گروه شهری: اختلاف در مورد ورود تاکسی‌های خارجی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران در روزهای پایانی سال میان سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران وراهنمایی و رانندگی از یک سو و وزارت کشور از سوی دیگر افزایش یافت.اختلاف میان راهنمایی و رانندگی و وزارت کشور بالاگرفت

درحالی که براساس وعده مسئولان شهرداری تهران قرار است در اسفند امسال  تعدادی از تاکسی‌های خارجی وارد ناوگان حمل‌ونقل تهران شوند، وزارت کشور رسما اعلام کرده که از شماره‌گذاری تاکسی‌های خارجی جلوگیری می‌کند، اما رئیس پلیس راهور ناجا هم با استناد به اینکه شماره گذاری این خودروها خلاف قانون نیست، به شماره گذاری‌ها ادامه می‌دهد.
سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران هم با اظهارات مسئولان وزارت کشور مخالفت کرده و خواستار ارائه دلایل قانونی از سوی این مقامات در توجیه مخالفت با ورود تاکسی‌های خارجی شده است.
 پس از آنکه سردار رویانیان، رئیس پلیس راهور ناجا از موافقت خود با شماره گذاری‌ تاکسی‌های خارجی خبر داد و شماره گذاری این خودروها در هفته پیش آغاز شد، کامران حاج‌نصراللهی، دبیر شورای‌عالی ترافیک اعلام کرد که به راهنمایی و رانندگی ابلاغ شده که حق شماره‌گذاری خودروهای جدید برای تاکسی را بدون مجوز شورای‌عالی ترافیک ندارد و اگر هم تا به حال شماره‌گذاری صورت گرفته، باید این خودروها پس گرفته شوند.
 اما مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران هم در مقام پاسخ برآمده و به مسئولان وزارت کشور یادآوری کرده است که براساس قانون حق ممانعت از ورود تاکسی‌های خارجی به تهران را ندارند و شماره‌گذاری‌ها به‌دلیل موافقت راهنمایی و رانندگی همچنان ادامه می‌یابد.
این اختلاف درحالی میان دو بخش از وزارت کشور یعنی راهنمایی و رانندگی و شورای‌عالی ترافیک افزایش یافته که سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران هم معتقد است راهنمایی و رانندگی قانونی عمل کرده، اما شورای‌عالی ترافیک در این مورد در حال اعمال نظر سلیقه‌ای و غیرقانونی است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در پاسخ به وزارت کشور اعلام کرده که براساس قانون نمی‌توان از ورود خودروهایی که از استانداردهای جهانی برخوردارند، به سامانه حمل‌ونقل عمومی‌ممانعت کرد و سازمان تاکسیرانی می‌توانند به‌طور مستقل خودروهای مورد نیاز خود را خریداری کنند. به گفته حسین تیموری، آیین‌نامه سازمان تاکسیرانی به شهرداری‌ها این اجازه را می‌دهد که برای استفاده از خودروهای استاندارد به‌طور مستقل با شرکت های خودروساز قرارداد ببندند.
سردار رویانیان هم پیش از این به‌طور رسمی اعلام کرده بود که دلیلی برای مخالفت با شماره‌گذاری تاکسی‌های خارجی وجود ندارد، اما مسئولان وزارت کشور معتقدند که چون کارخانه‌های داخلی همچنان توانایی تولیدداخل را دارند نباید از خودروهای خارجی استفاده کرد.
اما حسین تیموری در پاسخ به اظهار‌نظرهای دبیر شورای عالی ترافیک مبنی براینکه تعداد، نوع خودرو و سایر مسائل مربوط به تاکسیرانی‌ها باید در شورای عالی ترافیک تعیین شود اظهار داشته که اگر خودروهای داخلی از استاندارد و کیفیت لازم برخوردار باشند به‌طور حتم در اولویت قرار دارند، اما این اقدام درست و منطقی نیست که سطح خدمات را تنها به این بهانه که از محصولات داخلی استفاده کنیم همواره پایین نگه داریم.
به گفته تیموری، استانداردهای لازم برای تاکسی‌ها مدنظر قرار نمی‌گیرد و هر خودوریی که فراوانی تولید داشته باشد، تبدیل به تاکسی می‌شود چنانچه زمانی خودروی پیکان تاکسی بود و اکنون سمند و پراید به‌عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، حال آنکه در تمام دنیا خودروهایی با ویژگی‌های خاص به‌عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مسافران در کمال راحتی و آسایش با تاکسی سفر کنند.
البته تاکنون مسئولان شورای‌عالی ترافیک در وزارت کشور پاسخی به این موضوع نداده‌اند که با چه استنادی ورود تاکسی‌های خارجی را از سوی شهرداری تهران غیرقانونی دانسته و حتی به همکاران خود در راهنمایی و رانندگی اعلام کرده‌اند که باید شماره‌گذاری این تاکسی‌ها را که واردکشور شده‌اند، متوقف کنند.
اما آنچه واضح است اینکه در این اختلاف شهروندان تهرانی هستد که متضرر خواهند شد. در حالی که با سرمایه‌های شهر تهران تاکسی‌هایی خریداری شده و قرار بوده در روزهای پایانی سال وارد ناوگان حمل‌ونقل شوند، به‌دلیل   اختلافاتی که شائبه‌های سیاسی دارد، این تاکسی‌ها همچنان باید در راهروی اختلافات مسئولان منتظر بمانند.
کد خبر 45059

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز