یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: اف/ای ۱۸ هورنت (زنبور سرخ) جت جنگنده چندمنظوره دوموتوره تک‌سرنشین زیرصوت ساخت شرکت آمریکایی مک‌دانل‌داگلاس است.

این هواپیما هم توانایی نبرد هوایی  و هم حمله به اهداف سطحی دارد و سرعت آن می‌تواند به حداکثر ۱.۸ ماخ (سرعت صوت) برسد. اف/ای ۱۸ توانایی حمل گستره وسیعی از بمب‌ها و موشک‌ها از جمله موشک‌های هوا به هوا و هوا به زمین را دارد.

این هواپیما با دو موتور توربوفن F404 جنرال الکتریک به حرکت در می‌آید و خصوصیات آیرودینامیکی عالی دارد. اف/ای ۱۸ با وجود توانایی عملیات چندگانه و کارآمدی ارزشمندش، اما در مقایسه با هواپیماهای قبلی هم‌دوره قبلی‌اش مانند اف - ۱۴ تامکت از لحاظ برد و توانایی حمل سلاح مورد انتقاد قرار گرفته است.

اولین پرواز آزمایشی اف/ای-۱۸ در سال ۱۹۷۸ انجام شد و از سال ۱۹۸۳ وارد فعالیت رسمی در نیروی دریایی آمریکا شد. در مجموع ۱۴۸۰ فروند از این هواپیما در سه مدل ساخته شده و به کشورهای کانادا، استرالیا، کویت، فنلاند، اسپانیا و سوئیس هم صادر شده‌است. 

ماموریت‌های اولیه این هواپیما اسکورت جنگنده، دفاع هوایی ناوگان، مهار دفاع هوایی دشمن، بازداری هوایی، حمایت نزدیک هوایی و ردگیری هوایی هستند. اف/ای ۱۸ برای نخستین بار در بمباران لیبی بوسیله آمریکا در ۱۹۸۶ به کار گرفته شدند و  در عملیات در جنگ خلیج فارس ۱۹۹۱ و جنگ عراق ۲۰۰۳ هم شرکت داشتند.

در این فیلم قابلیت‌های عالی مانور اف/ای ۱۸ را در نمایشگاه هوایی برایتلین سیون ۲۰۱۷ در سوئیس می‌بینید.

کد خبر 433413

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha