محمدعلی کرونی در گفتگو با مهر با بیان اینکه برابر الزامات سازمان ملی استاندارد، بهرهبرداری از خودروهای گازسوز و همچنین اخذ تأییدیه معاینه فنی خودروهای مزبور منوط به انجام طرح تست ادواری مدار سوخترسانی و مخازن CNG پرفشار توسط بازرسین واجد شرایط (مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران) است گفت: مرحله اول طرح انجام تست و ایمن سازی اتوبوسهای گازسوز از اسفندماه سال ۱۳۹۲ اجرایی شد و با توجه بهضرورت تکرار آن در هر سه سال یکبار؛ اجرای دور دوم آن از ابتدای سال ۹۶ در دستور کار شرکت واحد اتوبوسرانی تهران قرار گرفته است، اما از آنجا که به عنوان هدف اصلیِ اجرایِ استاندارد مورد نظر باید نسبت به تعویض آن دسته از مخازن سی ان جی و اتصالات گازسوز که مردود شناخته شده یا عمر مفید کاری آنان به اتمام رسیده اقدام شود، در حال حاضر برای بخش قابل توجهی از اتوبوسهای گازسوز بر اساس نتایج واصله از بازرسان، باید نسبت به تأمین تجهیزات جایگزین اقدام شود.
وی ادامه داد: تاکنون پیگیریهای مکرر انجام شده پیرامون ضرورت ایمنسازی ناوگان گازسوز شهری از وزارت کشور مثمر ثمر واقع نشده و نهایتاً وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) اجرای این طرح خطیر ملی را با دریافت هزینه از مالکان خودروها متوجه شهرداریها کرده است که با توجه به وضعیت معیشتی اتوبوسرانان، تحقق آن بالطبع غیرممکن خواهد بود.
دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: این درحالیست که جهت دستیابی به اهداف زیستمحیطی، کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از بروز حوادث ناخوشایند، در حال حاضر از ۲۳۱۰ دستگاه اتوبوس گازسوز در حال بهرهبرداری شهر تهران تعداد (۴۴۸) دستگاه با توجه به اتمام عمر کاری مخازن متوقف شده و تعداد (۱۹۴) دستگاه اتوبوس دیگر نیز تا انتهای سال ۱۳۹۸ در صورت تأمین نشدن مخازن، از چرخه خدمترسانی خارج میشوند، بنابراین باید در اسرع وقت نسبت به تأمین هزینههای تجهیزات جایگزین مورد نیاز اتوبوسهای گازسوز از محل اعتبارات وزارت کشور و یا سایر اعتبارات در اختیار سازمان برنامه و بودجه اقدام لازم بعمل بیاید تا زمینه بهرهبرداری ایمن و توسعه بهرهگیری از خودروهای گازسوز در حملونقل عمومی شهر تهران فراهم شود.
نظر شما