دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۳
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: برای تکواندوی ایران که مسابقات آزمایشی پکن را با نظر مستقیم محمد پولادگر، رئیس فدراسیون تکواندو از دست داد، فرصت خوبی فراهم شد تا بتواند در رقابت‌های بین‌المللی هلند ناکامی‌های ملی‌پوشان در مسابقات گزینشی المپیک را جبران کند.

 البته این بار نیز حضور در این میدان مشکلات خاص خود را داشت. تیم ایران در حالی با ترکیب شکوری، مستعان، بابادی، رجلی، طالبی و کرمی در بخش مردان و خوش‌جمال فکری، قربانی، معمارزاده و نعمتی در بخش بانوان به هلند رفت که قرار بود دو چهره مطرح تکواندوی ایران، هادی ساعی و بهزاد خداداد هم در این پیکارها حاضر شوند.

از آن جایی که هادی ساعی و بهزاد خداداد دو تکواندوکاری هستند که توانسته‌اند در آخرین میدان گزینشی المپیک در ویتنام دو سهمیه ایران برای حضور در بازی‌های المپیک را به دست آورند، غیبت آنها در هلند بدون تردید شک و شبهه‌هایی را ایجاد می‌کند.

 اوج این ابهام، بی‌تفاوتی مسئولین فدراسیون تکواندو نسبت به چنین اتفاقی است. حتی چنین حدس و گمان‌هایی هم وجود دارد که برخلاف اظهارات مربیان و کادرفنی تیم‌ملی که گفته‌اند کسب سهمیه به معنی حضور مستقیم در المپیک نیست، احتمالاً گزینه‌های نهایی برای این کار ساعی و خداداد هستند و برگزاری دیدارهای انتخابی صرفاً جنبه تشریفاتی خواهد داشت. که اگر این گونه باشد، قدم اشتباهی است.

خبرهای دریافتی از هلند حاکی از آن است که این مسابقات با استقبال خوبی از سوی تکواندوکاران جهان روبه‌رو شده و بسیاری از نفرات شاخص این رشته در دنیا که موفق به کسب سهمیه المپیک شده‌اند نیز در آن حضوری جدی دارند. ریان کارنلی از استرالیا، عبدالقادر زرموری از مراکش، تامی مولت و دنیس بکر از هلند، دانیل منز از آلمان و رون‌کوک از انگلستان تکواندوکارانی هستند که با وجود کسب سهمیه المپیک خود را به هلند رسانده‌اند.

 در اولین روز این پیکارها حاصل کار نفرات اعزامی تیم ایران کسب یک مدال طلا و یک نقره بود. چهره طلایی ما یوسف کرمی قهرمان سابق جهان و دارنده نشان برنز المپیک آتن بود. کرمی که در وزن 48 کیلوگرم به میدان آمده بود نمایش خوبی در این مسابقات از خود نشان داد و با شایستگی صاحب مدال طلا شد.

او بعد از آنکه در دورهای اول و دوم موفق به پیروزی مقابل میشل اوگینگ از هلند و استوکس از انگلستان شد، حضور خود در مرحله نیمه‌نهایی را مسجل کرد. کرمی در مرحله نیمه نهایی هم آلبرتو سلسترین حریف آلمانی خود را شکست داد و به فینال رسید. تکواندوکار دیگری از انگلستان با نام آدام کورگان که اندامی ورزیده هم داشت، حریف کرمی در فینال بود که او هم در برابر ضربات حساب‌شده قهرمان ایرانی تاب نیاورد و در نهایت هم با حساب 21 بر 8 تسلیم شد. به این ترتیب مدال طلای این وزن به یوسف کرمی رسید.

سارا خوش‌جمال فکری، تکواندوکار ایرانی در بخش بانوان که توانسته تنها سهمیه ایران در بازی‌های المپیک را به دست آورد، با مدال نقره‌ای که در تورنمنت بین‌المللی هلند به دست آورد نشان داد که دورخیز مناسبی را برای حضوری موفقیت‌آمیز در المپیک پکن انجام داده است. او در این مرحله هم مانولا بزولا از سوئیس را مغلوب کرد و جواز حضور در فینال را به دست آورد. خوش‌جمال فکری در فینال نیز مبارزه خوبی را با آنازا ناندویچ از کرواسی انجام داد، اما در نهایت بازی را 5 بر 3 به حریف خود واگذار و به مدال نقره قناعت کرد.

کد خبر 45177

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز