مسیری که شهرداری مشهد هم آن را هموارتر و برای پیشبرد بهتر راهحلهای نو اولین کارخانه نوآوری را در محل قدیم کارخانه کوکاکولا راهاندازی کرده است.
- آستان قدس رضوی، بازوی اکوسیستم
«هادی ذواشکیانی» مدیرعامل یکی از مراکز شتابدهنده استارتآپ مشهد که از اواخر سال ۹۷ پس از ۲ سال تحقیق درمورد آسیبها و نیازهای اعضای استارتآپی و تیمهای نوپا، راهاندازی شد، هدف از برگزاری این جلسه را همافزایی و تبادل تجربیات اکوسیستم کارآفرینی میان مراکز مختلف در تهران و مشهد و نیز معاونت علمی رئیسجمهور، پارک علم وفناوری خراسان، معاونت علمی سازمان آستان قدس رضوی به منظور رشد اکوسیستم کارآفرینی شرق کشور میداند و اظهار میکند: در این همایش از ۷ شرکت شتابدهنده رسمی فعال در مشهد همچنین از شرکتهای سرمایهگذاری، باشگاه کارآفرینی معتبر تهران و معاونت علمی و فناوری رئیسجمهوری دعوت به عمل آمده است.
او معتقد است با توجه به اینکه اکوسیستم و بخش خصوصی شتابدهندههای تهران حدود ۴ سال پیش از مشهد راهاندازی شده است، بنابراین میتوانند تجربیات خود، مسیرهایی را که طی کردند و نیز تعاملاتی را که داشتند به اکوسیستم مشهد انتقال دهند تا کیفیت خدمات ارتقا یابد. به گفته وی، سازمان آستان قدس رضوی به عنوان بازیگر قوی منطقه در حوزه فناوری نرم در شرق کشور با توجه به نوع امکانات و تعریف علمی که این سازمان از فعالیتهای خود در زمینههای مذهبی و فرهنگی دارد، میتواند به استارتآپها در حوزه فرهنگی و فناوری نرم کمک کند و به عنوان یک بازو و عامل مهم در این اکوسیستم تعامل و همکاری داشته باشد. در این راستا این شرکت شتابدهنده با معاون علمی آستان قدس رضوی یک تفاهمنامه منعقد کرده است تا رویدادهایی که در این زمینه برگزار میشود با کیفیت و خروجی هدفمند باشد.
ذواشکیانی با اشاره به نقش شهرداری مشهد در حمایت از استارتآپها اظهار میکند: شهرداری مشهد نیز برای شکلگیری ساختار منسجمی با راهاندازی مرکز نوآوری شهری به حوزه استارتآپها کمک میکند. همچنین پارک علم و فناوری خراسان از سال گذشته با تغییر مدیریت کمکهای زیادی به رشد استارتآپها کرده است. در مجموع بازیگران صحنه استارتآپها در صددند تا با همافزایی این سیستم را یاری کنند، که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.
- نقش کمرنگ صنعت در فضای کارآفرینی
معاون توسعه و نوآوری یک شرکت فناوری اطلاعات در تهران هم از مهمانان این همایش بود. شرکت او به عنوان یک شرکت شناختهشده در تهران در حوزه فناوری اطلاعات با بانکها و شرکتهای بیمه در مشهد ارتباط دارد و یکی از اهداف آن حمایت از استارتآپهای این شهر با سرمایهگذاری در آنهاست. معاون توسعه و نوآوری این شرکت فناوری اطلاعات در تهران میگوید: من با فضای کارآفرینی و اکوسیستم مشهد از ۲ سال پیش در زمان مسئولیت شهردار پیشین مشهد آشنا شدم و با کمک به استارتآپهای مشهد کارهایی آغاز شد. شرکت ما اکنون با مجموعهای از استارتآپها در کوهسنگی بر روی ایدههای مشترک فعالیت دارد.
«نیما نامداری» معتقد است مشهد در فضای کارآفرینی مبتنی بر استارتآپها در حوزه فناوری و نرمافزار موقعیت خیلی خوبی دارد و پس از تهران در کسب و کارهایی که ماهیت آنها ایدههای نوآورانه و جالب در اندازهها و با سرمایهگذاریهای کوچک شکل گرفته، موفق عمل میکند. وی این سوال را مطرح میکند که چرا باید یک متخصص نرمافزار درجه یک برای برخورداری از امکانات رفاهی بیشتر و تسهیلات به تهران مهاجرت کند، به نظر من این مشکل به سیاستگذاریهای کلان اقتصادی برمیگردد که در توزیع امکانات ضعیف عمل کرده است. مشهد به لحاظ کارآفرینی چیزی از تهران کم ندارد و از مسئولیتهای جامعه کارآفرینی مشهد این است که با شناسایی تکتک افراد و تیمها و نیز اتصال و همافزایی به مسیر رشد این حوزه کمک کند. البته با برگزاری اینگونه همایشها گامهای مثبتی در این حوزه برداشته میشود.
- نوآوری در ارائه خدمات گردشگری
به گفته مدیرعامل یکی دیگر از مراکز شتابدهنده مشهد، این مرکز در ۴ حوزه تخصصی اطلاعرسانی، گردشگری، خدمات شهری و آموزش صنعت و محتوا و نیز حوزه بازی و سرگرمی با سرمایهگذاری در حوزه کسب و کارهای نوپا، شناسایی آنها و معرفی به سرمایهگذاران اصلی فعالیت میکند و تاکنون به موفقیتهای خوبی نیز در این زمینه دست یافته است. «مصطفی مکارم» معتقد است فعالیت در حوزه گردشگری در مشهد ۲ وجه دارد؛ اول مهمان، گردشگر یا زائر و وجه دوم ارائه خدمات است.
در ارائه خدمات باید نوآوری وجود داشته باشد و سرعت، تنوع و سهولت در این حوزه رشد یابد. از طرفی نیز هزینهها را باید کاهش داد، زیرا گروهی از زائرانی که به مشهد به قصد زیارت حرم مطهر رضوی سفر میکنند به دلیل مشکلات مالی مایل هستند با کمترین هزینه به هدف اصلی خود یعنی زیارت برسند. وی در ادامه با تاکید بر ایجاد زیرساختهای گردشگری در مشهد میگوید: با آنکه ۵۱ درصد هتلها و مراکز اقامتی کشور در مشهد قرار دارد، اما هنوز سطح ارائه خدمات در این شهر در حد استاندارد نیست و استارتآپها میتوانند با ارائه سادهترین خدمات مانند تمیز بودن مکان اقامتی، دسترسی به وسایل حمل و نقل و تبدیل ارز به رشد حوزه گردشگری در مشهد کمک کنند.
- حمایت شهرداری از استارتآپها
معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد به فعالیتهای مدیریت شهری در حمایت از استارتآپها اشاره میکند و میگوید: مدیریت شهری پلتفرمها را در اختیار تمام متقاضیان قرار میدهد. اکنون مجموعه دیتا اپلیکیشن نشان نقشه همراه مشهد، حرکت اتوبوسها به صورت زنده و اعلام فاصله با مکان مستقر در آن، مجموعه دیتا برای پیشنهادات ترکیبی در شبکه شهری برای رسیدن به مقصد، مجموعه دیتا برای حوزه شهرسازی در خصوص قیمتگذاری زمین و خرید و فروش املاک به استارتآپهای بخش خصوصی واگذار شده است و برخی از این مجموعهها به خروجی رسیدند.
«شهریار آل شیخ» با اشاره به اینکه مرکز نوآوری شهرداری با همکاری بخش خصوصی مسائل شهری را به جامعه استارت آپی عرضه میکند، میافزاید: در این راستا راهحلهای ارائهشده را پیشخرید میکنیم؛ در واقع مشتری راهحلها هستیم. اکنون هم برخی از این راهحلها در ارتباط مستقیم با استارتآپها شکل گرفتهاند. به گفته وی، اولین کارخانه نوآوری در حوزه کسب وکار در محل کارخانه قدیم کوکاکولای مشهد که هویت قدیمی دارد، با همکاری یک مرکز شتابدهنده در حال راهاندازی است.
نظر شما