مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

محمد حسین‌پور- جامعه‌شناس: امروزه زندگی ماشینی سبب شده است که انسان در محیطی پر استرس با منابع صدا و ارتعاش همزیستی توام با ناراحتی را تحمل کند.

محمد حسین‌پور- جامعه‌شناس

سر و صدا یا آلودگی صوتی را می‌توان صدای ناخواسته‌ای دانست که موجب بر هم خوردن آرامش در زمان استراحت و یا تمرکز افراد در حین انجام کار می‌شود. این عامل مانند سایر آلودگی‌های محیط‌زیست بر روی انسان‌ها، حیوانات و اجسام بی‌جان آثار منفی فراوانی می‌گذارد که برای بررسی و تشخیص آن نیاز به جمع‌آوری اطلاعات آماری و تعیین نقشه‌های تراز صوتی به صورت بلندمدت است.  

در حالی که تاثیر انواع آلودگی‌ها بر زندگی بشر کم و بیش مشخص است و کشورهای مختلف دنیا در زمینه رفع و کاهش آن راهکارهای مختلفی را تدوین کرده‌اند، اما در این میان آلودگی صوتی به جهت تاثیرات تدریجی آن کمتر مورد توجه و شناخت قرار گرفته است.
آیا تا به حال به صداهایی که در اطراف شماست، دقت کرده‌اید؟ آیا می‌دانید این صداها چه اثراتی بر فیزیولوژی بدن شما می‌گذارد. مطمئناً شما هم اطراف خانه و یا محل کارتان تعداد زیادی ساختمان قدیمی دیده‌اید که در حال تخریب و یا ساخت هستند. امروزه بحث‌های زیادی درباره مسائل زیست‌محیطی مانند جمع‌آوری زباله، جلوگیری از آلودگی هوا، جمع‌آوری بهداشتی و تصفیه فاضلاب و بسیاری موارد دیگر مطرح است و برای کاهش آثار زیانبار آنها نیز تلاش‌های زیادی انجام می‌شود.

رشد بی‌رویه جمعیت توأم با توسعه صنعتی و تکنولوژی کلان‌شهرها، مشکلات عدیده‌ای را برای شهرنشینان به ارمغان می‌آورد که آلودگی محیط‌زیست یکی از مهم‌ترین این معضلات است. امروزه حل معضل آلودگی صوتی نسبت به سایر آلودگی‌های زیست‌محیطی در درجه اهمیت کمتری قرار گرفته است، چراکه خطرات بهداشتی ناشی از آن به‌سرعت قابل رویت نیست اما نباید از این موضوع غافل شد که در قرن اخیر، بسیاری از شهرهای بزرگ با این مسأله و عوارض ناشی از آن به عنوان یک معضل زیست‌محیطی مواجهند. آلودگی صوتی به عنوان یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های زیست‌محیطی در ایجاد اینگونه مشکلات در شهرهای بزرگ سهم بسزایی را به خود اختصاص داده است.

آلودگی صوتی با فناوری و تکنولوژی صنعتی رابطه مستقیم دارد و همزمان با رشد و ارتقای تکنولوژی، مشکل صدا نیز ابعاد گسترده‌تری یافته و باعث بروز مشکلات بیشتری شده و خواهد شد. مشکل این نوع از آلودگی در بیشتر کشورهای صنعتی یکی از مهم‌ترین موضوعات زیست‌محیطی تلقی شده و حتی در مدیریت کلان شهرسازی، معماری داخلی مراکز بهداشتی درمانی، آموزشی و تحقیقاتی، مسکونی و تجاری و همین طور طراحی ماشین‌آلات صنعتی مورد توجه ویژه قرار گرفته است. تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که هیاهو و دغدغه‌های زندگی ماشینی، منجر به ایجاد ناراحتی‌های جسمی و روحی شهروندان در کلان‌شهرها شده است که به عوارض جسمی، روحی و روانی منتهی شده؛ عوارض ناشی از سر و صدای ترافیکی در مقایسه با انواع دیگر، بسیار زیانبارتر است. این مسائل باعث شده است که جهان امروز برای مبارزه با این معضل، هزینه‌های هنگفتی را صرف کند.

کد خبر 442621

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha