چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

فرهاد عشوندی: «ما همه چیز را به کفاشیان سپرده‌ایم. حالا اوست که باید تصمیمش را بگیرد و مربی تیم ملی را انتخاب کند.

 هیات‌رئیسه لیستی سه نفره را مصوب کرده و به رئیس داده و از او خواسته تا از این میان، یک نفر را به مربیگری تیم ملی برگزیند.»

یکی از اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال که نمی‌خواهد نامش نوشته شود این جمله را به خبرنگار همشهری می‌گوید. درحالی که علی کفاشیان در برنامه نود به مردم گفت که کمتر از 24 ساعت بعد، سرمربی تیم ملی را معرفی می‌کند اما هنوز هم او برای انتخاب فرد مورد نظرش به جمعبندی نهایی نرسیده است.

اعضای کمیته تیم‌های ملی، افشین قطبی را برای هدایت تیم ملی به کفاشیان معرفی کرده‌اند و در هیات‌رئیسه هم به لطف دفاع جانانه عزیزالله محمدی که از سوی بهروان و آیت‌اللهی حمایت می‌شد و البته حمایت ضمنی ناصر شفق، این محمد مایلی‌کهن بود که به‌عنوان گزینه مورد نظر هیات‌رئیسه به کفاشیان پیشنهاد شد.

عزیزالله محمدی که پیش از این در تیم ملی امید با مایلی‌کهن همکار بوده، او را به‌دلیل سر نترسش بهترین گزینه برای کم کردن حاشیه‌های تیم ملی می‌داند. بهروان و آیت‌اللهی که دو عضو قدیمی فوتبال ایران هستند هم افشین قطبی را به‌دلیل سال‌های کم حضورش در فوتبال ایران، فاقد تجربه کافی برای اداره تیم ملی می‌دانند.

به همین دلیل هم بود که این 3 به همراه شفق که در تمام روزهای گذشته به‌ دلیل اتفاقاتی که بر سر بسته شدن قرارداد کلمنته به وقوع پیوست، با تاج میانه خوبی ندارد، به حاجی مایلی رای داد تا مایلی‌کهن در شرایطی که قلعه نویی تنها رای گنجعلی خانی را داشت و قطبی هم آرای تاج، فتح‌الله‌زاده و فریده شجاعی به‌عنوان کاندیدای مورد نظر هیات‌رئیسه به کفاشیان معرفی شود.

در این شرایط، کفاشیان باید از میان قطبی یا مایلی‌کهن، یک نفر را برای هدایت تیم ملی انتخاب می‌کرد اما این کفاشیان بود که از اعضا خواسته بود تا خودش بتواند تصمیم نهایی را اتخاذ کند؛ «از ساعت 8 شب دوشنبه دیگر هیچ‌یک از ما با کفاشیان تماسی نداشتیم تا او بتواند با خیالی آسوده مربی مورد نظرش را برگزیند.

او در شرایط عادی باید یک نفر را از میان قطبی و مایلی انتخاب کند اما ما به او گفتیم اگر بخواهد قلعه نویی را هم سرمربی کند، همه ما از این انتخاب حمایت می‌کنیم. هرچند امیر گزینه ما نبود.» البته دلیل تاخیر آقای رئیس برای انتخاب مربی تیم ملی ریشه در ترس او از شکایت خاویر کلمنته دارد.

مکاتبات با مرد اسپانیایی همچنان ادامه دارد. فدراسیون ایران پس از اینکه با مخالفت سازمان برای استخدام مربی خارجی روبه‌رو شد، به ناچار در قرارداد همکاری دوجانبه دست برد تا کلمنته را از پذیرش شرایط حضور در ایران منصرف کند.

علی کفاشیان که در نامه‌ای به مرد اسپانیایی اعلام کرده بود شرایط این مربی را پذیرفته تا کلمنته قرارداد همکاری اش را امضا کند و برای ایران فکس بفرستد. این قرارداد اما تنها 24 ساعتی اعتبار داشت چون با ایرادهایی که کمیته بین‌الملل فدراسیون به این قرارداد گرفت و با مخالفت آشکار سازمان ورزش به متن قرارداد، کفاشیان قراردادی جدید را برای مربی اسپانیایی فرستاد که چند بند از آن عوض شده بود و این مربی هم حاضر به پذیرشش نشد؛ «ما مذاکراتی طولانی را در تهران داشتیم. در پایان این مذاکرات کلمنته و مدیر برنامه هایش یک نسخه از قرارداد را با خود بردند تا بررسی کنند.

