شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

الهام اسماعیلی: اگرچه فرا رسیدن نوروز اتفاق تازه و غیرمنتظره‌ای نیست ولی متاسفانه اغلب ما عادت کرده‌ایم کارها و به‌خصوص خرید لوازم مورد نیازمان را به روزهای پایانی سال موکول کنیم.

این موضوع هم باعث ایجاد ترافیک‌های سنگین در سطح شهر شده و هم برای خودمان اضطراب‌آور و مشکل‌ساز خواهد بود؛ به‌خصوص آنکه برای خرید لوازمی از این خیابان به آن خیابان برویم که مانند سرویس مبلمان، دکوراسیون اصلی خانه‌مان را تشکیل داده و ما در ایام نوروز به آن بسیار نیاز داریم.

از طرف دیگر، این روزها تنوع موجود میان لوازم، تصمیم‌گیری را سخت‌تر کرده و مصرف‌کنندگان با انبوهی از کالاها در فروشگاه‌ها مواجه هستند که با محدودیت زمانی موجود، انتخاب بهترین و مناسب‌ترین آنها کاری بسیار دشوار است و گاهی ممکن است تصمیم‌گیری عجولانه، در نهایت موجب پشیمانی شود که البته پشیمانی پس از خرید کالایی مانند سرویس مبلمان- که هم حمل و نقل آن به سختی انجام گرفته است و هم امکان تعویض آن دیگر وجود ندارد- بی‌حاصل خواهد بود.

بنابراین بهترین کار، صرف چند ساعتی وقت برای یک تصمیم‌گیری درست و سپس انتخاب مناسب‌ترین آنهاست.

بررسی فضا

اگر شما هم در مدت زمان باقیمانده تا پایان سال، قصد تعویض سرویس مبلمان خانه‌تان را کرده‌اید، ابتدا مشخصات فضایی را که قرار است سرویس مبلمان برای آن قسمت از خانه خریداری شود، به لحاظ وسعت، نور، پالت رنگی (رنگ‌های موجود در محیط شامل رنگ دیوارها، کف و دیگر لوازم موجود) و همچنین مدل و سبک دیگر لوازم موجود، بررسی کرده و پلان موردنظر چیدمان آن فضا را رسم کنید.

فضاسازی برای دکوراسیون جدید

ابعاد مبلمان یکی از مهم‌ترین مواردی است که در مرحله انتخاب مدنظر قرار گرفته می‌شود ولی به جای آنکه هنگام خرید، به‌اصطلاح چشمی عمل کنید، یک عدد متر فلزی بردارید و طول و عرض فضای موردنظر را اندازه‌گیری کرده و سپس شکل ساده آن یا در واقع همان پلان فضا را در ابعاد یک به 100 (یعنی به ازای هر یک متر یک سانتی‌متر) روی کاغذ بکشید؛ به این صورت که مثلا اگر عرض و طول اتاق مستطیل شکل 4متر در 7متر باشد، مستطیلی با عرض 4سانتی‌متر و طول 7سانتی‌متر رسم کنید.

پس از اینکه پلان فضایتان را کشیدید، حالا ببینید که در محیط موردنظر، کدام‌یک از لوازم قرار است ماندگار شوند و برای آنها نیز در پلان جایی بگذارید. سپس در فضای خالی باقیمانده، با کشیدن مربع‌ها یا نیم‌دایره‌هایی در نقش مبل‌های تکی و صندلی و رسم شکل مستطیل در نقش کاناپه و همین‌طور میزهای پذیرایی و غذاخوری در شکل موردنظر، چیدمان دلخواه در اتاق را با اشکال هندسی مختلف انجام دهید.

به این ترتیب، تکلیف شما برای خرید تعداد و نوع سرویس مبلمان مشخص خواهد شد؛ البته مقیاس برای رسم این لوازم نیز همان یک به 100 است. در نهایت با در دست داشتن پلانی از بهترین چیدمان لوازم در محیط اتاق پذیرایی، غذاخوری یا نشیمن، راهی بازار شوید.

با توجه به آنکه خصوصیات محیط تاثیر مستقیمی روی نحوه انتخاب شما می‌گذارد، پیش از خرید، نیم‌نگاهی به بررسی این تأثیرات- که به طور مختصر در ادامه آمده- بیندازید؛ به طور قطع در انتخاب بهتر به شما کمک خواهد کرد.

عناصر محیطی مؤثر در انتخاب مبلمان

نور محیط: به طور کلی هر مبل از یک اسکلت اصلی چوبی یا فلزی و مقداری پارچه تشکیل می‌شود که با توجه به فرم و مدل آن، نسبت میزان کاربرد هر یک از این اجزا به هم، متفاوت بوده و در نتیجه شما شاهد نمای بیشتری از چوب یا فلز یا پارچه (در مبلمان تمام پارچه) خواهید بود ولی به هر حال موضوع، رنگ غالب و در واقع ظاهر رنگی‌ای است که با دیدن سرویس مبلمان به چشم می‌آید و باید با توجه به رنگ و نور محیط مورد نظر انتخاب شود.

به‌عنوان مثال در صورتی که نور موجود در فضا کم باشد، شما با محدودیت در انتخاب رنگ پارچه یا حتی چوب و فلز اسکلت مبلمان مواجه خواهید بود؛ به این ترتیب برای فضاهای کم‌نور، انتخاب مبلمانی با پارچه یا حتی اسکلت تیره نه‌تنها محیط را تاریک‌تر می‌کند بلکه به لحاظ ظاهری از وسعت آن نیز می‌کاهد.

در حالی که برعکس اگر در چنین محیطی مبلمانی روشن و به‌خصوص ظریف بگذاریم، فضا هم وسیع‌تر و هم پرنورتر به نظر می‌آید.

البته این موضوع قابل انکار نیست که یک فضای کوچک هر چقدر هم که پرنور باشد، ‌شما نمی‌توانید مبلمانی با رنگ‌های تیره و با ابعاد بزرگ انتخاب کنید زیرا به هر صورت از وسعت آن خواهد کاست؛ بنابراین اهمیت وسعت بیشتر است چون مشکل نور را با نورپردازهای مصنوعی نیز می‌توان مرتفع کرد ولی کمبود وسعت، چاره دیگری ندارد.

پالت رنگی فضا: علاوه بر نور، رنگ دیوارها، کف و دیگر لوازم باقیمانده موجود (به طور کلی پالت رنگی فضا) نیز در انتخاب مبلمان به لحاظ رنگ و ابعاد تأثیرگذار هستند زیرا به عنوان مثال سطوحی مانند دیوارها و پرده‌ها پس‌زمینه مبلمان به حساب می‌آیند و نقش مهمی در جلوه ظاهری مبلمان دارند.

پس مبلمان انتخابی‌تان- چه به لحاظ پارچه و چه به لحاظ چوب یا فلز- باید با رنگی هماهنگ با این پس‌زمینه‌ها و همچنین دیگر لوازم مجاور آن باشد تا ناهماهنگی در فضا ایجاد نشود.

نقش طرح در مبلمان: همان ویژگی‌های فضا شامل وسعت، نور و رنگ- که روی انتخاب رنگ مبلمان تأثیر می‌گذارند- در انتخاب طرح پارچه آنها نیز مؤثرند.

در یک مبل، بیشترین سطح حضور طرح و نقش، پارچه آن است؛ در نتیجه مبلی انتخاب کنید که پارچه آن هم با اسکلت اصلی مبل (در مبل‌های ترکیب چوب و پارچه، فلز و پارچه) به لحاظ مدل، سبک و رنگ هماهنگ باشد و هم با توجه به ویژگی‌های نور، رنگ و وسعت محیط انتخاب شوند.

به‌عنوان مثال انتخاب پارچه‌ای برای مبلمان تمام پارچه- که دارای طرح‌های درشت، شلوغ و با رنگ‌های تند و تیره است- هم فضایی شلوغ و خسته‌کننده ایجاد می‌کند و هم از نور و وسعت ظاهری محیط می‌کاهد؛ در حالی که پارچه‌هایی با طرح‌های خلوت و رنگ‌های ملایم نتایجی برعکس دارند.

توازن با طرح و رنگ

موضوع مذکور به معنای رد استفاده از طرح‌های شلوغ - حتی در فضاهای کوچک- نیست، به شرط آنکه بین طرح‌های شلوغ و ساده توازنی برقرار شود؛ یعنی اگر کاناپه‌ای با پارچه‌ای گلدار انتخاب می‌کنید، دیگر اجزای سرویس را ساده انتخاب کرده و با قرار دادن کوسن‌‌های گلدار روی آنها، تکرار طرح پارچه کاناپه را داشته باشید.

در واقع اساسا قانونی وجود ندارد که شما مجبور باشید برای همه اجزای سرویس از یک پارچه و با یک طرح و نقش و حتی رنگ استفاده کنید ولی این به معنای کاربرد بی‌فکرانه طرح نیز نیست.

اگر می‌خواهید از پارچه‌های مختلف در مبلمان خانه‌تان استفاده کنید، این کار را با حفظ سبک طرح‌ها، پالت رنگی فضا و در نظر گرفتن وجوه مشترک بین رنگ و طرح انجام دهید؛ وگرنه شهر فرنگی غیرقابل تحمل خواهد شد.

تنوع در یک ساختار

علاوه بر موارد فوق، امکان استفاده از طرح و رنگ‌های متفاوت در اجزای مبلمان نیز وجود دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید پارچه تشک کف (در مبلمان تشک دوبل) را طرح‌دار (گلدار یا راه‌راه) و بقیه بدنه را ساده انتخاب کنید. البته به طور کلی هماهنگی آنها به لحاظ جنس، رنگ و طرح شرط اصلی این کار است.

چه سبکی انتخاب کنیم؟!

درست است که مهم‌ترین عامل ایجادکننده سبک دکوراسیونی در محیط، سرویس مبلمان است ولی تاثیر سبک دیگر لوازم موجود شامل لوسترها، پرده‌ها، حتی بوفه‌ها و میزها را نیز نمی‌توان نادیده شمرد.

بنابراین یا باید در خرید مبلمان تصمیم بر تبعیت از همان سبک لوازم موجود بگیرید یا در یک اقدام کلی همه لوازم را تعویض کنید زیرا به‌عنوان مثال مبلمانی به سبک مدرن و از جنس فلز کروم در کنار بوفه‌ای کلاسیک با کنده‌کاری‌های متعدد، ظاهری بسیار ناموزون و ناخوشایند را ایجاد می‌کند.

نکته: سبک انتخابی شما باید با سبک دکوراسیونی فضای مجاور و مرتبط نیز هماهنگ باشد؛ یعنی در جایی که هال و پذیرایی شما عملا در یک فضای مشترک قرار گرفته و تنها با مبلمان جدا شده است، نمی‌توان از 2 سبک دکوراسیونی کاملا متفاوت مانند سنتی و مدرن استفاده کرد.

تلفیق مدل‌ها در یک سبک

از مبحث هماهنگی سبک‌ها که بگذریم، در انتخاب یک سرویس مبلمان نه‌تنها می‌توانید از طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت استفاده کنید بلکه این کار در مورد مدل‌های مختلف نیز عملی است؛ البته به شرط آنکه همه مدل‌ها در یک سبک واقع شده باشند؛ یعنی شما می‌توانید برای چیدمان سرویس مبلمان خانه‌تان اجزای آن را حتی از 3  یا 4 سرویس مبلمان متفاوت ولی هم‌سبک انتخاب کنید؛ البته حفظ هماهنگی مدل، رنگ و طرح آنها را نیز از یاد نبرید.

نکته: این روش تلفیقی بیشتر برای فضاهایی توصیه می‌شود که وسعت کافی داشته و اجزای مبلمان از هم فاصله مناسبی داشته باشند.

راحتی در اتاق نشیمن

با توجه به اینکه مبلمان، کالایی صرفا دکوراسیونی نیست و جنبه کاربردی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است، هنگام خرید- در کنار تمام مسائل ظاهری که پیش از این اشاره شد- موضوع کاربرد فضا را نیز مدنظر قرار دهید.

به عنوان مثال اگر می‌خواهید سرویس مبلمانی برای اتاق نشیمن خانه خریداری کنید یا اصولا اتاق نشیمن خانه‌تان کارکردی مشترک با اتاق پذیرایی دارد، طبیعی است که مبلمان انتخابی باید هم به لحاظ کاربردی برای خود شما راحت بوده و هم ظاهری زیبا و مناسب برای مهمانان داشته باشد.

البته امروزه تولیدکنندگان سرویس‌های مبلمان حتی از نوع استیل یا همان مبل‌های پایه بلند قدیمی کنده‌کاری‌شده نیز به بخش کاربردی موضوع توجه بیشتری کرده‌اند و دست به تولید سرویس‌های مبلمانی زده‌اند که به لحاظ ساختاری نسبت به گذشته بسیار راحت‌تر است.

به این ترتیب، شما می‌توانید یک سرویس مبلمان مشترک برای خود و مهمانان‌تان داشته باشید که هر دو ویژگی کاربرد و زیبایی ظاهری را داشته باشد.

کد خبر 43742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز