به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هافینگتون پست، همیشه یکی از نگرانهای والدین و کارشناسان و روانشناسان کودک علاقمند کردن کودکان سنین پایین به کتابخوانی و مطالعه بوده و هست و در طی سالها و دهههای گذشته یک دو جین کتاب و مقاله درباره این موضوع نوشته شده است. البته فواید و اهمیت کتاب و کتابخوانی بر کسی پوشیده نیست و برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی راههای زیادی وجود دارند. از ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدرسه گرفته تا ترغیب کودکان به خواندن کتاب مخصوصشان در خانه. برای یافتن راههای تشویق فرزندانمان به مطالعه، اول باید در مورد فایده کتاب با آنها صحبت کنیم. لازم است به فرزندانمان نشان دهیم کتاب و کتابخوانی میتواند حتی از بازیهای ویدیویی سرگرم کنندهتر باشد.
به هر حال راههای زیادی برای علاقمند کردن کودکان به کتاب وجود دارد ولی شاید کمتر کسی درباره نوع کتابهای معرفی شده به کودکان صحبت کرده باشد. اکثر کارشناسان درباره روشهای علاقمند کردن کودکان به کتاب حرف میزنند ولی هیچ کتاب مناسبی برای آنها پیشنهاد نمیکنند. به کودکان کتابهای خوب معرفی کنید خودشان تا آخر عمر کتابخوان میشوند. شاید در نگاه اول از هر کسی که بپرسید کتابهای مصور، شعر و اینجور کتابها را پیشنهاد میکند ولی به طور حتم کتابهای نقاشی شاید در چند روز اول بتواند با کودکان رابطه برقرار کند و علاقهای زودگذر در آنها ایجاد کند ولی برای یادگیری مفاهیم و واقعیتهای زندگی بزرگسالان نیاز به نوشتن کتابهایی با محتوای مناسب نیاز است.
موسسه تحقیقاتی اسکولاستیک (Scholastic) آمریکا اخیراً نتایج تحقیقات میدانی خود را درباره کتابخوانی کودکان ۸ سال منتشر کرده است. آمارهای این موسسه نشان میدهد حدود ۵۷درصد کودکان ۸ساله آمریکایی برای تفریح کتاب میخوانند درحالیکه همین رقم برای کودکان ۹ساله نزدیک به ۳۵درصد است. در مورد علاقه به کتابها همین کاهش در بین کودکان وجود دارد. ۴۰ درصد کودکان ۸ساله در نظرسنجی این موسسه گفتند که کتاب خواندن را دوست دارند درحالیکه تنها ۲۸درصد کودکان ۹ساله مطالعه کتاب را یکی از علایق خود اعلام کردند.
در یافتههای روانشناختی کودکان ثابت شده که علاقه به داستان و مطالعه داستان کودکان را برای فعالیتهای اجتماعی اقتصادی آینده آماده میکند ولی این نکته نباید فراموش شود که هر داستانی هم برای آنها مناسب نیست. اشتباهات زیادی در معرفی کتابها و داستانها به کودکان وجود دارد. اخیراً دپارتمان آموزش ایالت فلوریدا برای مدارس این کشور یک سری لیست کتاب و داستان اعلام کرده که اکثر کتابها داستانهای کلاسیک مربوط به سالهای ۱۸۰۰ تا ۱۹۵۰ میلادی میشوند. خب مطالب آموزنده بسیاری در داستانهای کلاسیک وجود دارد ولی وقتی عمیقتر نگاه میکنیم متوجه میشویم مسائل و دغدغههای جامعه امروز تفاوتهای بسیاری کرده است و در اصل داستانهایی باید برای کودکان نوشته شود که آنها بر اساس سبک زندگی امروزی دوست دارند.
بسیاری از والدین و معلمان داستانهایی به کودکان معرفی میکنند که شخصیتها و قهرمانان آن داستانها مربوط به قرون گذشته است و قادر نیستند جوابگوی نیازهای روحی کودکان نسل اخیر باشند. ما همیشه دنبال روشهای عجیب و غریب برای علاقمند کردن کودکان به کتاب خواندن هستیم ولی هیچ وقت سعی نمیکنیم کتابهای مورد علاقه مناسب با روحیات آنها پیدا کنیم. ماموریت هر کدام از خانوادهها این است که بر اساس شخصیت و روحیه فرزند خودشان کتاب مناسب آنها را پیدا کنند. اول خودشان بخوانند و بعد به کودکان معرفی کنند. مطمئن باشید خودشان تا آخر عمر کتابخوان میشوند.
لازم است به فرزندانمان نشان دهیم کتاب و کتابخوانی میتواند حتی از بازیهای ویدیویی سرگرم کنندهتر باشد ولی مهمتر از آن معرفی کتاب خوب به آنهاست.
کد خبر 462634
نظر شما