معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت که آنفلوانزا در این استان تاکنون قربانی نداشته و موارد بستری ناشی از این بیماری نیز بسیار معدود بوده‌است.

آنفلوآنزا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دکتر بابک نخستین افزود: امسال از ۴۶ نفر موارد علامت‌دار بستری در بیمارستان‌های استان از نظر آنفلوآنزا نمونه‌برداری شده که فقط یک مورد مثبت گزارش شده است.  

وی بیان کرد: برای پیشگیری از شیوع این بیماری اقدامات اساسی به منظور حساس سازی و آمادگی سیستم بهداشتی درمانی صورت گرفته که می‌توان به مهم‌ترین آنها از جمله برگزاری جلسات آموزشی برای پرسنل بهداشتی، درمانی برای حفظ آمادگی مقابله با بیماری، آموزش و اطلاع‌رسانی عموم، تقویت همکاری‌های درون‌بخشی و برون‌بخشی، تامین ملزومات نمونه‌برداری، واکسن، دارو و وسایل حفاظت فردی اشاره کرد.  

او اضافه کرد: با توجه به شروع فصل سرما و احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزا، رعایت موازین بهداشتی جهت جلوگیری از ابتلاء به بیماری ضروری است.  

وی از جمله موارد ضروری برای پیشگیری از این بیماری را پوشاندن دهان و بینی هنگام هنگام عطسه و سرفه؛ ششتن مکرر و مرتب دست‌ها با آب و صابون؛ فاصله گیری حداقلی ۲ متره از دیگران در صورت داشتن علایم احتمالی بیماری؛ خوداری از دست دادن و روبوسی با دیگران، استراحت در خانه و مصرف مایعات گرم در صورت داشتن علایم بیماری و مراجعه به پزشک در صورت تشدید بیماری ذکر کرد.  

بیماری آنفلوآنزا یک بیماری تنفسی ویروسی و حاد واگیر است. این بیماری در تمامی طول سال رخ می‌دهد اما معمولا بیشترین زمان شیوع آن در ماه‌های سرد سال و اوج آن در زمستان است.  

از مهمترین علایم بیماری تب و لرز، سرفه، درد گلو، بی‌حالی، دردهای عضلانی و مفصلی، آب ریزش از بینی یا گرفتگی بینی است.  ویروس‌های آنفلوآنزا به طور عمده از طریق هوا (ذرات ریز تنفسی آلوده) توسط سرفه و عطسه کردن فرد بیمار منتقل می‌شود.  

کد خبر 466327

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha