همشهری آنلاین: حمایت از اقدامات سخت‌گیرانه طی 18 ماه اخیر علیه برنامه هسته‌ای ایران کاهش یافته است.

بر اساس نتایج یک نظر سنجی که به تازگی به سفارش بی بی سی انجام گرفته است، اکنون شمار کمتری از افراد از تحریم یا اقدام نظامی علیه ایران به دلیل عدم پذیرش قطعنامه‌های شورای امنیت، در مقایسه با نظر سنجی سال 2006  حمایت می‌کنند.

در این نظر سنجی که بیش از 30 هزار نفر مورد پرسش قرار گرفته‌اند اغلب پرسش‌شوندگان معتقدند در صورت نظارت و بازرسی سازمان ملل (آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) به این کشور باید اجازه داده شود به تولید سوخت هسته‌ای بپردازد.

استیون کول مدیر موسسه نظر سنجی پیپا که به همراه گلوبسکان برای بی بی سی به انجام این نظرسنجی درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخته است در این باره می‌گوید: به نظر می‌رسد مردم در بسیاری از کشور‌ها خواهان کاهش تنش با ایران در صورت نظارت و بازرسی‌های سازمان ملل بر برنامه هسته‌ای این کشور هستند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، حتی در کشور‌هایی که پیشتر از اقدام سخت‌گیرانه علیه ایران پشتیبانی می‌کردند، حمایت‌ها برای اعمال تحریم و یا اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای این کشور کاهش یافته است. 

بر همین مبنا حمایت‌‌‌ها در استرالیا از اقدام سخت‌گیرانه علیه ایران از 52 درصد به 42 درصد کاهش پیدا کرده است. در بریتانیا نیز از 43 درصد به 34 درصد رسیده است. در آلمان نیز اکنون 37 درصد با اقدام سخت گیرانه علیه ایران موافقند در حالی که پیشتر 46 درصد نسبت به اقدام سخت گیرانه علیه ایران نظر مساعد داشتند.

بی بی سی در ادامه گزارش خود درباره این نظر سنجی افزوده است: در 14 کشور از میان 21 کشوری که در سال 2006 نظرسنجی در آنها صورت گرفت، حداقل 35 درصد از اقدامات سخت‌گیرانه و شدید علیه ایران حمایت می‌کردند. در نظرسجی تازه در سال 2008، این میزان حمایت از اقدامات شدید در تنها 9 کشور از 21 کشور مشاهده شده است.

در این نظرسنجی که در فاصله 31 اکتبر 2007 تا 25 ژانویه 2008 انجام شد، 32 هزار و 39 نفر در کشورهای آرژانتین، استرالیا، کانادا، شیلی، چین، کاستاریکا، مصر، السالوادور، فرانسه، غنا، آلمان، بریتانیا، گواتمالا، هندوراس، هند، اندونزی، سرزمین‌های اشغالی فلسطین، ایتالیا، ژاپن، کنیا، مکزیک، نیکاراگوئه، نیجریه، پاناما، فیلیپین، پرتغال، روسیه، کره جنوبی، اسپانیا، ترکیه و آمریکا رو در رو یا تلفنی مورد مصاحبه قرار گرفتند.

آن گونه که تحلیلگران می‌گویند: انتشار گزارش 16 سازمان اطلاعاتی آمریکا مبنی بر آن که برنامه هسته‌ای ایرن دارای ماهیت نظامی نبوده است، باعث وزیدن بادهای مخالف در مسیر تلاش‌های آمریکا و اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه برنامه هسته‌ای ایران شده است.

کد خبر 46219

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز