بیش از ۶۰ هزار نفر مبتلای زنده به ایدز در کشور داریم. از این تعداد ۲۱ هزار و ۶۰۰ نفر شناسایی شده‌اند. اما مساله مهم این است که حدود ۴۰ هزار نفر از مبتلایان از بیماری خود اطلاع ندارند و این نگران‌کننده است.

ایدز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پروین افسر کازرونی، رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت در سومین همایش «ایدز، خانواده، رسانه» که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: تاکنون ۱۸ هزار مورد فوتی بر اثر ابتلا به ایدز داشته‌ایم.

کازرونی تأکید کرد: موج اول این بیماری از طریق خون های آلوده وارد کشور شد، موج دوم از طریق تزریق مشترک موادمخدر بود اما امروز موج سوم از طریق رابطه جنسی رخ می‌دهد و باید نسبت به کاهش ایدز از این طریق اقدام‌های درستی انجام داد.

  • تاکید جدی بر سلامت جنسی جوانان

فریده خلج‌آبادی فراهانی، دانشیار مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور و محقق حوزه رفتار پرخطر جوانان نیز با اشاره به موضوع آسیب‌پذیری جوانان در برابر HIV گفت: موضوع سلامت جنسی جوانان بسیار جدی است اما ما سیاست راهبردی و آموزش جنسی در سطح کلان نداریم.

وی اظهار کرد: پیام اصلی ما مداخلات مبتنی بر شواهد و متناسب با فرهنگ برای حفظ سلامت جنسی نوجوانان و جوانان قبل از ازدواج است اما برنامه‌های سلامت جنسی جوانان در برنامه‌های کشور جایی ندارد.

خلج‌آبادی فراهانی گفت: ما در کشور ۱۶ میلیون جوان ۱۱ تا ۲۴ ساله با تنوع زیاد قومیتی، فرهنگی و تقابل سنت و مدرنیته داریم. ایران فقط تهران نیست. دسترسی به ارتباطات و اینترنت باعث شده جوانان وقت خود را در این فضاها بگذرانند و کنجکاوی و اطلاعات خود را در زمینه روابط جنسی از این راه به دست آورند.

این محقق ادامه داد: عدم آموزش جوانان و سیاستگذاری‌های کلان در این زمینه می‌تواند وضعیت آسیب‌پذیری جوانان در برابر HIV و دیگر بیماری‌های مقاربتی را افزایش دهد. چون جوانان مهم‌ترین گروه در معرض بیماری‌های مقاربتی هستند.

خلج‌آبادی فراهانی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش در این زمینه بحث آموزش است، اظهار کرد: طبق آمارها ابتلا به ویروس HIV در ۳ ماه اول سال ۹۶ از طریق رابطه جنسی نسبت به ۳۰ سال پیش دوبرابر شده است و این نشان‌دهنده تغییر الگوها است. چون تا چند سال پیش، تزریق سرنگ آلوده بیشترین راه ابتلا به این بیماری به حساب می‌آمد.

  • برنامه ۹۰۹۰۹۰

علی‌اکبر حق‌دوست، رئیس مرکز منطقه‌ای آموزش نظام مراقبت HIV نیز در این همایش به برنامه ۹۰۹۰۹۰ اشاره کرد و گفت: ۹۰ اول این است که تا سال بعد ۹۰ درصد افرادی را که مبتلا شده‌اند، شناسایی کنیم. سپس ۹۰ درصد افراد شناسایی شده را تحت درمان قرار دهیم. ۹۰ سوم هم این است که ۹۰ درصد افرادی را که تحت درمان قرار داده‌ایم، با آزمایش های تخصصی از موفقیت درمان‌شان مطمئن شویم.

حق‌دوست اضافه کرد: در ۹۰ اول و شناسایی افراد مبتلا به ایدز نقش سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) بسیار مهم است. آنها می‌توانند با آگاهی دادن به افراد مبتلا اطلاع دهند که در صورت اقدام به‌موقع می‌توانند بیماری‌شان را درمان کنند و با مصرف دارو بار ویروس در بدنشان را به صفر برسانند. البته این درصورتی است که به فرایند درمان پایبند باشند.

وی گفت: در دنیا ایدز در اکثر کشورها سیر نزولی دارد اما در منطقه ما این روند بسیار کند است.

کد خبر 465174

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha