یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

محمدرضا رجبی شکیب: رشد شاخص‌های بهداشتی یک کشور، کارآمدی نظام سلامت آن را نشان می‌دهد.

خبر این است: دانش‌آموزان در مدارس ابتدایی فرانسه به علت شرایط بد بهداشتی توالت‌های مدرسه‌ها از رفتن به آنها خودداری می‌کنند.

بر اساس یک تحقیق در مورد نحوه استفاده کودکان 9 و 10‌ساله از توالت‌های مدارس، معلوم شده طی سال تحصیلی 2006-2005 تقریبا نیمی از دانش‌آموزان به خاطر اینکه نمی‌توانسته‌اند به توالت بروند، دل‌درد گرفته‌اند!

بوی بد در 73 درصد موارد و پاک نبودن در 57 درصد موارد، دلایل اصلی نام‌برده شده به‌وسیله دانش‌‌آموزان برای نرفتن به توالت‌های مدرسه بوده است.

 این گزارش نشان داده که بخش قابل‌توجهی از دانش‌آموزان دچار عوارضی مانند عفونت‌های ادراری هستند که به‌نظر می‌رسد با نرفتن کافی به توالت مربوط باشد.

 این خبر را بگذارید کنار خبر دیگری که آن هم چند هفته قبل منتشر شد: بررسی موارد مرگ‌های قابل‌ پیشگیری در 19 کشور صنعتی، نشان می‌دهد فرانسه از لحاظ فراهم آوردن مراقبت‌های بهداشتی بهنگام و کارآمد در صدر این کشورها قرار می‌گیرد.

 این بررسی میزان مرگ و میرها در افراد با سن کمتر از 75 را -که درصورت مراقبت پزشکی بهنگام و کارآمد قابل‌پیشگیری بودند- اندازه‌گیری کرده و پژوهشگران نشان دادند در حالی که اغلب این 19 کشور مورد بررسی به‌طور متوسط شاهد 16 درصد کاهش در مرگ‌‌های قابل پیشگیری بوده‌اند، در آمریکا میزان کاهش تنها 4 درصد بوده است. 19 کشور مورد بررسی به ترتیب بهترین به بدترین از لحاظ کاهش مرگ‌های قابل پیشگیری اینها هستند: فرانسه، ژاپن، استرالیا، اتریش، کانادا، پرتغال، اسپانیا، سوئد، انگلیس و آمریکا.

 چطور می‌شود این 2 خبر را با هم جمع کرد؟ بالاخره نظام بهداشت و درمان در فرانسه موفق عمل می‌کند یا نه؟ پاسخ را باید در این نکته جست‌وجو کرد که نظام سلامت در هیچ کشوری نیست که در همه زمینه‌ها سرآمد باشد و نشود هیچ نقصی در آن مشاهده کرد. همان‌طور که در سایر بخش‌ها نیز همین‌طور است. کدام بنگاه تجاری است که همه فعالیت‌هایش سودآور باشد و هرگز و در هیچ ‌معامله‌ای ضرر ندهد؟ مهم این است که تراز مالی در پایان سال مثبت باشد و هرسال نیز نسبت به سال قبل، میزان سود افزایش یابد.

در نظام‌های بهداشت و درمان هم اوضاع همین است. آیا اگر نظام مراقبت‌های بهداشتی در یک کشور صددرصد درست عمل کند، نباید شیوع اغلب بیماری‌ها در آن کشور به حداقل برسد؟ کدام کشور چنین ادعایی می‌کند؟ آیا با این اوصاف باید گفت همه نظام‌های سلامت ناموفقند چون هنوز مردم به‌خاطر بیماری‌ها می‌میرند؟

رشد شاخص‌های بهداشتی یک کشور، کارآمدی نظام سلامت آن را نشان می‌دهد؛ چنان‌که رتبه فرانسه هم در همان مطالعه ذکر شده، بر اساس شاخص کاهش میزان مرگ‌های قابل پیشگیری تعیین شده‌بود. ن

کته کلیدی دیگر در موفقیت و کارآمدی یک نظام، مشاهده دقیق و سریع مشکلات، یافتن بهترین راه حل و اصلاح امور در سریع‌ترین زمان و با بالاترین کیفیت ممکن است؛ همچنان که تحقیقی که نشان می‌دهد اوضاع توالت‌های مدارس در فرانسه چقدر خراب است، با حمایت دولت فرانسه و به سفارش وزارت آموزش فرانسه انجام شده و خبرگزاری فرانسه هم آن‌را مخابره کرده است. آیا ما هم همین‌قدر بی‌رحمانه نقایص خودمان را شناسایی و گزارش می‌کنیم؟

کد خبر 44393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز