مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۸
۰ نفر

همزمان با هفدهم نوامبر در نظام ارائه خدمات سلامت به نام روز جهانی نوزاد نارس نام‌گذاری شده است و به‌همین مناسبت نخستین جشنواره شکوفه‌های نارس در مرکز درمانی شهدای خلیج فارس بوشهر برگزار شد.

نوزاد نارس

به گزارش همشری آنلاین به نقل از ایرنا، فوق تخصص نوزادان و متخصص کودکان مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج فارس گفت: تولدی که پیش از ۳۷ هفته داخل رحم اتفاق افتد زودهنگام و نارس است.

دکتر سید محمد صالح طبیب افزود: نوزادان نارس به دلیل اینکه زودتر از موعد طبیعی متولدشده‌اند بسیاری از مواد مانند کلسیم، فسفر و آهن را به‌طور کامل از مادر دریافت نکرده و بعد از تولد برای اینکه عقب‌ماندگی رشد خود را جبران کنند نیاز به کالری و پروتئین بیشتر از نوزادان ترم(سالم) دارند.

وی افزود: نوزادان نارس در معرض خطرهای بالقوه‌ای هستند که اگر اتفاق افتد برای آن‌ها آسیب جانی و معلولیت به وجود خواهد آورد که از این جمله می‌توان به خونریزی مغزی، وقفه تنفسی، پدیده آنتروکولیت نکروزانت NEC  و عفونت‌های نوزادی به دلیل نقص سیستم ایمنی اشاره کرد.

فوق تخصص نوزادان و متخصص کودکان مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج‌فارس بوشهر گفت: اگر همه این اتفاق‌ها به‌خوبی طی شده و تحمل تغذیه‌ای نوزاد هم خوب باشد نوزاد در یک دوره سه تا چهار هفته به‌شرط قرار گرفتن بر روی روند وزن گیری مناسب، اینکه تحمل تغذیه را داشته و خود قادر به حفظ درجه حرارت در خارج انکوباتور باشد قابل ترخیص است.

مسئول بخش NICU مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج‌فارس گفت: هرسال حدود ۱۵ میلیون نوزاد نارس در جهان به دنیا می‌آید و آمار تولد چنین نوزادانی در کشورهای مختلف از ۵ تا ۱۸ درصد اعلام‌ شده است که در ایران آمار تقریبی تولد نوزاد نارس ۱۲ درصد است.

زلیخا موردکی  اظهارداشت: نوزادانی که چند هفته زودتر به دنیا می‌آیند در معرض خطر مشکلات سلامتی بوده از این‌رو نیازمند مراقبت‌های خاص و پیگیری همه‌جانبه از ابعاد مختلف سلامت ازجمله وضعیت رشد و تکامل، ارزیابی شبکه چشم، بینایی‌سنجی و شنوایی‌سنجی هستند که تیم درمانی بخش NICU این بیمارستان تمام تلاش خود را برای ارائه مراقبت ایمن و آموزش حمایت همه‌جانبه از والدین به کار گرفته است.

وی ادامه داد: مراقبت گروهی اهمیت زیادی در این امر داشته و حضور درمانگرها مانند کار درمانگر، گفتار درمانگر، روانشناس، مددکار اجتماعی و مشاور شیردهی کمک کرده تا توانمندی‌های نوزاد افزایش یابد و عوارض تکاملی ناشی از تولد زودتر از موعد به کمترین میزان برسد.

موردکی گفت: باید به این امر توجه شود که والدین و سایر اعضای خانواده نقش حیاتی در زندگی و سلامت نوزاد بستری در بخش ویژه دارند.

کد خبر 464266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بوشهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha