مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضانوردان ژاپنی و آمریکایی برای اولین بار به محفظه اضافه‌شده ژاپنی به ایستگاه فضایی وارد شده‌اند

و مهندسان برق بازوی روباتی ساخت کانادا را متصل کردند که نقش مهمی در ساختمان آینده ایستگاه دارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه فرمانده ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) خانم پگی ویستون و فضانورد ژاپنی تاکائو دوئی در ساعت 01:23 شنبه 15 مارس به وقت گرینیچ این مدول را باز کردند و ملزومات و تجهیزات را از شاتل فضایی ایندور به داخل این آزمایشگاه جدید منتقل کردند.

به گفته تتسور یوکوآما مدیر برنامه ژاپنی این ماموریت این مدول پس از اتصال به ایستگاه فضایی که در ساعات اولیه روز جمعه انجام شد، در وضعیتی پایدار قرار دارد و دمای آن مناسب است.

مدول لجستیک ژاپنی (JPL) اولین جزء‌ از آزمایشگاه کیبو (Kibo) ساخته سازمان اکتشافات فضایی ژاپن است که به عنوان بخشی از ISS عمل خواهد کرد.

تقریبا به طور همزمان فضانوردان گزارش کردند که توانسته‌اند با موفقیت برق روبات دکستر    (Dextre) ساخت کانادا را برقرار کنند.

دکستر که این هفته با شاتل ایندور به فضا پرتاب شد، یک ابزار فوق‌پیچیده است که هنگامی که به بازوی روباتی فعلی ایستگاه متصل شود، می‌تواند جایگزین فضانوردان در انجام برخی وظایف شود و نیاز به راهپیمایی‌های فضایی خطرناک را کاهش دهد.

دکستر بخش سوم و نهایی سیستم عمل‌کننده از راه دور کانادارم (Canadarm Remote Manipulator System) است، بازوی روباتی که کانادا با ساخت آن مشارکتی کلیدی در ایستگاه فضایی کرده است.

هنگامی که دکستراز محفظه بار ایندور خارج شد، گروه کنترل زمینی به مشکلاتی در اتصال نیرو به آن برخورد کرده بودند.

روبات کانادایی،دکستر Dextre

دکستر که 200 میلیون دلار خرج ساختن آن شده است، یک ابزار همه‌کاره است که توانایی انجام کارهای ظریف را برای ISS را دارد.

دو دست این روبات اندازه‌ای در حد یک اجاق مایکرویو دارند. این دست‌‌ها با آچار و چنگگ‌هایی مجهز برای گرفتن اشیا مجهز است و نیز دارای دوربین‌هایی با وضوح بالا با کنترل از راه دور هستند.

بالاتنه انسان‌مانند این روبات در محل کمر می‌چرخد و بازوهایش با هفت مفصل طوری طراحی شده است که حداکثر قابلیت انجام کارها را داشته باشد.اتصالات شکمی روبات برق و اطلاعات را به آن منتقل می‌کنند.

پس از انتقال دکستر در پنج بخش جداگانه به ISS، فضانوردان ایندور سه راهپیمایی فضایی از پنج راهپیمایی فضایی  برنامه‌ریزی شده خود را صرف سوارکردن و به راه‌انداختن آن خواهند کرد.

فضانوردان، ریک لینهان و گارت ریسمان،روز جمعه 14 مارس (24 اسفند) اولین راهپیمایی فضایی را برای شروع کار دشوار مونتاژ کردن روبات و نهایتا اتصال آن به بازوی روباتی ISS انجام دادند.

بخشی از راهپیمایی هم به در محل قرار دادن اولین جزء از سه بخش کیبو گذشت.
 در دومین راهپیمایی فضایی در این ماموریت دو بازو به بالاتنه روبات متصل می‌شود.

مونتاژ کیبو در سومین راهپیمایی فضایی که در روز دوشنبه در ساعت 23:23 به وقت گرینیچ آغاز خواهد شد، تکمیل می‌شود.

کد خبر 46592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز