همشهری آنلاین: دادستانی سوئیس از مسئولین پیشین فدراسیون فوتبال آلمان و از بکن‌باوئر، رئیس کمیته سازماندهی جام جهانی شکایت کرده است. موضوع بر سر جابه‌جایی شش میلیون و ۷۰۰ هزار یورو است. در این پرونده از فرار مالیاتی سخن رفته است.

فرانتس بكن‌باوئر

دادستانی سوئیس اتهامات سنگینی علیه شماری از مسئولین پیشین فدراسیون فوتبال آلمان مطرح کرده است. موضوع بر سر پرونده‌های مالی مربوط به برگزاری جام جهانی سال ۲۰۰۶ در آلمان است.

پیش از این مسئولین پیشین فدراسیون فوتبال آلمان و حتی رئیس کمیسیون سازماندهی جام جهانی ۲۰۰۶، ملی‌پوش سابق آلمان، فرانتس بکن‌باوئر متهم شده بودند با پرداخت میلیون‌ها یورو رشوه، امتیاز برگزاری رقابت‌ها در آلمان را به دست آورده‌اند؛ اتهامی که پس از آن رد شد.

اتهام دیگر این پرونده ناظر بر احتمال پول‌شویی از سوی مسئولین پیشین فدراسیون فوتبال آلمان بود. اکنون بر اساس اخبار منتشر شده از سوی خبرگزاری‌ها این اتهام نیز از متن کیفرخواست حذف شده است.

  • پرونده‌های مجزا

در اتهاماتی که دادستانی سوئیس متوجه مسئولین پیشین فوتبال آلمان و همچین فدراسیون جهانی فوتبال کرده‌اند، تفاوت‌هایی مشاهده می‌شود.

در این رابطه تئو تسوانسیگر، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال آلمان و همچنین هورست اشمیت، دبیرکل این فدراسیون متهم به همدستی در پرونده جابه‌جایی میلیون‌ها یورو پول شده‌اند. این در حالی است که اتهام ولفگانگ نیرزباخ، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال آلمان کمک به متخلفین بوده است.

 مسئولین پیشین فدراسیون فوتبال آلمان، از راست: تئو تسوانسیگر، هورست اشمیت و ولفگانگ نیرزباخ

"مسئولین پیشین فدراسیون فوتبال آلمان، از راست: تئو تسوانسیگر، هورست اشمیت و ولفگانگ نیرزباخ"

پرونده فرانتس بکن‌باوئر، رئیس کمیته برگزاری جام جهانی سال ۲۰۰۶ قرار است به گونه‌ای مجزا بررسی شود.

گفته می‌شود که بکن‌باوئر از نظر سلامتی در موقعیتی نیست که بتواند هم‌زمان در جلسات دادرسی پیرامون این پرونده مشارکت کند و از این رو پرونده او از پرونده سایر متهمین جدا شده است.

بررسی این اتهامات باید تا سال ۲۰۲۰ به فرجام برسد. در غیر این صورت، بررسی این اتهامات مشمول مرور زمان می‌شود و پیگیری این پرونده ناممکن می‌شود.

اتهام اصلی بر سر لاپوشانی انگیزه جابه‌جایی رقمی معادل شش میلیون و ۷۰۰ هزار یورو است. گفته می‌شود در سال ۲۰۰۵، یعنی یک سال پیش از برگزاری جام جهانی سال ۲۰۰۶ در آلمان، کمیته سازماندهی جام جهانی آلمان به ریاست بکن‌باوئر، مبلغ یاد شده را از طریق فیفا به میلیاردر فرانسوی و رئیس پیشین شرکت آدیداس، روبرت لوئی درایفوس پرداخت کرده است.

سه سال پیش از این تاریخ، بکن‌باوئر به همراه این میلیاردر فرانسوی مبلغی به همین میزان به حساب محمد بن همام، عضو اجرایی فیفا پرداخت کرده بودند.

پرداخت مبلغ یاد شده به فیفا تحت عنوان "برنامه فرهنگی جام جهانی" صورت گرفته بود. مسئولین دادستانی سوئیس علت این جابه‌جایی مالی را نوعی فرار مالیاتی توصیف کرده‌اند.

کد خبر 450815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha