یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۸
۰ نفر

مصطفی شوقی: گزارشی از دلایل استعفای مدیران تیم صدرنشین لیگ برتر

صدر جدول برای صبا، نسیم خوش‌خبری نبود. آنجایی که موضوع واگذاری این تیم با استعفای احمد شهریاری و عباس مرادی در حالی که بازیکنان صبا پس از صعود به صدر لیگ‌برتر شادی می‌کردند، علنی شد. به همین دلیل بود که مهر در گزارشی با اشاره به این واقعه می‌نویسد: «پس از پیروزی صبا در برابر پاس همدان، مدیرعامل و قائم‌مقام در رختکن تیم با بازیکنان خداحافظی کردند و این تیم را به مدیریتی ناشناخته و معرفی‌نشده سپردند.»

شرکت سهامی باتری نیرو – سهامی عام - گروهی صنعتی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که در کنار تیم فوتبال و بسکتبال، گروه‌های کوچک و کارخانه‌های صنعتی از جمله صنایع باتری صدر را مدیریت می‌کند. گرچه کارخانه نیرو قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با نام مهمات‌سازی، در لیگ فوتبال تهران فعالیت می‌کرد اما در سال 80 امتیاز این باشگاه به شرکت صباباتری زیر مجموعه شرکت باتری نیرو واگذار شد تا در لیگ دسته اول تهران و بعد از آن لیگ دسته یک حضور داشته باشد. فعالیت باشگاه فرهنگی – ورزشی صبا در سال 81 با خرید امتیاز صنام و با مدیرعاملی موقت عباس مرادی در 5 رشته ورزشی آغاز شد تا پس از مدتی سیاست باشگاه به فعالیت جدی در دو رشته فوتبال و بسکتبال معطوف شود.

 بعد از مرادی، سیدمجتبی طباطبایی برای یک سال مدیرعاملی صبا را برعهده داشت و پس از مدیریت احمد شهریاری، به عنوان یکی از اعضای هیأت‌مدیره در این باشگاه بماند.مهندس احمد شهریاری یا همان سردار شهریاری در حضوری همزمان ریاست هیأت‌مدیره و مدیرعاملی باشگاه را در کنار مدیرعاملی کارخانه صباباتری برعهده داشت.

 در دوران حضور 5ساله صبا در لیگ فوتبال هرچند مدیرعامل باشگاه رغبتی به حضور در رسانه‌ها نداشت اما معاون او عباس مرادی هم در نیمکت فوتبال و بسکتبال و هم در گفت‌وگوهای رسانه‌ای حضوری فعال داشت.

 مهندس احمد شهریاری مدیری نظامی – صنعتی بود که دانش‌آموخته رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه امیرکبیر و کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی از سازمان مدیریت صنعتی بود؛ حضور نیافتن او در رسانه‌ها موضوعی نبود تا بر حاشیه‌های صبا دامن نزند. آنجایی که گفته می‌شد مدیران صباباتری علاقه زیادی به دخالت در مسائل فنی تیم‌شان دارند؛ مسئله‌ای که با استعفای مجید جلالی پس از قهرمانی در جام حذفی به رسانه‌ها کشیده شد. شاید به دلیل همین علاقه‌مندی بود که محمدحسین ضیایی پس از برکناری هر مربی جانشین او می‌شد. مردی که در صبا بیشتر از همه محور اعتماد بود و البته هماهنگی زیادی با مدیران این تیم داشت.

در اوایل لیگ بود که یک خبرگزاری در خبری اعلام کرد شهریاری از صبا کناره‌گیری کرده است اما عباس مرادی در مقام سخنگوی باشگاه گفت که وی از کارخانه صباباتری استعفا داده و البته هنوز مدیرعامل باشگاه صبا خواهد ماند. این دومین شکاف در صبا بود تا پس از آن شایعه‌هایی از جمله واگذاری این تیم به گرگان بلافاصله تکذیب شود؛ البته در کنار آن انتقال به اراک نیز مطرح شده بود. مسئله‌ای که برخی منابع خبری آن را نه تکذیب کردند و نه تأیید.اما مسلماً مسئله واگذاری صبا وارد فاز اجرایی شده است.

 عباس مرادی که پس از استعفا، هنوز در نقش سخنگو ظاهر می‌شود، در ارائه یکی از دلایل خود برای کناره‌گیری، مالک باشگاه استیل‌آذین را به عنوان یکی از خریداران صبا معرفی می‌کند: «بحث واگذاری صبا تا پایان فصل به هدایتی منتفی شده و ایشان می‌تواند از فصل آینده تیم را تحویل بگیرد.»

حسین هدایتی، مالک خبرساز باشگاه استیل‌آذین که پس از اعلام واگذاری هر تیم لیگ‌برتری، نامزد خرید آن می‌شود، پیش از صبا قرار بود امتیاز پاس و پرسپولیس را نیز خریداری کند. در کنار اظهارنظر عباس مرادی، مصطفی کارخانه از دوستان نزدیک احمد شهریاری، استعفای او را از صبا به دلیل واگذار نکردن این تیم به بخش خصوصی عنوان می‌کند.

کارخانه در صنام و در زمانی که احمد شهریاری مدیرعامل کارخانه تلویزیون رنگی صنام و یکی از مدیران گروه صنعتی شهید شاه‌آبادی بود در صبا نیز به دلیل دوستی نزدیکی که با شهریاری داشت به عضویت هیأت‌مدیره صبا درآمد. او می‌گوید: «مسئولان کارخانه صباباتری عنوان می‌کردند که تیم را اداره خواهند کرد و به بخش خصوصی واگذار نمی‌کنند، این شاید دلیلی بود برای کناره‌گیری آقای شهریاری. ایشان برای تیم دنبال اسپانسر بودند اما بالاخره کارخانه با این امر موافق نبود.»

 به دلیل رسانه‌ای نبودن سردار شهریاری او به روشنی دلایل کناره‌گیری خود را مطرح نمی‌کند، همین مسئله باعث گمانه‌زنی‌هایی شده است؛ گروهی معتقدند که وی در اعتراض به واگذاری و فروش صبا استعفا داده و گروهی دیگر در جهت مخالف حرکت می‌کنند و می‌گویند چون اجازه واگذاری صادر نشده، او کناره‌گیری کرده است که تحلیل چندان درستی به نظر نمی‌رسد.

مصطفی کارخانه روز شنبه گفت: «آقای شهریاری به دنبال اسپانسر بودند اما کارخانه صباباتری موافق نبود.» طی روزهای آینده می‌توان انتظار داشت که صباباتری به برخی از استان‌ها منتقل شود. از ابراهیم ترکی به عنوان مدیرعامل جدیدو پیرترسا به عنوان سرپرست تیم نام برده می‌شود.

کد خبر 45077

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز