همشهری آنلاین: یک روز پس از توافق میان روسیه و اوکراین بر سر مناقشه گازی، بنیان آینده توافقنامه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

خبرگزاری سوئیس گزارش داد، بر اساس خبری که اینترفاکس مخابره کرده است انحلال واسطه‌های گازپروم هنوز نهایی نشده است.

دیمیتری مدودف رییس هیات مدیره کنسرسیوم انرژی گازپروم گفت حفظ واسطه‌ها را ضروری می‌داند.

درخواست اصلی اوکراین
وی اعلام کرد: «احتمالا حفظ یک واسطه ضروری است زیرا اوکراین دیگر نمی‌تواند بهای گازی را که باید در آسیای مرکزی پرداخت شود، یعنی 179 دلار برای هر 1000 متر مکعب، بپردازد.»

حذف واسطه یکی از درخواست‌های اصلی دولت اوکراین در مذاکرات با طرف روسی بوده است.

سکوت گازپروم
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه که احتمالا جایش را در انتخابات دوم مارس این کشور به مدویدف خواهد داد، پس از نشستی با ویکتور یوشنکو، همتای اوکراینی‌اش که دو روز پیش برگزار شد، اطمینان داد گازپروم پیشنهادات کی‌یف را می‌پذیرد.

یکی از سخنگویان گازپروم اعلام کرد قصد ندارد درباره اظهارات مدودف که معاون اول نخست‌وزیر نیز هست، موضع‌گیری کند.

آلکسی میلر (Alexej Miller)، رییس گازپروم روز سه‌شنبه ایجاد جامعه‌ای را اعلام کرده بود که متشکل از شرکت نفت و گاز (Naftogaz) اوکراین و گازپروم روسیه باشد. به گفته وی، واسطه جنجالی RosUkrEnergo قرار نیست در این جامعه مشارکت داده شود.

اوکراین سه چهارم نیاز گازی خود را از آسیای مرکزی و یک چهارم آن را از روسیه تامین می‌کند. همه تحویل‌ها از طریق خط لوله‌ روسیه صورت می‌گیرد.

پیش از توافق روز سه‌شنبه، گازپروم تهدید کرده بود در صورتی که کی‌یف صورتحساب‌های خود را که به حدود یک میلیارد یورو می‌رسد پرداخت نکند، تحویل گاز را متوقف خواهد کرد.

کد خبر 44253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز