فوران چاه نفت در خرداد ماه ۱۲۸۷ (۱۹۰۸ میلادی) در مسجد سلیمان، بعد از مدتی کوتاه نخستین پرواز یک هواپیما به خاورمیانه را در پی داشت.
هواپیما رایپر ۴۶ از لندن کارشناسان زمینشناسی و تجهیزات و لوازم کاری آنها، میکروسکوپ و مقداری دارو را به ایران آورد و در زمینی مسطح در مسجد سلیمان به زمین نشست که بعدها همان زمین محل ساخت اولین فرودگاه ایران شد.
این زمین در یک منطقه نفتیدر مسجد سلیمان بود و از فرودگاه برای جابهجایی مدیران و اقلام و مراسلات نفتی استفاده میشد.
فرودگاه در حدفاصل بین روستاهای امیرآباد و سبزآباد و پای تپهای سنگی به نام کوه زورون (زائران) ساخته شده و تمامی سنگهای استفاده شده در ساخت باند پرواز این فرودگاه از این کوه استخراج شدهاست.
باندهای پرواز این فرودگاه بهصورت سنگفرش بود که فضای خالی بین سنگها با ملات سیمان پر شده بود. در زمان جنگ جهانی اول برای رساندن سوخت و سایر اقلام نظامی به روسیهاستفاده می شد.
این فرودگاه از دو باند متقاطع شمالی _ جنوبی و شرقی _ غربی ساخته شده که با توجه به وزش بادهای فصلی امکان استفاده از این فرودگاه را در تمام فصلهای سال برای هواپیماهای ملخی و کوچک امکانپذیر میکردهاست.
بسیاری پروازی را که به خلبانی کوزمینسکی روسی با هواپیمای بلوبر ۱۱ در سال ۱۲۹۲ خورشیدی در تهران انجام شد، نخستین پرواز یک هواپیما بر فراز آسمان ایران نامیدهاند، اما واقعیت این است که پرواز هواپیماهای صنعت نفت در ایران پیش از این تاریخ انجام شدهست.
البته نخستین فرودگاه رسمی ایران نیز فرودگاه قلعه مرغی بود که مرداد ۱۳۰۱ مورد بهره برداری قرار گرفت، اما شهرهای نفتی ایران، از جمله مسجد سلیمان، پیش از این تاریخ صاحب فرودگاه شدند.
در سالهای اولیه تاسیس فرودگاه شهید آسیایی(فرودگاه مسجد سلیمان)، تنها شرکتهای هواپیمایی خارجی مانند شرکت هلندی کی ال ام هلند و شرکت انگلیسی بریتیش ایرویز به آنجا پرواز داشتند. بعدها پس از ملی شدن صنعت نفت و تشکیل وزرات نفت در ایران، دولت موفق به خرید چند فروند هواپیما برای این وزارت خانه شد تا هواپیماهای مذکور نیز بتوانند در کنار سایر شرکتهای هواپیمایی موجود، به ارائه خدمات بپردازند.
این فرودگاه تا کنون بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. نخستین بار سال ۱۳۸۷ به مناسبت تولد ۱۰۰ سالگی اولین فرودگاه خاورمیانه و همزمان با یکصدمین سالگرد تاسیس صنعت نفت در ایران، مبلغی بالغ بر ۵ میلیارد تومان از سوی وزارت نفت به این فرودگاه اختصاص داده شد.
یکی از ویژگیهای برجسته فرودگاه مسجدسلیمان، موقعیت جغرافیایی آن است که به گفته یکی از هوانوردان با سابقه کشور در جهان کم نظیر است. اغلب فرودگاه ها در مناطق مختلف، در بستر و همسطح شهرها ساختهشدهاند، در حالی که فرودگاه مسجد سلیمان به علت تپهای بودن منطقه، در بالای شهر قرار گرفته و از این دست فرودگاهها در جهان کمتر دیده میشود.
این فرودگاه با مشخصات: ارتفاعی ۵۴۴۰ پا (۱۶۵۸ متر)، مختصات ۳۲° ۰′ ۸٫۵۴″ N, ۴۹° ۱۶′ ۱۳٫۳۱″ E و اعشاری ۳۲٫۰۰۲۳۷۲°, ۴۹٫۲۷۰۳۶۴° دارای باند آسفالته با طول ۴۶۵۶ پا (۱۴۱۹ متر) زمانی یکی از ارزشمندترین دستاوردهای ایران در صنعت هوایی و همچنین صنعت نفت به شمار میرفته است.
منبع:موزهها و اسناد صنعت نفت و برخی سایتهای هوانوردی و گردشگری ایرانی
نظر شما