مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

خدیجه ستارزاده-  البرز- خبرنگار: «جارو» یکی از روستاهای زیبای اشتهارد است که هنوز صفا و صمیمیت و سادگی روستایی بین مردمش حرف اول را می‌زند.

روستای «جارو»

بیشتر اهالی این روستا با هم فامیل و در هر برنامه و شرایطی حامی هم هستند. بهداشت و تمیزی خاص روستا از اولین مواردی است که به محض ورود به روستا هر تازه‌واردی متوجه آن می‌شود. این روستا امتیازات ویژه‌ای دارد که به «سرویس ‌ای دی اس ال» و استفاده همه اهالی از اینترنت، داشتن «کانال در شبکه‌های اجتماعی» که همه اهالی در آن عضو هستند و با هدف کنارگذاشتن بنر و کاغذ اطلاع‌رسانی‌های لازم در مورد جشن‌ها، مراسم و هر اقدامی که نیاز است اهالی از آن باخبر شوند در آن انجام می‌شود.

سیستم جمع‌آوری فاضلاب، مزایای ویژه برای جوان‌ها با هدف نگهداری آنها در روستا و جلوگیری از مهاجرت به شهر و... می‌توان اشارهکرد. کافی است کسی یک بار پا به این روستا و بین مردمش بگذارد تا دیگر نتواند زیبایی و مهمان‌نوازی مردمانش را از یاد ببرد، اما این روستا خیلی شناخته‌شده نیست و حتی بسیاری از اهالی البرز نیز از وجود آن بی‌خبرند. گویش اهالی جارو «تات» است و در روستا همه به این زبان با یکدیگر حرف می‌زنند.

  • فعالیت‌های اهالی روستا

یکی از ساکنان جارو که بومی همین روستاست، می‌گوید: برخی از اهالی روستا با باغداری و کشاورزی، مرغداری، گاوداری و پخت نان زندگی خود را می‌گذرانند و برخی هم به شهرک صنعتی اشتهارد می‌روند. «مصطفی خدایار» می‌افزاید: اهالی روستا محصولات دامی و باغی خود مثل گیلاس، انار، خرمالو، توت، شاتوت و زردآلو را برای فروش به مغازه‌ها و فروشگاه‌های اشتهارد و کرج می‌برند و در این مورد اجازه ورود دلال‌ها به روستا را نمی‌دهند.

وی می‌گوید: اهالی جارو برای کسب و کار همه‌جوره تلاش می‌کنند، اما برخی  مشکلات اداری مانع فعالیت آنها می‌شود. به‌جای حمایت موانعی برای اهالی ایجاد می‌شود که جلوی پیشرفت اهالی و در نتیجه روستا را می‌گیرد. خدایار می‌گوید: امسال سال رونق تولید است. وقتی کسی برای گرفتن وامبرای راه‌اندازی شغل یا توسعه مشاغل روستایی مراجعه می‌کند سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی می‌کنند که متقاضی منصرف می‌شود.

  • اتحاد اهالی در کارها

وی از اتحاد اهالی روستا در همه موارد به عنوان ویژگی خاص روستا نام می‌برد و می‌گوید: در ماه چند روز همه اهالی برای پاکسازی روستا و محیط اطراف «کوه و دشت» بسیج می‌شوند.  هر بار منطقه‌ای را نشان می‌کنند و پس از اتمام پاکسازی در محلی جمع می‌شوند دور هم آش یا غذایی می‌خورند و روز را به شب می‌رسانند. این کار علاوه بر پاکسازی طبیعت اتحاد و همدلی اهالی را نیز بیشتر  می‌کند. خدایار می‌افزاید: این روستا قابلیت‌های زیادی دارد و در صورت حمایت مسئولان می‌توان در بحث گردشگری رونق و پیشرفت خوبی داشته باشد. وی با بیان این‌که دهیاری جارو یکی از بهترین دهیاری‌های استان است می‌گوید: در چند سال اخیر اقدامات عمرانی و فرهنگی خیلی خوبی برای روستا انجام شده که همه نتیجه تلاش و پیگیری‌های دهیار بوده است.

  • برگزاری تئاتر و شب شعر در روستا

خدایار تلاش و زحمات شخصی به نام «عیسی محمدی پوی» را که سال‌هاست به عنوان انباردار، مسئول نظافت و امور دیگر دهیاری مشغول به کار است بسیار باارزش می‌داند و می‌گوید: می‌خواهم از جانب همه اهالی از او قدردانی کنم. وی می‌گوید: اهالی جارو از ثروت فکری خوبی برخوردارند و از این روستا افراد مهمی در جایگاه‌های خوبی در کشور هستند و اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در این روستا جایی ندارد. خدایار که نویسنده و کارگردان گروه هنری تئاتر روستاست از برگزاری تئاتر، شب شعر و جشن‌ها یاد می‌کند و می‌گوید: در مراسم خاصی همه اهالی روستا در میدان یا محدوده‌ای دور هم جمع می‌شوند و ساعاتی را با هم جشن می‌گیریم و با اجرای تئاتر، رقص محلی، شعرخوانی و... می‌گذرانیم.

  • فعالیت جهادی دومنظوره در روستا

یکی دیگر از اهالی روستای جارو مسئولیت یک نانوایی را برعهده دارد که ۶ بانوی روستایی در آن مشغول به کار هستند و علاوه بر تهیه نان برای روستا با جهاد سازندگی نیز همکاری دارند. «فروغ سادات میرحسینی‌نژاد» می‌گوید: جهاد سازندگی طرحی را در روستا راه انداخت و در قراری که با ما دارد هر روز تعداد مشخصی نان از ما خریداری می‌کند و به روستاهای دیگر و بین مردم نیازمند توزیع می‌کند. وی می‌افزاید: این امر هم برای تعدادی از بانوان روستا ایجاد اشتغال کرد و هم جهاد سازندگی به افراد نیازمند نان‌رسانی می‌کند و ما هم نان را با قیمت مناسب به آنها می‌فروشیم تا برای هر دو طرف خیر و ثواب بماند.

  • برگزاری مراسم عروسی در روستا

یک بانوی روستایی در مورد سنت‌های روستا با بیان این‌که بیشتر ازدواج‌ها فامیلی است و بین اهالی انجام می‌شود می‌گوید: برای برگزاری عروسی همه اهالی روستا حتما دعوت هستند، ۴ شب پشت سر هم مراسم داریم. شب اول روز قبل از حنابندان برای آماده‌سازی مراسم عروسی به «هرزه وزن» معروف است همه دور هم جمع می‌شوند تا بساط عروسی را جور کنند. شب دوم حنابندان، شب سوم عروسی و شب چهارم هم پاتختی است که همه اهالی در آن شرکت دارند. «فروغ سادات میرحسینی‌نژاد» می‌افزاید: مهمان‌نوازی از خصلت‌های اهالی است و همه مهمانی‌ها و مراسم در عین سادگی و دور از تجملات برگزار می‌شود. وی راه‌اندازی کرسی در شب‌های زمستان و جمع شدن اهل خانه پای صحبت و داستان بزرگ فامیل را از دیگر ویژگی‌های این روستا بیان می‌کند و می‌گوید: سعی می‌کنیم در هر شرایطی همه دور هم و از هم باخبر باشیم.

کد خبر 442143

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha