مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۶
۰ نفر

خدیجه ستارزاده-  البرز- خبرنگار: حدود ۲ سال و نیم از جدا شدن فردیس از کرج می‌گذرد، اما با وجود استقرار و تشکیل ادارات و نهادهای مستقل در آن، به دلیل نبود تناسب زیرساخت‌ها با رشد جمعیت و توسعه شهری، این شهرستان نتوانسته خود را متناسب با شرایط پیش ببرد.

کلاس‌های شلوغ فردیس

مشکلات شهری، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و حتی آموزشی زیادی در این شهرستان وجود دارد که به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم مردم و مسئولان این شهرستان مطرح است. با توجه به اهمیت بحث آموزشی که در واقع زیربنای پیشرفت، توسعه و شکل‌گیری آینده در هر جامعه به شمار می‌رود، تقویت این بخش امری ضروری است که مسئولان استانی و شهرستانی را به فکر رفع موانع و توسعه زیرساخت‌های آموزشی این شهرستان انداخته، اما با توجه به رشد روزافزون جمعیت در کنار مشکلات اقتصادی و اعتبارات حوزه آموزش و پرورش، این امر نه‌تنها در فردیس، بلکه در دیگر شهرستان‌های البرز نیز از عهده مسئولان امر به‌تنهایی خارج بوده و حضور و توجه بیشتر بخش خصوصی و مجمع خیرین مدرسه‌ساز را می‌طلبد. هرچند که فعالیت و نقش این مجمع بر کسی پوشیده نیست و بیشتر بار مالی ساخت و نوسازی مدارس بر عهده این نهاد است.  

  • کلاس‌های ۴۵ نفره فردیس

یکی از شهروندان این شهرستان که ۲فرزند دانش‌آموز دارد، می‌گوید: بعضی کلاس‌های درس مدارس ۴۵ دانش‌آموز دارد که با سختی زیادی برای دانش‌آموزان همراه است.  «فرناز کلهر» که خود یکی از معلمان آموزش و پرورش است، می‌افزاید: زیاد بودن جمعیت دانش‌آموزان در کلاس‌های درس نه‌تنها نشستن و یادگیری را برای دانش‌آموزان سخت می‌کند، بلکه آموزش و رسیدگی به این تعداد دانش‌آموز از عهده معلم‌ها نیز خارج بوده و در نتیجه بازدهی و کیفیت آموزش و یادگیری را کاهش می‌دهد.  وی می‌گوید: از بحث آموزش که از اهمیت زیادی برخوردار است و به آینده فرزندان مربوط می‌شود، نباید به‌راحتی گذشت و حتی به قیمت کاهش هزینه و اعتبارات در دیگر بخش‌ها، چه در خانواده‌ها و چه در دستگاه‌های دولتی، باید به این حوزه رسیدگی بیشتری شود.  

  • ارتقای وضعیت آموزشی فردیس

مدیرکل آموزش و پرورش البرز با تایید مشکلات حوزه آموزش و پرورش فردیس می‌گوید: استقلال اداری آموزش و پرورش فردیس و همچنین ارتقای فعالیت‌های آموزشی این شهرستان یک موضوع و دغدغه جدی است که پیگیر آن هستیم. «سالار قاسمی» می‌افزاید: شورای شهر فردیس با توجه و حساسیتی که روی استقلال آموزش و پرورش این شهرستان دارد، پیگیر این مساله است و راهکارهایی برای رفع مشکلات این حوزه ارائه کرده که دارای اهمیت است و امیدواریم با این پیگیری‌ها تحولات مثبت و سازنده‌ای در حوزه آموزش و پرورش این شهرستان داشته باشیم. وی با بیان این‌که جبر جغرافیایی در آموزش و پرورش استان البرز باعث شده که همخوانی میان نواحی آموزشی آن وجود نداشته باشد، می‌گوید: اکنون ۱۲۰ مدرسه جزو شهرستان فردیس و ۴۰ مدرسه در محدوده کرج در قالب ناحیه ۲ آموزشی کرج فعالیت می‌کنند که نیازمند ساماندهی هستند. وی با بیان این‌که حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد مدارس استان البرز نیازمند تخریب و بازسازی هستند، تاکید می‌کند: پیگیری تشکیل مجمع خیرین مدرسه‌ساز در دستور کار مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ کرج و شهرستان فردیس قرار گیرد تا به مشکلات فردیس در حوزه آموزشی رسیدگی شود.

  • کمبود معلم

مدیرکل آموزش و پرورش البرز با اشاره به این‌که تا پایان سال هزار کلاس درس در البرز ساخته می‌شود، می‌افزاید: از این آمار بیش از ۱۰۰ کلاس برای شهرستان فردیس پیش‌بینی کرده‌ایم و ۲۰ زمین چمن مصنوعی نیز تا پایان سال در استان به بهره‌برداری می‌رسد که سهم فردیس در این امر نیز قابل توجه است. قاسمی با بیان این‌که سرانه فضای ورزشی دانش‌آموزی در کشور ۳۳ سانتی‌مترمربع است می‌گوید: این سرانه در البرز ۱۲سانتی‌مترمربع است. کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش نیز دومین مشکل ماست. در البرز به دلیل مهاجرپذیری جمعیت دانش‌آموزی هم رشد کرده، ولی جذب معلم نسبت به رشد جمعیت تغییر نکرده که همین موضوع باعث کمبود ۳هزار معلم در استان است.  وی با اشاره به وضعیت فردیس می‌گوید: من و همکارانم در حوزه آموزش و پرورش برای رفع مشکلات از هیچ‌گونه تلاشی فروگذار نخواهیم کرد و برای استقلال کامل آموزش و پرورش فردیس و حل مشکلات این حوزه با جدیت پیگیری و تلاش می‌کنیم تا نظارت و هویت سازمانی آموزش و پرورش را افزایش دهیم.  

  • دعوت از بخش خصوصی

عضو  شورای شهر فردیس با بیان این‌که تا امروز ناحیه ٢ اداره کل آموزش و پرورش استان البرز به شهرستان فردیس اختصاص داشته  می گوید: درخواست ما مستقل شدن این اداره است و در این زمینه تلاش و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.  «ملیحه اکبری» با اشاره به این‌که محله‌هایی از فردیس مانند اهری، پیک، ارم، ۱۱۰، منظریه، وحدت، طالقانی، شهرک ناز و... از کمبود سرانه‌های آموزشی، فرهنگی و ورزشی رنج می‌برند، می‌گوید: توجه و رسیدگی به این موارد بسیار ضروری است که تحقق آن عزم کلی مدیران و همچنین تعامل بخش خصوصی را می‌طلبد.

وی اظهار می‌کند: از آنجا که محدودیت بودجه‌های دولتی و شهری مانع از رفع این کمبودها در مدت‌زمان کوتاه می‌شود، از بخش خصوصی برای تعامل بُرد – بُرد با مدیریت شهری فردیس دعوت می‌کنیم.  اکبری می‌افزاید: نه‌تنها کلاس درس، بلکه در دیگر مباحث فرهنگی نیز کمبودهای زیادی در فردیس داریم. متاسفانه در این شهرستان تنها ٤ کتابخانه وجود دارد و این تعداد برای جمعیت ٥٠٠ هزار نفر بسیار ناچیز است.  وی با بیان این‌که در وعده‌های انتخاباتی قول دادیم که در بحث سرانه‌های فرهنگی شهرستان فردیس به‌ویژه در بحث سرای محله، فرهنگسرا و کتابخانه رشد چشمگیری داشته باشیم، اضافه می‌کند: تلاش می‌کنیم و امید داریم بتوانیم این قول‌ها را محقق کنیم.

  • جمعیت زیاد دانش‌آموزی و کاهش کیفیت آموزش

جمعیت بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس همواره از سوی معلمان به عنوان یکی از عوامل کاهش کیفیت در آموزش اعلام می‌شود، تا جایی که به گفته آنها، با حضور حدود ۴۰ دانش‌آموز و بیشتر از آن در کلاس درس، بخش عمده‌ای از انرژی و زمان معلم صرف کنترل دانش‌آموزان می‌شود. به گزارش همشهری، به گفته یکی از معلمان دوره ابتدایی در کرج، تعداد دانش‌آموزان او در کلاس درس دوم ابتدایی ۴۳ نفر است و همین موضوع بر کیفیت کار تأثیرگذار است.  

«سعیده پیری» با اشاره به روش ارزشیابی توصیفی که چندین سال است اجرا می‌شود، می‌گوید: نیاز است تا معلم در طول سال دانش‌آموزان را رصد کند و موفقیت این روش ارزشیابی در گرو تعداد اندک دانش‌آموز و تعامل بیشتر معلم با تک‌تک دانش‌آموزان است. وی می‌افزاید: البته تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس درس فقط محدود به دوره ابتدایی نیست، بلکه در دوره متوسطه و شاخه نظری نیز گاهی شاهد کلاس‌های بالای ۴۰ نفر هستیم. وی اظهار می‌کند: کلاس‌های شلوغ دور شدن از روابط عاطفی را به دنبال دارد. معلم فرصت نمی‌کند تا سرفصل ارائه‌شده را پیش ببرد، چه برسد به ارتباط عاطفی که باید جزو لاینفک آموزش باشد.

پیری می‌گوید: طبق بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی، تراکم دانش‌آموزان در نقاط شهری و در سه‌ساله نخست دوره ابتدایی، حداکثر ۳۲ نفر و در سه‌ساله دوم حداکثر ۳۵ نفر است. همچنین در دوره متوسطه اول و دوم تراکم دانش‌آموزان در کلاس درس حداکثر ۳۶ نفر است، در حالی که در همه مقاطع کلاس‌های ما بین ۴۰ تا ۴۵ دانش‌آموز دارد و این امر بدون شک بازدهی و راندمان مثبتی نخواهد داشت. این معلم بی‌نظمی و عدم کنترل لازم توسط دبیر، فرار دانش‌آموزان از پرسش شفاهی، دیر شناخته شدن دانش‌آموزان ضعیف، کم شدن فرصت آشنایی و صمیمیت بین معلم و دانش‌آموز، از قلم افتادن تعداد زیادی از دانش‌آموزان به دلیل جمعیت بالا در پرسش و پاسخ‌های شفاهی را از نمونه آسیب‌های تراکم بالای کلاس‌های درس عنوان می‌کند و می‌افزاید: پرسش شفاهی که برای از بین بردن استرس و همچنین دادن اعتماد به نفس دانش‌آموزان مهم است در این کلاس‌ها کارایی چندانی ندارد، چراکه به تعداد کمی از آنها زمان می‌رسد و مابقی دانش‌آموزان از چشم معلم دور می‌مانند.

کد خبر 458494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha