همشهری آنلاین: وزیر کشور گفت: از شورای نگهبان خواهش می‌کنیم که با بررسی درست صلاحیت کاندیداها، امکان برگزاری انتخابات خوب و رقابتی را به وجود آورد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان این‌که معتقدیم هنوز افراد واجد صلاحیتی برای حضور در انتخابات مجلس هشتم هستند، ادامه داد: به نظرما هنوز افرادی هستند که صلاحیت حضور در مسابقه انتخابات را داشته باشند و برخی حوزه‌های انتخابیه نیازمند حضور کاندیداهای بیشتری هستند.

وی با بیان این‌که پیش از این و در مرحله بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی تسهیلات و سوابق اجتماعی برخی افراد موجب رد صلاحیت آنها شد و ما این اطلاعات را در اختیار مسئولان امر در مراحل بعد قرار دادیم، در عین حال در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید چه زمانی تنور انتخابات داغ می‌شود، گفت: تنور انتخابات دارد داغ می‌شود و این مساله جهشی نیست و آهسته آهسته صورت می‌گیرد.

وزیر کشور درباره انتخابات رایانه‌ای گفت: توافقات ما در این زمینه با شورای نگهبان انجام شده است؛ در این دوره انتخابات رایانه‌ای را با انتخابات سنتی بایکدیگر انجام می‌دهیم و انتخابات رایانه‌‌ای به کمک آن شیوه قدیم آمده است. وی افزود: انتخابات رایانه‌ای به طور کامل در انتخابات آتی انجام می‌شود.

وزیر کشور هم‌چنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که درباره هتک حرمت برخی سایت‌های خبری به بیت حضرت امام‌(ره) گفت: ما هر آن‌چه که خلاف قانون و خلاف حرمت اجتماعی است و عدم رعایت یک سری مناسبات سالم اجتماعی باشد را نمی‌پذیریم و معتقدیم فضای سیاسی همراه با حفظ احترام و حقوق افراد باشد.

پورمحمدی با بیان این‌که اگر انتقادی به یک صحبت وجود دارد می‌توان بدون هتک حرمت آن را مطرح کرد، بی‌حرمتی خلاف ادب و فرهنگ دینی ماست، افزود: به ویژه در آستانه انتخابات امیدواریم که مسایل اخلاقی رعایت شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که درباره اقدام دولت در قبال این قضیه گفت: به دولت هم هر روز اهانت می‌شود و قطعا ما این گونه رفتارها را نمی‌پسندیم. نه به دولت و نه به هیچ جایگاه والای انقلابی نباید اهانت شود.

وی درباره برخی اظهارنظرهای مسئولان نظامی درباره انتخابات نیز خاطرنشان کرد: اظهارنظر با دخالت در انتخابات فرق دارد و آحاد مردم اجازه دارند که اظهارنظر کرده و در انتخابات مشارکت کنند و نظر دهند. فضای جامعه را نباید بست.

وزیر کشور با بیان این‌که دخالت به نفع هیچ کس نیست، افزود: ما به عنوان مجری قانون به شدت تلاش می‌کنیم در امر انتخابات هیچ کس دخالت نکند اما معنای دخالت حرف زدن نیست و اگر چنین دیدی وجود داشته باشد، فضای سانسور در کشور به وجود می‌آید.

وی هم‌چنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره قرار گرفتن چهره‌های نظامی در پست‌های انتخاباتی اظهار کرد: اگر یک نظامی در پست نظامی خود باشد حق دخالت و قرار گرفتن در پست‌های انتخاباتی را ندارد اما اگر از هویت نظامی خود خارج شود هیچ منع قانونی وجود ندارد.

پورمحمدی با تاکید بر این‌که ما تابع قانون هستیم نه تابع سلایق شخصی، در عین حال در پاسخ به سوال خبرنگاری که به فرمایش امام(ره) در این زمینه استناد کرد، گفت: فرمایش حضرت امام(ره) نیز ناظر به همین قضیه است ایشان فرموده‌اند که نظامیان در پست نظامی خود حق ندارند در انتخابات دخالت کنند اما اگر از این پست خود خارج شوند منع قانونی وجود ندارد.

وزیر کشور هم‌چنین در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران در مورد بررسی صلاحیت‌ها گفت: رایزنی‌های زیادی در این زمینه شد تا کسانی که مدارکشان ناقص بوده است این مدارک را کامل کنند و اگر مشکلی در این ارتباط وجود داشته است، رفع شود.

وی گفت: ما از مجلس تقاضا کرده بودیم که زمان بررسی صلاحیت‌ها را افزایش دهد ولی این امر محقق نشد و مدت رسیدگی‌ها کوتاه بود و شورای نگهبان نیز باید در این مدت بررسی‌ها را انجام می‌داد.

کد خبر 44180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز