گروه اجتماعی: تکراری است اگر بگوییم از سال 86 سابق تحصیلی داوطلبان کنکور در ورود آنها به دانشگاه تأثیر دارد.

اما نکته جدید در این باره تأثیر نمرات نهایی 10 درس هر داوطلب در پذیرش نهایی است و نه معدل دو سال پایانی تحصیل.

دکتر ابراهیم خدایی، معاون فنی و آماری سازمان سنجش، این خبر را اعلام کرده است. به گفته او در کنکور 86 سوابق تحصیلی تا 15 درصد در نمره کل داوطلبان اعمال می‌شد: «البته در این رابطه معدل کتبی داوطلبانی که در امتحانات سراسری و نهایی آموزش و پرورش شرکت کرده بودند به عنوان سوابق تحصیلی لحاظ می‌شد.

 برای کنکور 87 نیز سوابق تحصیلی تا 15 درصد در نمره کل آزمون داوطلبان اعمال می‌شود. در آزمون سراسری سال 87 به جای معدل، نمرات دروس مشخص شده به عنوان سوابق تحصیلی داوطلبان اعمال می‌شود، در این راستا بسته به نوع دیپلم داوطلب، یعنی دیپلم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم معارف اسلامی نمرات حدود 10 درس به عنوان سوابق تحصیلی داوطلب لحاظ می‌شود.»

آنطور که خدایی می گوید، بر این اساس نمرات داوطلبان از آموزش و پرورش اخذ شده و بر اساس ضرایب مشخص شده برای هر درس، مراحل تراز کردن و نمره کل سازی طی شده و نمره نهایی داوطلب تا 15 درصد در نمره کل کنکور لحاظ می‌شود.

امسال همچنین برای سه دسته از داوطلبان، سوابق تحصیلی احتساب می‌شود: «این داوطلبان افرادی هستند که در سالهای 84، 85 و 86 به صورت نهایی و سراسری دیپلم اخذ کرده‌اند. 73 درصد داوطلبان کنکور87 در امتحانات سراسری سالهای 84 و 85 و 86 آموزش و پرورش شرکت کرده‌اند. حدود 980 هزار نفر از داوطلبان آزمون سراسری سال 87 در امتحانات سراسری سالهای 84 و 85 و 86 آموزش و پرورش شرکت کرده‌اند، بنابراین قانون تاثیر15 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور تنها برای این دسته از داوطلبان اعمال می شود.»

به گفته معاون فنی و آمار سازمان سنجش، نمره کل کنکور از 100 لحاظ می‌شود: «براساس طرح کنکور 85درصد این نمره از طریق کنکور و 15درصد مابقی از طریق سوابق تحصیلی داوطلب تامین می‌شود.»

این 15 درصد به دلیل رقابت بالای بین داوطلبان تاثیر زیادی در قبولی یا عدم قبولی داوطلب خواهد داشت: «رابطه مستقیم و تاثیرگذاری بین سوابق تحصیلی و نمرات آزمون داوطلبان وجود دارد که این مساله بر اساس نمره آزمون تستی داوطلبان، تاثیر مثبت یا منفی در نمره کل و قبولی داوطلبان می‌گذارد. به عنوان مثال نمره آزمون تستی داوطلبی70 است که با دارا بودن معدل 12، در نهایت نمره 82 را کسب می‌کند، از سوی دیگر داوطلبی با نمره تستی 68 و معدل 16 نمره کل 84 را کسب می‌کند، بر این اساس معدل باعث اعمال تاثیر مثبت و منفی در نمره کل داوطلب می‌شود.»

دکتر خدایی در گفتگو با ایسنا با اشاره به داوطلبان دیپلمه سالهای قبل از 84، گفت: «نمره کل این داوطلبان به دلیل شرکت نکردن در امتحانات سراسری و نهایی آموزش و پرورش به صورت 100 درصد از طریق آزمون سراسری تامین می‌شود.»

برای استاندارد و یکسان تر شدن نمره های دروس مورد نظر برای تاثیر در کنکور، قرار است از این پس اوراق امتحانات نهایی و سراسری آموزش و پرورش با روش جدیدی تحصیص شوند: «براساس این طرح اوراق امتحانات سراسری در سطح کشوری تصحیح می‌شود نه در دبیرستان محل فارغ التحصیلی داوطلب، که این مساله درصد اعمال سلایق و احتمالا بی عدالتی در تصحیح اوراق را کاهش می‌دهد، با این حال هنوز تردیدهایی در خصوص تاثیر اوراق تشریحی وجود دارد که امکان اعمال سلیقه مصحح در تصحیح اوراق را تشدید می‌کند که وزارت آموزش و پرورش باید در جهت رفع این نواقص و اشکالات گام بردارد.»

نکته اینکه در نظام قدیم آموزش متوسطه اوراق امتحانات نهایی به صورت کشوری تصحیح می شد.

خدایی می گوید که سازمان سنجش آمادگی خود را برای کمک به آموزش و پرورش برای طراحی سوالات استاندارد اعلام کرده است. او با اشاره به عدم تناسب سیستم جمع آوری نمرات آموزش و پرورش با سیستم سازمان سنجش، می گوید:

«بهبود و به روز کردن این سیستم‌ها برای اجرای هرچه مطلوبتر این طرح ضروری است، به عبارت دیگر سیستم‌های جمع آوری اطلاعات و نمرات آموزش و پرورش باید به سمتی برود که بتوان اطلاعات را از خود آموزش و پرورش اتخاذ کرد تا دقت عمل بالا برود. سال گذشته اطلاعات داوطلبان دیپلمه سالهای 84 و 85 از وزارت آموزش و پرورش اخذ شد، در این میان برخی از افراد به دلیل وجود تفاوت در سیستم دو وزارتخانه شناسایی نشدند و بنابراین برای تاثیر 15 درصدی معدل در کنکور بنابر اظهارات خود داوطلب عمل شد البته 99 درصد اطلاعات داوطلبان صحیح بوده و مشکلی ایجاد نشد. البته خود داوطلبان نیز اکثرا اطلاعات دقیقی ارایه می‌کنند و آمار ارایه اطلاعات نادرست کمتر از صدم درصد است، حتی اگر اطلاعات نادرستی ارایه شود، در زمان ثبت‌نام صحت یا عدم صحت آن مشخص خواهد شد.»

همشهری امارات

کد خبر 45551

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز