همشهری آنلاین: بی‌نظیر بوتو، در یک کتاب که چند روز پیش از ترور نوشته، اسامی و شماره تلفن همراه قاتلان احتمالی را افشا کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویتر، بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر سابق پاکستان و رهبر ترور شده‌ حزب مردم این کشور در کتاب خود به نام "آشتی: اسلام ، دموکراسی و غرب" که سه‌شنبه (23بهمن) در سراسر جهان عرضه می‌شود، نوشته است که مقام‌های پاکستانی به وی گفته بودند، چهار تیم بمب گذار انتحاری از سوی بیت‌الله محسود، سرکرده‌ی طالبان در پاکستان، حمزه، پسر اسامه بن لادن و دو گروه شبه نظامی برای کشتن وی اعزام شده‌اند.

بی‌نظیر بوتو که در کتابش پرویز مشرف، رییس‌جمهور پاکستان را به عدم حمایت کافی و تحقیق در زمینه‌ این تهدیدها متهم کرده، نوشت: در واقع من اسامی و شماره تلفن همراه تروریست‌های تعیین شده را از دولت‌های خارجی مسلمان دلسوز گرفته‌ام.

بوتو در کتابش اعلام کرده که در ماه اکتبر (مهر) پیش از بازگشت به کشور نامه‌ای برای مشرف فرستاده که در آن از افرادی در سرویس‌های اطلاعاتی پاکستان نام برده که احتمالا اقدام به ترور وی خواهند کرد.

بوتو در صفحه‌ی 318 کتابش که از سوی نهاد خبری‌ "هارپر کولینز" منتشر شده، نوشته است: من به او (مشرف) گفتم که اگر توسط شبه نظامیان ترور شوم، براساس خواسته‌ طرفداران شبه‌نظامیان در رژیم او خواهد بود که به گمانم قصد حذف من یا کنار زدن تهدید من علیه اعمال قدرت‌ خود را داشته‌اند.

بوتو پس از بازگشت به پاکستان در ماه اکتبر (مهر) پس از هشت سال تبعید خود خواسته از یک بمب گذاری که یکی از مرگبارترین حملات در تاریخ پاکستان بود، جان سالم به در برد. اما در راهپیمایی 27 دسامبر(6 دی) بر اثر شلیک گلوله و بمب گذاری انتحاری کشته شد.

وی در بخش دیگری از کتابش نوشته است: زمانی که بازگشتم نمی‌دانستم که زنده خواهم ماند یا می‌میرم. از بچه‌هایم و نیز از همسر، مادر، خدمه، دوستان و خانواده‌ام خداحافظی کردم. نمی‌دانستم که آیا دوباره صورت‌های آنها را خواهم دید یا خیر.

بوتو که پدرش اولین نخست وزیر مشهور پاکستان بود و در اواخر دهه‌ی 1970 از سوی نظامیان به دار آویخته شد، نوشته است: می‌خواستم به آنها اطمینان خاطر بدهم و نیز به آنها گفتم، به یاد داشته باشید خدا زندگی می‌دهد و خدا آن را می‌گیرد. من تا زمانیکه فرصتم تمام نشده باشد، سالم خواهم ماند.

بوتو پس از اولین سوء قصد به جانش، نوشته است: از همان لحظات اولیه‌ حمله،‌ مخفی‌کاری‌ها آغاز شد تا حملات به صورت انتحاری و به سبک القاعده نمایان شود.

وی در ادامه آورده است: در پاکستان کارها تقریبا آن طور که به نظر می‌رسند نیستند. همیشه دایره‌هایی درون دایره‌ها وجود دارد و به ندرت خطوط صاف پدیدار می‌شود. عملیات باید شبیه کارهای القاعده و طالبان می‌بود؛ من شک ندارم که پای آنها (دولت) نیز در میان است.

بوتو در ادامه نوشته است: اما پیچیدگی نقشه، توطئه‌ بزرگتری را نشان می‌دهد. عناصر سرویس‌های اطلاعاتی پاکستان که طالبان را در دهه‌ 1980 به وجود آوردند و برخی از عناصر مشخص دوستدار ایدئولوژی و تئوری القاعده، در حال جذب نیروی جدید برای اجرای نقشه‌ تازه‌ای هستند.

آصف علی زرداری، همسر بی نظیر بوتو که عملا رهبر حزب مردم پاکستان شده همراه با پسر و دخترش در مقدمه‌ کتاب بوتو نوشته‌اند: این کتاب درباره‌ چیزی است که کسانی که او را کشتند، هرگز آن را درک نخواهند کرد؛ دموکراسی، صبر، منطق، امید و بالاتر از همه‌ اینها پیام حقیقی اسلام. یا شاید آنها این حقایق را درک کرده‌اند و از آن می‌ترسند و بنابراین از او نیز ترسیدند. او بدترین کابوس دیوانه کننده‌ی آنها بود.

کد خبر 44105

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز