دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه آلمان تهدید کرد که احتمال فعال شدن شورای امنیت برای رسیدگی به مسئله هسته‌ای ایران وجود دارد.

فرانک والتر اشتاین‌مایر به روزنامه آلمانی "هاندلزبلات" گفت که اگر ایران غنی‌سازی را به حال تعلیق در نیاورد، امکان دارد فعال شدن شورای امنیت سازمان ملل کمتر از "یک هفته" به طول بینجامد.

وی اذعان کرد، ایران نباید قادر به ایجاد شکاف در میان جامعه بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای‌اش شود و افزود: "فقط در سال جاری دستکم پنج بار این هراس را شاهد بودیم که اتحاد موجود بر هم بریزد. ایران نباید و نمی‌تواند شکافی ایجاد کند."

در همین حال این وزیر آلمانی ابراز امیدواری کرد که مناقشه هسته‌ای با ایران بدون رفتن به سوی شورای امنیت حل و فصل شود.

وی گفت: "تنها راه حل این مساله قطعا دیپلماسی است. دورنمای موفقیت به صورتی عمده پیش از رفتن به شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد."

اظهارات اشتاین مایر در حالی مطرح می‌شود که ژاک شیراک، رییس جمهور فرانسه امروز در مصاحبه‌ای رادیویی از امکان تعلیق روندها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل سخن گفت و اعلام کرد که "امکان پیدا کردن راه‌حل از طریق گفت‌وگو وجود دارد". شیراک تصریح کرد که "بدبین" نیست.

وی پیشنهاد کرد که دو طرف ایران و مجموعه کشورهای پنج به علاوه یک، پیش از هر چیز بر سر دستور کار برای مذاکرات به توافق برسند.

تأکید مجدد شیراک بر گفتگو بر سر پرونده ایران

بر این اساس، در جریان مذکرات، آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، چین و روسیه در حالی که اگر ایران غنی‌سازی اورانیوم را در جریان مذاکرات به حال تعلیق در آورد، رسیدگی به مسئله هسته‌ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل به حال تعلیق در خواهد آمد.

در حال حاضر کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همایشی چند روزه را در وین آغاز کرده است و در جریان این گردهمایی درباره مساله هسته‌ای ایران نیز مباحثی مطرح خواهد شد.

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوباره از خواستش برای حل مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران از طریق مذاکرات سخن گفت و افزود، چنین راه حلی "باید حق ایران را برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در نظر بگیرد و  در عین حال به نگرانی‌های امنیتی بین‌المللی پاسخ بگوید."

کد خبر 4346

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز