افق این مطالعات سال ۱۴۰۹ در نظر گرفته شده و در هماهنگی کامل با طرح جامع شهر تهران قرار دارد.
به گزارش خبرنگار همشهری کار مطالعات بر روی طرح بلندمدت شبکه حمل و نقل عمومی ریلی از ابتدای سال ۸۴ آغاز و ظرف یکسال و نیم با هزینهای معادل ۶۱۲ هزار یورو در قالب یک کار مشترک از سوی شرکت فرانسوی سیسترا و شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به پایان رسید.
به گفته حمید سیادت موسوی مدیر دفتر توسعه متروی تهران حضور شرکت مطالعات جامع حمل و نقل شهرداری تهران در جریان این مطالعات در کاهش هزینهها به طرز چشمگیری مؤثر بوده است.
وی یکی از نکات کلیدی این طرح را ارزیابی چند معیاری توسعه حمل و نقل ریلی در تهران دانست و گفت: متناسب با درجه اهمیت هر یک از وسایل نقلیه ریلی و در یک سیستم علمی پیشرفته حدود ۲۷ شاخص شامل جذابیت شبکه برای مسافر، کمک به توسعه موزون شهر تهران، کاهش هزینه های اولیه ساخت، هزینه طول زمان بهره برداری، برقراری عدالت اجتماعی از جنبه توزیع مناسب وسایل حمل و نقل در تمام سطح شهر تهران و... ارزشیابی و درجه بندی هایی صورت گرفته است.
سیادت موسوی مشاور فنی مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) درباره نتایج مطالعه صورت گرفته بر روی طرح بلندمدت شبکه حمل و نقل عمومی ریلی تهران به خبرنگار ما گفت: نتایج این مطالعات نشان دهنده آن است که تهران نیازمند خدمات حمل و نقل ریلی در سه سطح است.
سطح اول خدمات ریلی اکسپرس که شبیه متروی موجود اما با ظرفیت و سرعت بیشتر است به طوریکه به جای هر یک کیلومتر بعد از طی ۲ تا ۳ کیلومتر به ایستگاه میرسد و متعاقب آن سرعت واقعی این سیستم از حدود ۳۰ کیلومتر در ساعت که سرعت فعلی مترو در آن است به ۵۰ کیلومتر در ساعت ارتقاء خواهد یافت.
وی طول خطوط اکسپرس متروی تهران را ۱۷۳ کیلومتر اعلام کرد.
سیادت موسوی سطح دوم حمل و نقل ریلی پیش بینی شده برای تهران ۲۵ سال آینده را متروی داخل شهر به طول ۲۳۷ کیلومتر دانست (شبیه همین متروی فعلی و خطوط ۲ و ۱) و در توضیح سطح سوم شبکه های ریلی برای تهران به خطوط ریلی مکمل اشاره کرد و ادامه داد: سطح سوم شبکه های ریلی مکمل آنجایی کاربرد دارد که مسافر به اندازه کافی وجود نداشته و به لحاظ اقتصادی احداث یک خط مترو مقرون به صرفه نباشد.
وی شبکههای ریلی مکمل را شامل تراموا، مونوریل و لایت ریل (LRT) دانست که اندکی از قطارهای متروی فعلی سبکتر و کم ظرفیت تر است که مشابه آن هم اکنون در شهرهای اصفهان، تبریز، اهواز و مشهد در دست ساخت است.
مدیر دفتر توسعه متروی تهران گفت: تعداد ۴ خط اکسپرس برای متروی تهران پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: براساس طرح جامع امکانات شهر تهران در چند مرکز در داخل خود تقسیم خواهد شد؛ بر این اساس ۱۶ مرکز عمده برای تهران تعریف شده که با خطوط اکسپرس مترو به هم متصل خواهند شد.
هدف از این کار به گفته سیادت موسوی کاهش هزینه سفر، توسعه متوازن شهر، کنترل ترافیک، کاهش آلودگی هوا، کاهش اتلاف وقت و انرژی است.
وی اظهار داشت: براساس تعریف ارایه شده در طرح جامع شهر تهران مراکزی که از ویژگی تلاقی دو خط اکسپرس و یک خط معمولی برخوردار باشد مراکز عمده شهر تهران تلقی خواهند شد.
این مقام مسئول مسیر ۴ خط اکسپرس مترو را بدین شرح اعلام کرد.
خط اکسپرس اول مترو: کرج - صادقیه - کوی نصر - کارگر - شوش - جاده خراسان.
خط متروی اکسپرس شماره ۲: خیابان دماوند - جنگلهای لویزان، ایستگاه میرداماد -ایستگاه امام خمینی (ره)- راه آهن- شهریار.
خط متروی اکسپرس شماره ۳: ورودی اتوبان تهران شمال - جنت آباد - میدان صنعت - میرداماد - دوشان تپه - شهرری.
خط متروی اکسپرس شماره ۴ که دو فرودگاه مهرآباد و امام خمینی(ره) را به هم متصل می کند ابتدا از شمال ازگل آغاز شده و مسیرهای لشگرک- خیابان شهید لواسانی - تجریش - نمایشگاه بین المللی - پونک - صادقیه - میدان آزادی - فرودگاه مهرآباد - اتوبان ساوه - اسلامشهر و در نهایت به فرودگاه امام خمینی متصل میشود.
سیادت موسوی گفت: خطوط اکسپرس مترو برای نخستین بار در تهران طراحی شده و از ویژگی های اصلی آن برقراری ارتباط سریع بین مناطق ۲۲ گانه داخل محدوده تهران و حتی برقراری ارتباط شهر تهران با شهرکهای اقماری اطراف آن است.