چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

آزاده مختاری: پرواز شماره 070، زاهدان – تهران حامل مسافر کوچولویی بود که 105 روز اسارت در آن سوی مرزهای ایران در پاکستان را تحمل کرده بود.

 کودک از داخل اتاق خواب ربوده شد

نیمه‌شب نوزدهم خردادماه، محمد کوچولو بر روی تخت اتاق خواب خود خوابیده بود که دو مرد آرام و آهسته وارد اطاق او شدند، محمد که از فرط خستگی در خواب عمیقی فرو رفته بود متوجه نشد که این دو مرد او را به دور از چشم والدینش که در اتاق دیگری در خواب بودند از خانه خارج کرده و با خوراندن قرص خواب‌آور او را از پایتخت خارج کردند.

محمد چندین ساعت بعد هنگامی که از خواب بیدار شد خود را در یک کلبه روستایی در میان خانواده‌ای پاکستانی دید.

کودکان خانواده با سروصدای بسیار در فضای باز اطراف خانه درحال بازی‌کردن بودند اما محمد از حرف‌های آنها چیزی نمی‌فهمید، محمد  در فضای غریبه خانه وحشتزده به دنبال والدینش به هر سو دوید، ولی فاصله او با والدین آنقدر زیاد بود که بی‌قراری‌های کودک فایده‌ای نداشت، چند روزی طول کشید تا محمد فهمید که به اسارت گروگانگیران درآمده است که در قبال آزادی او 18 میلیون تومان از پدرش طلب کرده‌اند.

 روزهای اول پسر کوچولو حتی حاضر نبود لب به غذا بزند، دوری از مادر دلتنگش کرده بود، می‌دانست مادر مهربانش حالا به شدت نگران وضعیت او است، روزها پشت سر هم می‌گذشت و محمد چاره‌ای جز عادت‌کردن به فضای ناآشنا نداشت.

 کودکان خانواده با گذشت روزها طرح دوستی با محمد ریختند و همین مسایل باعث شد، پسر 8 ساله در فضای کودکانه خود آسانتر با تلخ‌ترین حادثه زندگیش کنار بیاید.

آغاز تحقیقات

درحالی که محمد  به روزهای خوش‌بودن در کنار مادر و پدرش فکر می‌کرد، در آن سوی مرز و در پایتخت ایران والدین محمد کوچولو هرلحظه نگران‌تر از روز قبل دلشوره وضعیت فرزندشان را داشتند.

ساعاتی بعد از ناپدیدشدن محمد کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ از وقوع این کودک‌ربایی مطلع شدند و بلافاصله عملیات تخصصی پلیس برای ردیابی محل اختفای کودک‌ربایان آغاز شد.

 شماره تلفنی که آدم‌ربایان با منزل پدری محمد تماس گرفتند مشخص کرد که کودک از ایران خارج شده و در روستایی مرزی به‌سر می‌برد.

تحقیقات از پدر کودک آشکار کرد که کودک‌ربایان کینه‌توز، درپی اختلاف حساب 18 میلیونی با پدر محمد که راننده خودروهای سنگین بود وی را به گروگان گرفته بودند.

پدر کودک به کارآگاهان گفت: «دو کودک‌ربا به بهانه اینکه قصد گفت‌وگو برسر اختلاف  حساب را دارند از بلوچستان به خانه ما در خیابان آزادی آمدند، شب حادثه به عنوان مهمان در منزلم خوابیده بودند که از غفلت من و همسرم استفاده کرده و اقدام به ربودن کوچکترین فرزندم کردند.»

درحالی که بررسی‌های پلیسی برای یافتن مخفیگاه کودک ادامه داشت، تلفن‌های تهدیدآمیز آدم‌ربایان هر روز بیشتر از قبل می‌شد، ولی 18 میلیون تومان مبلغی نبود که خانواده کودک به راحتی قادر به پرداختش باشند، کاراگاهان پلیس در کنار اقدامات گروگانگیران بررسی‌های ویژه خود بر روی این پرونده را ادامه داد تا اینکه سرنخ مناسبی از مخفیگاه آدم‌ربایان کشف شد.

با گرفتن نیابت قضایی یکی از افسران زبده اداره یازدهم به شهر مرزی اعزام شد که با همکاری معاونت اطلاعات انتظامی استان سیستان و بلوچستان و مدیریت اطلاعات شهرستان خاش 4 مظنون به کودک‌ربایی دستگیر شدند، اما چون عاملان اصلی متواری بودند کودک آزاد نشد.

 به این ترتیب رایزنی‌های پلیس آغاز شد. در کنار عملیات‌های اطلاعاتی و پلیسی در شاخه‌ای دیگر پای ریش‌سفیدان منطقه نیز به ماجرا کشیده شد و سرانجام این اقدامات در کنار هم موجبات آزادی محمد را فراهم کرد و درنهایت محمد با رایزنی ریش‌سفیدان و تلاش کارآگاهان پلیس پس از 105 روز از دست آدم‌ربایان نجات یافت و همراه افسر آگاهی تهران با پرواز زاهدان – تهران صبح دیروز وارد پایتخت شد.

روز گذشته محمد در شعبه پنجم دادیاری دادسرای امور جنایی تهران در مقابل دادیار سلیمانی قرار گرفت و درحالی که سعی می‌کرد از آغوش مادرش دور نشود به توضیح روزهای سخت اسارت و جدایی از والدینش پرداخت.

کد خبر 4512

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز