همشهری‌آنلاین: شهردار تهران از لزوم انسجام بیشتر دو حوزه ترافیکی و شهرسازی و برنامه‌های جدید برای توسعه قلمرو حمل‌ونقل عمومی خبر داد.

حناچي

 پیروز حناچی ظهر شنبه ۱۱ اسفند در همایش راه‌های تحقق TOD در شهر تهران با اشاره به وضعیت روزهای هوای پاک در پایتخت که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: در روزهای جمعه که فعالیت‌های شغلی کاهش می‌یابد شاهد آلودگی هوا هستیم که این نشان می‌دهد مجموعه سیاست‌ها در یک امتداد حرکت نمی‌کند و این مسئله نشان می‌دهد که گپ‌هایی وجود دارد همچون معاینه فنی خودروهای سنگین که باید دقت بیشتری در آن شود.

به گزارش ایسنا، او با بیان این‌که ما باید شهرها را به تسخیر پیاده‌ها در بیاوریم، گفت: اولویت در شهرها با پیاده‌هاست و ما باید با اقدامات‌مان این پیام را در شهر منتشر کنیم و در دنیا راه‌های مختلفی پیشنهاد شده است. همچون اجرایی کردن خیابان کامل که جای سوال است با توجه به این‌که خیابان‌های تهران شکل گرفته است به چه میزان تحقق خیابان کامل محقق می‌شود؟ البته چاره دیگری نداریم و باید به این سمت برویم.

او گفت: برخی خیابان‌ها هستند که وضعیت آنها به ما پیام می‌دهد که قابلیت فضا دادن به پیاده‌روها را دارند، گفت: مثلاً خیابان‌هایی که سرعت مجاز تردد در آنها کمتر از ۳۰ کیلومتر است پیام می‌دهند که در اولویت هستند.

شهردار تهران با بیان این‌که زمانی که در شورای عالی معماری و شهرسازی بودم در شورای شهر دوم مباحثی مطرح شد مبنی بر محدودیت شماره‌گذاری خودروها در تهران که در آن زمان یکی از مدیران حمل و نقل پاریس میهمان ما بود و در جلسات در مورد مسائل مختلف ترافیکی صحبت کردیم و از آنها پرسیدیم که آیا می‌توان مانع عدم پلاک‌گذاری خودروها شد؟ و آنها جواب دادند که در شهر پاریس آن زمان ۱۳ میلیون خودرو پلاک شده و مگر می‌شود جلوی تولید را گرفت.

حناچی با بیان این‌که آن زمان مدیر پاریسی از کلمه نقره‌داغ استفاده کرد، گفت: این مدیر عنوان کرد ما افرادی را که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند نقره داغ می‌کنیم چرا که از مسیرهای اصلی تردد کم کرده و آن را به مسیر پیاده رو اضافه می‌کنیم و کسانی که می‌خواهند از خودروی شخصی به جای حمل و نقل عمومی استفاده کنند می‌توانند در ترافیک بمانند و تردد وسایل حمل و نقل عمومی را مشاهده کنند.

وی با بیان اینکه ما در تهران باید بیش از گذشته انسجام دو حوزه ترافیک و شهرسازی را ایجاد کنیم، گفت: بیش از گذشته نیازمند انسجام در این دو حوزه هستیم و امیدواریم با مدهای ترکیبی حمل و نقل که سرعت متوسط بالاتری دارند، حجم مسافر بیشتری را جابه‌جا می‌کنند و عارضه کمتری به شهر وارد می‌کنند را مورد استفاده قرار دهیم.

شهردار تهران با بیان این‌که در توسعه قلمرو عمومی در شهر، امکان دسترسی افراد بسیار مهم است گفت: به عنوان مثال می‌توان به تپه‌های عباس آباد اشاره کرد که ایستگاه مترو را در نزدیکی دارد و امکان دسترسی مردم به این تپه‌ها زیاد است. هر چند که معتقدیم توسعه امنیت آن هم امنیت شهری و نه صرفاً پلیسی می‌تواند موجب گسترش قلمرو عمومی در شهر شود.

او گفت: باید از عناصر هویتی برای بالا بردن کیفیت قلمرو عمومی استفاده کرد. باید مأموریت جدید برای توسعه قلمرو عمومی تدوین کنیم. هر چند که در کشور ما به دلیل مسائل مذهبی محدودیت‌هایی است اما می‌توانیم عملکردهای قابل انطباق در محلات ایجاد کنیم و به جای تخریب به فکر بازسازی و احیای محلات باشیم.

حناچی افزود: امید است با زمینه‌های علمی موجود در TOD و بودجه سال آینده امکان توسعه این مهم فراهم شود.

TOD مدل توسعه‌ای مبتنی بر حمل و نقل عمومی است که بر اساس آن شهرسازی مبتنی بر توسعه ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی به خصوص مترو شکل می‌گیرد.

بر اساس مدل TOD خیابان کامل به خیابانی گفته می‌شود که چهار مدل حمل و نقلی اعم از حمل و نقل عمومی، دوچرخه، پیاده رو و حمل و نقل شخصی در آن تردد می‌کند اما اولویت با پیاده‌ها و حمل و نقل عمومی خواهد بود که بر این اساس سهم بیشتری از خیابان به این دو مد اختصاص داده می‌شود.

کد خبر 433344

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha