت.

حضور چند شرکت دارویی و چند شرکت مربوط به تجهیزات پزشکی از ایران در عرب‌هلث نشان می‌دهد که قابلیت‌های ایرانی و برخورداری از جدیدترین تکنولوژی‌های داروسازی در کشور فراوان است و در این زمینه حرفی برای گفتن وجود دارد، اما برای این‌که این شرکت‌ها قد بکشند و بتوانند در این بازار پر رقابت خود  و محصول ایرانی را مطرح کنند حمایت‌های ویژه یا امکانات گسترده‌تری لازم است که از توان چند شرکت خصوصی خارج است.

غرفه‌ای ایرانی از امارات

بیمارستان ایرانی در دبی که از 37 سال گذشته به همت هلال احمر ایران تأسیس شده و خدمات خود را به گفته رئیس این بیمارستان به صورت خیریه و با هزینه‌هایی کمتر ارائه می‌کند، از جمله شرکت‌کنندگان این دوره از عرب‌هلث بود.

این بیمارستان در غرفه خود در نمایشگاه، سعی در معرفی خدمات پزشکی و درمانی، جذب نیروی کار و معرفی نشریه داخلی بیمارستان داشت. هم‌اکنون بیش از 100 پزشک متخصص و عمومی ‌مشغول فعالیت در   بیمارستان ایرانیان دبی هستند.

از دیگر خدمات این بیمارستان‌ فعالیت در اکثر بخش‌های تخصصی است و به گفته رئیس این بیمارستان، یک‌سوم مراجعان به بیمارستان‌های دبی را تحت پوشش قرار داده که 28‌درصد آنها ایرانی و مابقی از سایر ملیت‌ها هستند.

به گفته دکتر فرشچی قیمت خدمات مناسب و سرعت خدمات در این بیمارستان نسبت به ایران بالاتر است به‌طوری که از صبح تا عصر تکلیف بیمار مشخص می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه از لحاظ کیفی نیز سعی کرده‌ایم خدمات را به سطح مطلوب‌تری ارتقا دهیم، درخصوص وجود برخی کاستی‌ها در ارائه خدمات توضیح می‌دهد: در حدود 1700 تا 2300 مراجعه‌کننده روزانه داریم که با همراهانشان مجموعا به جمعیتی در حدود 7 تا 8 هزار نفر می‌رسند که در راهروها در تردد هستند و البته مدیریت و نظافت این مجموعه بسیار کار می‌برد.

فرشچی می‌گوید: همچنین با توجه به اینکه این بیمارستان به منظور خیریه تأسیس شده و بیشتر به قشر متوسط و کم‌‌درآمد سرویس می‌دهد خدمات بستری در آن از نظر لوکس بودن همانند بیمارستان‌های خصوصی نیست، چرا که میزان مراجعه و شارژ در این بیمارستان‌ها بیشتر است.

در حال حاضر 200 تخت بستری در بیمارستان موجود است و قرار بر این است که سوئیت‌هایی نیز جهت سرویس‌دهی به بیمارانی که می‌توانند هزینه‌های بیشتری پرداخت کنند در اختیار این نوع مراجعه‌کنندگان قرار گیرد.

گسترش توریسم پزشکی

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان ایرانی سی و دومین دوره از نمایشگاه عرب‌هلث، گروهی از بیمارستان مرکزی شیراز بود. بیمارستان مرکزی شیراز به‌عنوان بیمارستانی کاملاً خصوصی و مدرن با برخورداری از پیشرفته‌ترین تجهیزات بیشتر به‌دنبال گسترش «گردشگری‌سلامت» یا توریسم پزشکی است.

دکتر خشنود رئیس این بیمارستان در این باره می‌گوید: در گذشته معمول بود که بیماران از کشورهای حوزه خلیج فارس برای درمان به بیمارستان‌هایی در ایران و به ویژه در شیراز می‌آمدند که خدمات در آنها مطلوب، اما بسیار ارزان‌تر است.

این بیمارستان اولین سال است که در این نمایشگاه غرفه می‌گیرد و هدف از حضور در عرب‌هلث به گفته رئیس این بیمارستان، معرفی بیمارستان به کشورهای حوزه خلیج فارس و گسترش توریسم پزشکی در ایران است.

توریسم پزشکی یکی از زیرگروه‌های توریسم است که سعی می‌کند ضمن معرفی جاذبه‌های هر کشور، خدمات‌درمانی، تشخیصی و سلامت و رشته‌های مربوط به طب سنتی آن کشور مانند آب‌درمانی یا گیاه درمانی را معرفی کند.

به گفته کارشناسان، توریسم پزشکی نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، سودآوری خوبی دارد و موجب ایجاد اشتغال شده و از سویی موجب تبادل علم و تجربه و ارتقای علمی ‌می‌شود.

به‌دلیل این‌که ایران درخصوص مزیت‌های پزشکی در کشورهای حوزه خلیج فارس مشهور است و خدمات‌درمانی برای بیمارانی که از این کشورها به ایران مسافرت می‌کنند بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود، به‌طوری که در برخی موارد حتی به یک ششم قیمت در امارات می‌رسد، گسترش توریسم پزشکی در ایران سرمایه‌گذاری بسیار سودآوری خواهد بود.

همشهری امارات- 13 بهمن86

کد خبر 43266

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز