مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی از میزبانی خراسان رضوی در مرحله منطقه‌ای این جشنواره خبرداد و گفت: این جشنواره طی روزهای ۲۸ و ۲۹ ماه جاری برگزار می‌شود و خراسان رضوی، میزبان استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و هرمزگان است.

قصه گویی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، ابراهیم زره‌ساز در نشست خبری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی مرحله منطقه‌ای که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با اشاره به قصه‌های اساطیری شاهنامه و قصه‌های تاریخی کهن اظهار کرد: قصه‌های تاریخی می‌تواند الگویی برای زندگی نسل جدید باشد و قصه‌گویی ابزاری برای ارتباط نسلی با نسل دیگر و پیدا کردن هویت دینی و تاریخی آنها است.

وی بیان کرد: قصه اگر محتوایی باشد می‌تواند آینده ساز شود و شعار جشنواره بیست و دوم هم در این راستا «آینده ساختنی است» انتخاب شده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، از میزبانی خراسان رضوی در مرحله منطقه‌ای این جشنواره خبرداد و گفت: این جشنواره به میزبانی استان طی روزهای ۲۸ و ۲۹ ماه جاری برگزار می‌شود که خراسان رضوی، میزبان استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و هرمزگان است.

زره ساز تصریح کرد: در جشنواره بیست و دوم قصه‌گویی، بالغ بر ۵ هزار نفر در دو قالب صحنه‌ای و ۹۰ ثانیه‌ای شرکت کردند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با بیان اینکه در بخش صحنه‌ای ۵۴۰ اثر به جشنواره ارسال شده است، متذکر شد: پنج اثر از خراسان رضوی در این بخش منتخب شده است.

وی ادامه داد: در خراسان رضوی در بخش ۹۰ ثانیه‌ای هزار اثر در موضوعات شهرمن، خبرنگاران و دفاع مقدس به جشنواره ارسال شد.

بن‌مایه بسیاری از آثار هنری قصه است

زره ساز با تاکید به اینکه بن مایه بسیاری از آثار هنری قصه است بیان کرد: تلاش ما بر این است که قصه را به عنوان یک میراث تاریخی و فرهنگی در استان نهادینه کنیم که این امر با تلاش شما خبرنگاران میسر می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی ادامه داد: انجمن قصه‌گویی خراسان رضوی با حضور پر شور قصه‌گویان حرفه‌ای استان دو ماه است که تشکیل شده است.

وی بیان کرد: همکاران ما در کانون با همکاری شهرداری مشهد و آموزش و پرورش با موضوع و محوریت شاهنامه ۳۰ قصه برای کودکان و نوجوانان انتخاب کردند که ۲۶ قصه مجوز گرفته است که قرار است این قصه‌ها توسط معلمان به صورت آزمایشی برای مخاطب هدف که دانش آموزان کودک و نوجوان هستند، خوانده شود.

زره ساز با اشاره به اینکه تلاش ما بر این است که در کنار قصه‌های تاریخی و کهن، قصه‌های قرآنی را برای مخاطب هدف انتخاب کنیم ضمن گلایه‌مندی از شرایط موجود، گفت: برای قصه‌های قرآنی متولی ویژه‌ای در کنار ما نیست که با مشاوره، قصه‌ای ویژه کودکان و نوجوانان با موضوعات قرآنی تبیین شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی گفـت: متاسفانه ما در استان ۳۰ هزار جلد کتاب برای کانون‌ها کمبود داریم و این آمار برای جامعه‌ای که دم از فرهنگ کتاب‌خوانی می‌زند و دغدغه مسؤولان کتاب است، مایوس کننده است.

وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک نهاد فرهنگ ساز در زمینه‌ی کتابخوانی است، بیان کرد: کمبود کتاب برای کانون‌ها در شهرستان‌های استان مشکلی جدی است که امیدواریم متولیان امر ما را در تأمین این رقم کمک کنند چرا که به تنهایی قادر به تامین آن نیستیم.

زره ساز با بیان اینکه ذات اقدس الهی اولین قصه‌گوی عالم است، افزود: همانطوری که در قرآن مشاهده می‌شود یکی از رسالت‌های پیامبر اکرم هم قصه‌گویی با هدف آموزشی، هدایتگری و روشنگری بوده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی بیان کرد: فرهنگ عاشورا و محرم به عنوان فرهنگی پایدار نسل به نسل به ما رسیده است و دلیل اصلی آن یک قصه‌گویی تراژدی و بزرگ است.

کد خبر 463753

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha