مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲
۰ نفر

راضیه شعبانی-  البرز- خبرنگار: ووشوکاران البرزی در رده‌های سنی مختلف نه‌تنها در کشور، بلکه در آسیا و حتی جهان به‌خوبی توانایی و قدرت خود را به نمایش گذاشته‌اند که «محمدطاها خزایی» نوجوان ١٣ساله البرزی نیز با کسب قهرمانی ملی در روزهای اخیر توانسته در میان قهرمانان این رشته در بخش ساندا که به نوعی مبارزه به شمار می‌رود، قرار بگیرد.

قهرمان كوچك ووشو

گفت‌وگوی همشهری با این ورزشکار را می‌خوانید.

  • چطور با این رشته آشنا شدید؟

از سن ٥ تا ٧ سالگی در فردیس تحت نظر جواد آرزومندی که از مربیان و داوران بین‌المللی رشته ژیمناستیک است، در این رشته فعالیت کردم. ایشان وقتی به مرور زمان حرکات و علاقه من را به رشته‌هایی چون ووشو دیدند، به پدرم پیشنهاد دادند من در ووشو فعالیت کنم که همین موضوع باعث شد تا از ٧ سالگی در رشته ووشو و در بخش ساندا که بخش مبارزه‌ای در این رشته محسوب می‌شود، به صورت حرفه‌ای ورزشکنم.

  • تاکنون چه عناوینی در این رشته کسب کرده‌اید؟

خوشبختانه با انگیزه‌ای که برای فعالیت در این رشته دارم، تاکنون موفق به کسب بیش از ١٠ مدال استانی و ملی شده‌ام که از جمله آنها می‌توان به کسب مدال طلای بخش ساندا در دومین المپیاد استعدادهای برتر ورزشی کشور به میزبانی زنجان، کسب ٢ مدال طلای کمیته فن‌زی چوآن در مسابقات ملی قم و اراک در سال ٩٧، کسب مدال طلای کمیته خوآچوآکونگ‌فو در سال ٩٦ و مدال طلای سبک شائولین چوآن، اشاره کرد.

  • تعامل مسئولان رشته ووشو با ورزشکاران این رشته را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه در این حوزه شاهد اتفاقات ویژه‌ای هستیم، چراکه با توجه به هماهنگی‌هایی که هیات ووشو در استان با اداره ورزش و جوانان و همچنین فدراسیون انجام داده، باعث شده است تا در آینده‌ای نزدیک سکوی استاندارد و خانه اختصاصی ووشو در استان راه‌اندازی شود.

  • به نظر شما چه مشکلاتی در این رشته وجود دارد؟

با توجه به این‌که ووشو از رشته‌هایی است که همیشه ورزشکاران آن در جهان افتخارآفرینی کرده‌اند، بنابراین تنها مشکلی که این روزها برای تمامی ورزشکاران مهم و حساس به شمار می‌رود المپیکی شدن این رشته است، چراکه با قهرمانی‌های متعدد، ووشوکاران ثابت کرده‌اند که در این رشته از توانایی بسیار بالایی برخوردارند و می‌توانند در المپیک هم به‌خوبی بدرخشند.

  • چه کسانی در موفقیت شما تاثیرگذار بوده‌اند؟

همواره برای ورزشکاران و به‌ویژه نوجوانانی که قصد دارند به صورت حرفه‌ای ورزش کنند حمایت‌های خانواده و ازجمله پدر و مادر اولین پشتوانه‌ای است که می‌تواند آینده ورزشکار را تعیین کند که در این مورد خانواده من همیشه حامی و پشتوانه‌ای برای پیشرفت من بوده‌اند. همچنین برای ورزشکارانی که در استان‌ها فعالیت می‌کنند، وجود روسای هیات مهم خواهد بود که خوشبختانه البرز و ورزشکاران البرزی در این مورد هم از حمایت ویژه‌ای از سوی رئیس هیات برخوردار هستند.

  • چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟

از آنجا که اکنون محصل هستم، بنابراین در ابتدا باید تلاش کنم تا در درس‌ها و پیشبرد امور مربوط به مدرسه موفق باشم تا بتوانم به ورزشکاری تبدیل شوم که نه‌تنها باعث سربلندی خانواده‌ام باشم، بلکه در رشد جامعه هم نقش‌آفرین باشم.

  • به نظر شما مدارس چه نقشی در رشد جامعه ورزشی دارند؟

مدارس با بیشترین جامعه آماری که البته جوان‌ترین افراد هم به شمار می‌روند، نقش بسیار مهمی در پیشرفت و ارتقای جایگاه رشته‌های ورزشی کشور در جهان دارند. اکنون مدارس با استعدادیابی‌هایی که انجام می‌دهند، باعث شده‌اند استعدادهای برتر در رشته‌های مختلف شناسایی و به کار گرفته شوند که درواقع با این امر شاهد آینده‌ای روشن برای جامعه ورزشی کشور خواهیم بود.

  • آینده شغلی 

محمدطاها خزایی: از بچگی تاکنون تنها به فعالیت‌های ورزشی‌ام فکر می‌کردم و مدام در حال برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهدافم بوده و هستم و همین موضوع هم باعث شده که وقتی برای فکر کردن به شغل آینده‌ام نداشته باشم، اما می‌دانم که به مرور زمان به این موضوع هم باید توجه کنم. ووشو در ایران با قهرمانی‌های متعدد نشان داده است که همواره قهرمان و یا نایب‌قهرمانی جهان برای ورزشکاران ایرانی است و این موضوع هم اهمیت توجه مسئولان به این رشته را بیش از گذشته نمایان می‌کند.

  • میزبانی البرز از  مسابقات کشوری 

رشته ووشو در استان البرز در حالی رو به پیشرفت است که طبق گفته مسئولان این ورزش، از کمترین امکانات برخوردار است، اما این در حالی است که طی چندین سال متوالی با کسب میزبانی توانسته با ایجاد انگیزه برای ورزشکاران، به عملکرد خوبی برسد. به گزارش همشهری، رئیس هیات ووشو استان با بیان این‌که البرز مقام‌ها و افتخارآفرینی‌های بسیاری طی مسابقات متعدد کشوری و آسیایی کسب کرده است، گفت: تمامی این عنوان‌ها در حالی است که البرز از سکوی استانداردی برای ۲ بخش ساندا و تالو برخوردار نیست.

«اسماعیل سایه‌افکن» ادامه داد: طبق مذاکراتی که با فدراسیون و مسئولان مربوط به این موضوع انجام شده، قرار است که طی روزهای آینده سالنی که در اختیار هیات قرار گرفته شده با تجهیزات استاندارد مجهز شود. وی با اشاره به میزبانی البرز از المپیاد استعدادهای برتر ورزشی کشور در این رشته و در بخش دختران، گفت: خوشبختانه دختران ووشوکار با کسب ٧ مدال توانستند نسبت به سال گذشته سکوهای نخست بخش‌های مختلف را به خود اختصاص دهند. سایه‌افکن همچنین با اشاره به کسب ٥ مدال از سوی نوجوانان پسر افزود: در مجموع با کسب ١٢ مدال رنگارنگ توانستیم به‌خوبی با عملکرد مطلوب ورزشکاران توانایی البرزی‌ها را به نمایش بگذاریم.

وی همچنین با اشاره به برنامه این هیات برای کسب میزبانی‌های دیگر مسابقات کشوری، گفت: میزبانی از مسابقات ووشو بزرگسالان کشور که در آبان و در بخش مردان برگزار می‌شود، نیز به البرز اختصاص یافته و به احتمال زیاد در سالن انقلاب کرج برگزار خواهد شد. رئیس هیات ووشو استان افزود: در صورتی که امکانات استاندارد لازم برای این ورزش در استان فراهم شود، روند توسعه این ورزش رزمی در البرز شتاب خواهد گرفت و حضور البرزی‌ها در تیم‌های ملی شکل پررنگ‌تری پیدا خواهد کرد.

کد خبر 455817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha