مدارس کانکسی، نبود مدرسه در پروژههای مسکن مهر، فرسودگی برخی مدارس و... باعث شده برخی دانشآموزان از این حق محروم باشند و سال تحصیلی جدید را با این کمبودها آغاز کنند. مرکزی با بهرهگیری از ظرفیتهای خیران مدرسهساز اقدامهایی در زمینه تخریب، بازسازی و مقاومسازی واحدهای آموزشی انجام داده که تاکنون بسیار مطلوب بوده است، اما فقط استفاده از ظرفیت خیران کافی نیست و به اعتبارات بیشتر از سوی دولت نیاز است.
- مقاومسازی ۳ هزار کلاس درس
مدیر کل بازسازی و نوسازی مدارس استان مرکزی با اشاره به اینکه هماکنون حدود ۳ هزار کلاس درس استان مرکزی نیازمند مقاومسازی است، میگوید: در این استان اقدامات خوبی توسط این اداره انجام شده که از مهمترین آن میتوان به طرح تخریب و بازسازی بسیاری از فضاهای آموزشی فرسوده اشاره کرد. «حسین محمدی» بیان میکند: در این طرح ۸۴ درصد فضاهای نیازمند تخریب و بازسازی و ۳۲ درصد فضاهای نیازمند مقاومسازی استان ساماندهی شدند؛ این در حالی است که هماکنون ۸۴۸ کلاس به تخریب و نوسازی و ۳ هزار کلاس به مقاومسازی نیاز دارد.
وی میافزاید: از ۷۲۶۲ کلاس درس استان که در بخشهای مختلف به استانداردسازی نیاز داشت، ۵۰۷۴ کلاس استانداردسازی شد و بقیه تا ۲ سال آینده استاندارد خواهد شد. مدیر کل بازسازی و نوسازی مدارس استان مرکزی اظهار میکند: هماکنون ۱۰۱ پروژه و ۷۱۱ کلاس درس نیمهتمام در استان وجود دارد که به منظور ساماندهی آنها نیاز به ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار است. از این تعداد ۱۹ پروژه خیرساز بوده و بقیه با مشارکت دولت اجرا میشود.
محمدی با اشاره به حذف مدارس خشت و گلی در استان ادامه میدهد: سال گذشته ۵ مدرسه خشت و گلی در استان وجود داشت. امسال این مدارس از دایره آموزشی خارج شدند و دیگر از مدارس خشت و گلی استفاده نمیشود. وی بیان میکند: با توجه به اجرای پروژه مسکن مهر با مشکلات بسیار جدی از جمله کمبود فضا مواجهیم، زیرا در این بخش ۲۶۱ کلاس نیاز است که باید توسط انبوهسازان و راه و شهرسازی این فضاها ایجاد شوند.
این مسئول میگوید: استحکامبخشی ۶۴ درصد کلاسهای استان انجام شده که این مهم امسال به ۷۵ درصد خواهد رسید. در سالهای گذشته هر ۶ روز یکبار یک پروژه تکمیل و تحویل آموزش و پرورش داده شد. در واقع هر روز یک کلاس به آموزش و پرورش تحویل داده شده است. مدیر کل بازسازی و نوسازی مدارس استان مرکزی با اشاره به اینکه ۵۸۳ پروژه با ۲۷۲۰ کلاس در استان تاکنون با کمک خیران ساخته و تحویل داده شده است، اظهار میکند: سال گذشته اعتبارات استانی این اداره کل ۲۰ میلیارد تومان بود که ۴۷ درصد آن تخصیص داده شده است، همچنین ۴۷ میلیارد تومان اعتبارات ملی مصوب نیز تخصیص ۱۰۰درصدی داده شده است. با توجه به افزایش سهم اعتبارات استانی خواستار افزایش سهم اعتبارات ملی برای این اداره هستیم.
محمدی با اشاره به وجود مدارس کانکسی در استان میافزاید: هماکنون ۷۴ مدرسه کانکسی با ۸۱ کلاس در استان وجود دارد که اصلا زیبنده نیست. امسال تعدادی از این مدارس حذف و طبق برنامه پیشبینی شده تا ۲ سال آینده، دیگر مدارس کانکسی در استان مرکزی نخواهیم داشت و همه به مدارس استاندارد ساختمانی تبدیل میشوند.
- مدرسه خشت و گلی در استان وجود ندارد
استاندار مرکزی هم از حذف بخاریهای نفتی در مدارس سراسر استان و جایگزینی آنها با بخاریهای گازی تابشی خبر میدهد و میگوید: سال ۹۲ حدود ۱۴ درصد از مجموع کلاسهای مدارس استان نفتی بود که در راستای ایمنسازی محیطهای آموزشی، سیستم گرمایشی آنها گازی شد. امیدواریم در آینده نزدیک همه فضاها به سیستم گرمایشی استاندارد تجهیز شوند. «سیدعلی آقازاده» بیان میکند: سال گذشته ۵ مدرسه خشت و گلی در استان مرکزی وجود داشت که تعدادی از این مدارس با فضاهای استاندارد جایگزین و بقیه که غیر فعال و بدون دانشآموز بود، تخریب شد. مرکزی از جمله استانهای کشور است که در آن مدرسه خشت و گلی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش استان مرکزی با وجود همه کمبودها در زمینه کلاس، تجهیزات و نیرو با قدرت اهداف خود را دنبال میکند، میافزاید: به دلیل وجود برخی از واحدهای آموزشی غیر استاندارد از همه خانوادهها به ویژه خانوادههای روستایی پوزش میخواهیم، چرا که جایگاه فرزندان آنها بالاتر از این واحدهای آموزشی است و دانشآموزان روستایی باید در فضای مناسب تحصیل کنند، اما آنان با صبوری از همین امکانات محدود حداکثر استفاده را میکنند. استاندار مرکزی اظهار میکند: با وجود همه مشکلات، دولت سعی دارد نیازهای آموزش و پرورش را تامین کند، از سوی دیگر امروز نوجوانان ما با وجود همه این کمبودها در همین مدارس و کلاسها تحصیل میکنند و با خوب درس خواندن خود، کشور را همانند موفقیتهای گذشته در المپیادهای جهانی، به قله میرسانند.
آقازاده با اشاره به اینکه در هفته دولت پروژههای خوبی در حوزههای آموزش و پرورش در مناطق کمبرخوردار افتتاح شد که هماکنون شاهد استفاده و بهرهبرداری از این فضاهای آموزشی هستیم، ادامه میدهد: نهضت مدرسهسازی همچنان ادامه دارد و امیدواریم تا پایان سال جاری زیرساختهای آموزشی بیشتر و بهتری در اختیار دانشآموزان قرار گیرد.
- تغییر نوع نگرش به سیستم آموزش
نماینده اراک، خنداب و کمیجان در خانه ملت با بیان اینکه نوع نگرش نسبت به سیستم آموزش چه فیزیکی، چه انسانی و چه سرمایهای باید تغییر کند، میگوید: اگر این نوع نگاه در کشور اصلاح نشود، هدررفت سرمایههای ملی را به همراه خواهد داشت. «علیاکبر کریمی» بیان میکند: آموزش و پرورش از کمبودهای بسیاری از جمله در فضای فیزیکی، تجهیزات، امکانات و مشکلات در زمینه مطالبات بحق فرهنگیان رنج میبرد. وی ادامه میدهد: باید بگوییم زحمات فرهنگیان با توجه به وظیفه مهم این قشر آنگونه که باید قدر دانسته نمیشود و جامعه بهای این تلاش را نمیپردازد. این بیمهری دردی است که همواره گفته شده و درمانی ندارد. امیدواریم که زمینه و بستر تقویت این نهاد مهم فراهم شود تا شاهد بهبود شرایط فعلی این مجموعه باشیم.
نظر شما