وقتی آنها قرارداد را امضا کرده و برای ما فرستادند، دو بند از بندهایی که ما در متن فارسی قرارداد داشتیم، عوض شده بود که ما خواستیم تا این دو بند دوباره به قرارداد اضافه شود.» مهدی تاج که ریاست مذاکرات تهران با مرد اسپانیایی را داشته این اتهام را به کلمنته وارد می‌کند که در قرارداد دست برده است.

این در حالی است که کفاشیان، به‌طور ضمنی در برنامه نود پذیرفت که این دو بند را تاج و همکارانش فراموش کرده‌اند که در متن قرارداد بیاورند. این در حالی است که با انتشار پیش قرارداد دو طرف در بیلبائو مشخص می‌شود، بهانه فدراسیون برای تغییر متن قرارداد بهانه‌ای واهی بوده تا عقد این قرارداد منتفی شود؛ «بله این بند را با فشار‌های بیونی به متن قرارداد اضافه کردیم تا همه چیز منتفی شود و بتوانیم مربی ایرانی استخدام کنیم.» این بهانه واهی اما حالا مشکل‌ساز شده است.

در حالی مهدی تاج معتقد است چون علی کفاشیان قرارداد را امضا نکرده و تتنها موافقتنامه کتبی برای کلمنته فرستاده، این مربی نمی‌تواند از فدراسیون ایران شکایت کند اما خوان بائس یکی از مدیران برنامه مربی اسپانیایی با مدارکی که از فدراسیون ایران داشته پس از مکاتبات بی‌نتیجه اش با فدراسیون ایران، به فیفا شکایت کرده. این اتفاقی است که باعث شده تا هنوز مربی تیم ملی مشخص نشده باشد، «بار قبل وقتی آرتور جورج از ما شکایت کرد، ما پای هیچ برگه‌ای را امضا نکرده بودیم ولی این بار آنها چند سند رسمی را امضا کرده‌ایم به همین دلیل است که داریم احتمال شکایت کلمنته را بررسی می‌کنیم.»

یکی از اعضای برجسته هیات‌رئیسه این جمله را به همشهری می‌گوید و ادامه می‌دهد: «کفاشیان دو روزی است که مشغول رایزنی با سازمان است تا بتواند موانع بازگشت کلمنته را برطرف کند و این مربی را به تهران برگردانیم. چون اگر او بتواند شکایتش در فیفا را علیه فدراسیون ایران به نتیجه برساند، ما ناگزیر به پرداخت رقمی نزدیک به 800 هزار یورویی به کلمنته هستیم.»

بر اساس آنچه کفاشیان پیش از این قول داده بود، باید تا امروز مربی تیم ملی را بر می‌گزید. یک مربی ایرانی که باید از میان 3 کاندیدای باقی مانده انتخاب می‌شد. با این وجود حالا این احتمال وجود دارد که بار دیگر کلمنته به تهران برگردد. او با همان شرایطی که پیش از این اعلام کرده بود.

کلمنته: باز با من تماس گرفته‌اند!

«هیچ‌ چیز معلوم نیست.» خاویر کلمنته تمایلی به گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی ندارد. او وقتی بار دیگر با تماس همکار ما برای پرس و جو از اتفاقات جدید در رابطه با قراردادش، روبه‌رو شد پیش از هر چیز گفت: «وای باز هم شما!»

کلمنته به عکس بار قبل، این بار به سختی و تنها در یک جمله گفت: «بله، دوباره دیروز از ایران با من تماس گرفتند و مذاکراتی را شروع کرده‌ایم اما هیچ خبر جدیدی نشد. خودم هم نمی‌دانم که چه اتفاقی می‌افتد.» اینکه تماس با کلمنته از طریق واسطه ایرانی انتفال او بوده یا فدراسیون ایران بوده هنوز مشخص نیست.

چون آخرین مکاتبه رسمی با این مربی نامه ناصر شفق به او بوده که این مربی اسپانیایی نامه شفق را که به‌عنوان عضو هیات‌رئیسه فدراسیون نوشته شده بوده، به رسمیت نشناخته و گفته تنها حاضر به مکاتبه با شخص علی کفاشیان است. شفق در نامه اش به او اعلام کرده بود اگر به قرارداد بیلبائو پایبند بماند، فدراسیون ایران هم به این مربی اختیار تام خواهد داد.

کد خبر 45370

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز