مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور، رفع نیازهای سازمانها و نهادهای تصمیمگیر، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهرهگیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصههای مختلف تاسیس شد.
اصول بنیادین و اساسی ایسپا در طراحی و اجرای فعالیتهای پژوهشی و نظرسنجی، بر اساس آنچه که در پایگاه اطلاعرسانی این مرکز عنوان شده است، تاکید بر بهکارگیری معیارهای دقیق علمی و فنی، رعایت و حفظ موضع بیطرفی در قبال مسایل و موضوعات مورد بررسی، استفاده از پشتوانه اعتماد مسئولان و مردم به نهاد جهاد دانشگاهی و استفاده از نیروهای جوان و مستعد دانشگاهی و تکیه بر خلاقیتهای جهادگرانه آنان در فعالیتهای تحقیقاتی است.
- ساختار تشکیلاتی
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) زیر نظر رئیس جهاددانشگاهی است و توسط هیئت مدیره اداره میشود. ایسپا دارای چهار معاونت پژوهشی، اجرایی، ارتباطات و اداری مالی است.
معاونت پژوهشی ایسپا از پنج گروه تخصصی تحقیقات بازار، مطالعات سیاسی و رفتار انتخاباتی، مطالعات شهری، مطالعات اجتماعی و فرهنگی و مطالعات پایه تشکیل شده است. معاونت اجرایی نیز مشتمل بر گروههای نمونهگیری، پرسشگری، آموزش و دادهپردازی است. در این مرکز ۴۵ نفر از پژوهشگران و محققان برجسته کشور که در زمینه تحقیقات اجتماعی تخصص دارند، فعالیت میکنند. همچنین ۵۰۰۰ دانشجو به عنوان پرسشگر در سراسر ایران با ایسپا همکاری دارند.
- دستاوردهای مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)
ثمره فعالیت جهادگران دانشگاهی در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، اجرای بیش از ۲۵۰۰ طرح نظرسنجی در زمینههای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در سطوح مختلف محلی، منطقهای و ملی است. تاکنون طیف وسیعی از نهادها و سازمانهای تصمیمساز در بخش دولتی و شرکتهای خصوصی از نتایج این بررسیها بهرهمند شدهاند.
- فعالیت های پژوهشی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)
فعالیتهای پژوهشی ایسپا را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد:
۱- نظرسنجیهای خویشفرمایی: این نظرسنجیها با هدف انعکاس دقیق و سریع افکار عمومی در قبال مسائل مهم جامعه و جهان به اجرا درمیآیند و نتایج آنها در اختیار مراجع تصمیمگیر، سازمانهای ذیربط و رسانهها قرار میگیرد. از جمله این نظرسنجیها میتوان به بررسیهای ایسپا پیرامون موضوعاتی چون بحران عراق و فعالیتهای هستهای کشورمان، انتخابات ریاست جمهوری، کیفیت خودروهای داخلی، وضعیت اقتصادی شهروندان، آگاهی و آمادگی در برابر زلزله و ... اشاره کرد.
۲- نظرسنجیهای کارفرمایی: این نظرسنجیها برای پاسخگویی و رفع نیازهای پژوهشی سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی فعال در حوزههای صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با اهداف متفاوتی چون نیازسنجی و رضایتسنجی خدمات و ارزیابی عملکرد اجرا میشوند. مرکز افکارسنجی در این راستا پژوهشهای بسیاری را به سفارش سازمانها و نهادهای مختلفی چون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت بازرگانی، وزارت کشور، شهرداری تهران، سازمان بهداشت صنعت نفت، شرکت نفت مناطق مرکزی، بانک صنعت و معدن، نیروی انتظامی، بنیاد شهید، ریاست جمهوری، شرکت قطارهای مسافری رجا، سازمان تربیت بدنی، قوه قضاییه، سازمان انتقال خون، شرکت سرمسازی رازی، شرکت ساپکو، شرکت سایپا و ... به اجرا درآورده است.
نظر شما