مجموع نظرات: ۲
سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

ابراهیم جوادی، یکی از شاخص‌ترین چهره‌های تاریخ کشتی ایران در سال ۱۳۲۲ در قزوین به دنیا آمد و کشتی را از تشک پر از کاه و روی زمین خاکی آغاز کرد.

ابراهیم جوادی

همشهری آنلاین: ابراهیم جوادی در قزوین و در خانواده‌ای پرجمعیت به دنیا آمد اما بیشترین سال‌های عمرش را در کرج، استان البرز سپری کرده است.  به همین دلیل ناچار شد مدرسه را نیمه‌تمام بگذارد و به دنبال درآمد باشد. گرچه پدرش هم کارمند وزارت راه بود.

از هر پنج برادرش کوچک ‌اندام‌تر اما زرنگ‌تر و پرتحرک‌تر از آن‌ها بود و در سن بیست‌سالگی برادر ابراهیم در تمرینات کشتی دچار ضایعه نخاعی شد و از دنیا رفت.

پس‌ازاین حادثه، مخالفت تمام اعضای خانواده با ادامه کشتی گرفتن ابراهیم طبیعی بود. او نیز مدتی دل‌ودماغ تمرین نداشت اما شادروان خجسته پور به‌تدریج رضایت او و خانواده‌اش را جلب کرد.

آن‌قدر ظریف و کوچک اندام بود که وزنش به وزن اولی‌های کشتی (۵۲ کیلو) نمی‌رسید. سال‌های جوانی‌اش سپری می‌شد و او در مبارزه با رقبای سنگین‌تر نصیبی جز ناکامی نمی‌برد. جوادی از معدود ستارگان تاریخ کشتی ایران است که هیچ‌وقت قهرمان ایران نشد.

اما از بیست‌وشش‌سالگی‌اش بخت به او رو کرد زیرا فیلا تصمیم گرفت وزن ۴۸ کیلوگرم را به اوزان کشتی بیفزاید، این تصمیم ابراهیم جوادی را گزینه بی‌رقیب ۴۸ کیلوگرم ایران کرد.

قهرمانی در تورنمنت‌های معتبر دان کلوف بلغارستان، جام تفلیس شوروی و جام تاتراس لهستان، در کنار مدال‌های جهانی، المپیک و قاره‌ای، او را به‌عنوان پرافتخارترین سبک‌وزن تاریخ کشتی آزاد ایران معرفی کرده است.

قهرمانی های پیاپی جهانی و المپیک

سه مدال طلای جهانی حاصل سه سال درخشان در کارنامه ابراهیم جوادی تا قبل از المپیک مونیخ بود.

در مسابقات جهانی سال ۱۹۶۹ در ماردل پلاتا برای اولین بار قهرمان دنیا شد.

وی دو سال ۱۹۷۰ و ۱۹۷۱ با برتری مقابل رقبا روی سکوی نخست ایستاد.

در مسابقات المپیک سال ۱۹۷۲ مونیخ وی توانست مدال بنز کسب کند

خداحافظی در اوج

یک سال بعد در مسابقات جهانی ۱۹۷۳ تهران، ابراهیم جوادی به وزن ۵۲ کیلوگرم صعود کرد و در ۳۰ سالگی برای چهارمین بار قهرمان جهان شد.

فیلم مستندی که با صدای عطا بهمنش از آن رقابت‌ها به‌جامانده نشان می‌دهد پس از قهرمانی جوادی، او را قلمدوش کردند. در وسط تشک به گردنش تاج گل انداختند و خداحافظی رسمی برایش برپا شد.

اما جوادی فقط از رقابت‌های جهانی خداحافظی کرد. او در بازی‌های آسیایی تهران نیز روی سکوی قهرمانی.

جوادی سال‌ها ریاست هیات کشتی کرج را بر عهده داشت

جوادی دو پسر دارد و یک دختر. در زندگی اقتصادی‌اش مدتی کارگاه تعویض‌روغنی و فروشگاه لاستیک داشت. زمانی هم در کار اجاره جرثقیل بود. امروز اما فروشگاه‌های پوشاک و لوازم ‌ورزشی دارد؛ یکی در کرج و دیگری در میرداماد تهران.

در المپیک‌ مونترال مربی تیم ملی بود. در مسابقات جهانی سوئیس و توکیو هم مثل المپیک بارسلون ازجمله دستیاران منصور برزگر بود.

او سال‌ها ریاست هیات کشتی کرج را بر عهده داشت و در سه دهه اخیر بارها در کمیته‌های فنی ایفای نقش کرده است.

ابراهیم جوادی در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۱ استانبول توسط رافائل مارتینتی رئیس فدراسیون جهانی کشتی به‌عنوان عضو جدید تالار افتخارات فیلا معرفی شد.

کد خبر 466435

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha