شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

برای آنها که با معضل خانمان‌سوز اعتیاد آشنایند، نام «جمعیت تولد دوباره» نام ناآشنایی نیست.

 علیرضا یگانه- مسئول کمیته کاهش آسیب جمعیت تولد دوباره- بیشتر در جریان فعالیت‌های اولین سرپناه زنان معتاد خیابان‌های تهران است. این گفت‌وگوی کوتاه را بخوانید تا شما هم بیشتر در جریان قرار بگیرید.

موضوع زنان خیابانی و معتاد همیشه جزء خط قرمزها بوده است. چطور شد که به فکر تأسیس مرکزی برای حمایت از این زنان افتادید؟

تهدید همیشه وجود دارد. برای جمعیت تولد دوباره هم زن و مرد هیچ فرقی با هم ندارند. همان روز که اولین سرپناه ویژه مردان در محله پامنار تهران آغاز به کار کرد، درصدد بودیم برای زنان نیز چنین مرکزی را ایجاد کنیم. معتقدیم آسیب‌هایی که یک زن را تهدید می‌کند، به مراتب بیشتر از آسیب‌هایی است که مردان با آن دست به گریبان‌اند.

این سرپناه قرار است در نهایت چه کاری انجام دهد؟

کمک‌کردن به این زنان برای رهایی از منجلاب اعتیاد، بزرگ‌ترین کمکی است که می‌شود به آنها کرد؛ البته برای حضور در هیچ‌یک از برنامه‌های جمعیت تولد دوباره، اجباری وجود ندارد.

در اولین سرپناه زنان چه خدماتی به زنان معتاد ارائه می‌شود؟

آنها اول پذیرش می‌شوند، حمام می‌کنند و بعد جای خواب می‌گیرند. وسایل بهداشتی یک‌بار مصرف و سرنگ هم دریافت می‌کنند؛ در ضمن یک وعده غذای گرم هم به آنها می‌دهیم. البته آنها باید ساعت 8صبح اینجا را ترک کنند.

بزرگ‌ترین معضلمان این است که متأسفانه هم خانواده و هم جامعه، معتاد رهایی یافته را پس می‌زنند. این سرخوردگی و عدم پذیرش از سوی خانواده‌ها و جامعه، دوباره فرد را به سمت گرداب اعتیاد می‌کشاند.

مددکاران مرکز را چگونه انتخاب می‌کنند؟

اساس کارمان در جمعیت خیریه تولد دوباره، روی پای خود ایستادن است. کسی که خودش از خدمات مرکز استفاده کرده و از اعتیاد رهایی یافته است، بهترین الگو و راهنما برای
یک معتاد تازه وارد به حساب می‌آید.

قبول دارید که ظرفیت خانه خورشید، بسیار محدود است و پاسخگوی وسعت این معضل در پایتخت نیست؟

مسلما ظرفیت این سرپناه در کلانشهری چون تهران محدود به‌نظر می‌رسد اما فعلا بضاعتمان همین است؛ البته قرار است یک سرپناه دیگر مخصوص زنان در شهرری افتتاح شود.

چرا سرپناه‌ها را در مناطق جنوبی شهر راه‌اندازی می‌کنید؟

علاوه بر کمیته تحقیق و بررسی جمعیت، کمیته کاهش آسیب سازمان بهزیستی هم نقاطی از شهر را به عنوان مراکز آلوده مدنظر دارد. ساخت این مرکز در این نقاط، علاوه بر دسترسی آسان، باعث کاهش آسیب نیز می‌شود.

کد خبر 44327

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز