چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۵
۰ نفر

این مطلب به معرفی بزرگان ادبیات ایران در سال 86 اشاره می‌پردازد.

 عبدالله کوثری

از عبدالله کوثری، مترجم پیش‌کسوت ایرانی که وی را با ترجمه آثار ادبیات آمریکای لاتین می‌شناسند، در حاشیه معرفی برگزیدگان جایزه روزی روزگاری در اردیبهشت تجلیل شد. کوثری در مراسم بزرگداشت خود، بعد از سخنان رضا سیدحسینی گفت:‌ با توجه به تأییدهای سید حسینی، احساس می‌کنم راه را درست آمده‌ام. کوثری در سال 86 سه کتاب منتشر کرد: «اسکار وایلد»، «زنان تروا» و «عیش مدام».

 اسماعیل فصیح

 در حاشیه جایزه روزی روزگاری از اسماعیل فصیح تقدیر شد. کاوه میرعباسی مترجم، در آئین بزرگداشت وی گفت: به دو دلیل بزرگداشت فصیح بسیار ضروری است: یکی به دلیل چهار دهه فعالیت او در زمینه داستان‌نویسی و دیگری این که او شکاف میان ادبیات عامه‌پسند و ادبیات نخبه‌گرا را از میان برداشته است. شراب خام، زمستان ۶۲ و لاله برافروخت از جمله آثار مشهور این نویسنده است.

 علی اشرف درویشیان

علی‌اشرف درویشیان بهار 86 به دلیل سکته مغزی به کما رفت و در بیمارستان ایرانمهر تهران بستری شد. درویشیان که در شهریور 20 در کرمانشاه متولد شده برخی از نوشته‌هایش را در سال‌های پیش از انقلاب با نام مستعار «لطیف تلخستانی» منتشر کرد. این نویسنده ادبیات کارگری هم اکنون در شهر کرج زندگی می‌‌کند.

 امیر حسین فردی

انتشار رمان «اسماعیل» نوشته امیرحسین فردی، از اتفاقات مهم ادبیات متعهد ایران در سال 86 بود. این رمان در سال 86 نشست‌های زیادی را به خود اختصاص داد و یکی از معدود رمان‌های انقلاب اسلامی بود که واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. فردی پس از انتشار این کتاب، خبر از نگارش رمان «اسماعیل 2» داد.

 سیمین دانشور

روز سی‌ام تیر بود که اظهارات ضد و نقیضی درباره درگذشت سیمین دانشور رمان‌نویس شهیر ایرانی منتشر شد. در حالی که یکی از سایت‌های خبری از درگذشت سیمین دانشور خبر داده بود، یکی از پزشکان بیمارستان پارس درگذشت وی را تایید نکرد. فردای آن روز معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از خالق «سووشون» عیادت کرد.

 سیدمهدی شجاعی

سیدمهدی شجاعی نگارش رمان «طوفان دیگری در راه است» را به پایان برد و مراسم رونمایی این کتاب در روز 11 مرداد با حضور شهردار تهران در انجمن قلم ایران برگزار شد. شجاعی با درست خواندن تعبیر «مانیفست» برای این کتاب، گفت این رمان ممکن است برای یک عده ناخوشایند باشد. «طوفان دیگری در راه است» یک ماه بعد به چاپ دوم رسید و اکنون چاپ چهارم آن عرضه می‌شود.

 ابراهیم یونسی

مراسم گرامیداشت ابراهیم یونسی، مترجم و نویسنده پیش‌کسوت، در یکی از روزهای گرم تابستان امسال با حضور رضا سیدحسینی، عبدالله کوثری و خشایار دیهیمی برگزار شد. وی تاکنون ۸۰ کتاب از زبان انگلیسی و یک کتاب از زبان فرانسوی به فارسی ترجمه کرده ‌است.

 محمدحسین بهجتی (شفق)

آیت‌الله محمدحسین بهجتی، شاعر، پس از یک دوره بیماری مزمن قلبی سرانجام در سن 73سالگی در شامگاه روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1386 دار فانی را وداع گفت. بهجتی اردکانی از اولین شاعران شعر انقلاب اسلامی (متخلص به شفق) بود که با حکم حضرت امام خمینی(ره) به امامت جمعه اردکان منصوب شد.

 حسین ابراهیمی (الوند):

در دومین شب پاییز سال 86، حسین ابراهیمی (الوند) نویسنده و مترجم ادبیات کودک و نوجوان، چشم از جهان فرو بست. وی در این حوزه بیش از صد عنوان رمان ترجمه و منتشر کرد و 20 داستان کوتاه و مقالات تئوریک بسیاری در نشریات به چاپ رساند. یکی از آثار وی به عنوان کتاب برگزیده سال 80 معرفی شد.

 قیصر امین پور

شاید ملتهب‌ترین اتفاق سال 86 در حوزه ادبیات، مرگ شاعر محبوب ایرانی، قیصر امین‌پور در شب هفتم آبان‌ بود. وی که به دلیل بیماری قلبی درگذشت، پس از تصادف در سال 1378 همواره از بیماری‌های مختلف رنج می‌برد. پیکر امین‌پور پس از یک تشییع باشکوه‌‌ در زادگاهش گتوند آرام گرفت. آخرین مجموعه شعر «قیصر» با عنوان «دستور زبان عشق»، پس از مرگش به سرعت به چاپ‌های بعدی رسید.

 امیرحسین خورشیدفر

امیر حسین خورشیدفربا برنده شدن در چند جایزه ادبی در سال 86 جوان‌ترین چهره ادبی است. اولین مجموعه داستان وی به نام «‌زندگی مطابق خواسته تو پیش می‌رود» در جایزه‌های گام اول، روزی روزگاری، ‌مهرگان و بنیادگلشیری برگزیده شد و در جوایز ادبی منتقدان و نویسندگان مطبوعات و جایزه کتاب سال هم نامزد بود.

 سید جعفر شهیدی

سیدجعفر شهیدی، استاد زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگر تاریخ، روز 23 دی درگذشت. وی پس از محمد معین، مسئولیت اداره سازمان لغت‌نامه دهخدا را بر عهده داشت. شهیدی در زمینه‌های ادبیات عرب و فارسی استادی بنام بود و درک محضر و مجالست با استادانی نظیر بدیع الزمان فروزانفر، دهخدا، جلال همائی و محمد معین، اعتبار علمی و معنوی او را دو چندان کرد. از این استاد فرزانه آثار گرانبهایی نیز به جامانده که برخی از آنها از منابع درجه اول دانشگاهی به حساب  می‌آیند و تا به حال چند ده بار تجدید چاپ شده است.

 ماه منیر کهباسی

ماه‌منیر کهباسی، از معدود نویسندگان زن است که با برنده شدن در جایزه روزی روزگاری و نامزد شدن در دیگر جوایز ادبی، به یکی از چهره‌های ادبی سال بدل گشت. «خط تیره، آیلین» که رمانی تلخ و سیاه است در سال 86 توجه بسیاری از منتقدان ادبی را به خود جلب کرد.

 حسن بنی عامری

«فرشته‌ها بوی پرتقال می‌دهند» نوشته حسن‌ بنی‌عامری، با فاصله کمی پس از انتشار در زمستان 86، مورد توجه نویسندگان و منتقدان مطبوعات قرار گرفت و برنده جایزه آنان شد. بنی‌عامری که متولد 1346 در شیراز است پیش از این، دو مجموعه داستان‌ و سه رمان را منتشر کرده است.

ساعد باقری

ساعد باقری در جشنواره شعر فجر 86، با داوری جواد محقق، اسماعیل امینی، سید عباس سجادی، فاضل نظری، مصطفی محدثی خراسانی و حسین اسرافیلی به عنوان شاعر برتر استان تهران شناخته شد. وی که در 1339 در تهران متولد شده، در سال 1368 دفتر شعر جوان را با همراهی چند شاعر دیگر شکل داد.

 احمدرضا احمدی

یکی از اتفاقات جالب 86 برگزیده شدن احمدرضا احمدی در بخش آزاد دومین جشنواره شعر فجر بود. احمدی که سال ۱۳۱۹ در کرمان به دنیا آمده، اولین مجموعه شعرش را با عنوان « طرح» در سال 1341 منتشر کرد. وی علاوه بر شعر بزرگسال، در زمینه ادبیات کودک و نوجوان نیز آثاری را خلق کرده است. چای در غروب جمعه روی میز سرد می‌شود، آخرین اثر وی است.

هوشنگ مرادی کرمانی

در روز سی‌ام بهمن خبر رسید که هوشنگ مرادی کرمانی به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان رجایی تهران بستری است. وی که در سال 1323 در روستای سیرچ از توابع بخش شهداد کرمان متولد شده، خالق آثاری چون قصه‌های مجید، است.

محمدرضا شفیعی کدکنی

محمدرضا شفیعی کدکنی، استاد زبان و ادبیات دانشگاه تهران، با انتشار تصحیح‌اش از سه کتاب منظوم عطار نیشابوری، به یکی از چهره‌های ادبی در اسفند 86 تبدیل شد. در مراسم رونمایی از این سه کتاب عنوان شد که دقت و وسواس علمی  و نگاه نوین شفیعی‌کدکنی، عطار را به جایگاه واقعی خود می‌رساند.

احمد عزیزی

احمد عزیزی، شاعر مذهبی و انقلابی، 15 اسفند به دلیل ناراحتی کلیوی به کما رفت و در بیمارستان امام علی‌(ع) کرمانشاه بستری شد. عزیزی متولد چهارم دی 1337 در سر پل ذهاب کرمانشاه است «کفشهای مکاشفه» از آثار اوست.

کد خبر 46299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز