همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه روز یکشنبه 26 اسفند در آخرین نشست خبری خود در سال 1386 به تشریح سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل پرداخت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با قدردانی از حضور پرشور مردم در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: پیام عمده این مشارکت وسیع و کم نظیر، استقلال طلبی، مقابله با دخالت بدخواهان، حمایت از روند مردم سالاری دینی و پایبندی به اصول و ارزش‌های اسلام و نظام جمهوری اسلامی است.

بی نتیجه بودن تلاش غربی‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، درباره تلاش غربی ها برای دلسرد کردن مردم از حضور در پای صندوق های رای گفت: مقامات غربی با این اظهارات دلسردی را به خود منتقل کردند و بازنده اصلی این انتخابات امریکا بود و برنده حقیقی آن قشرهای مختلف مردم و جوانان مملکت ما بودند.

حسینی در ادامه نشست خبری امروز خود تصریح کرد: نتایج انتخابات نشان داد تدابیر بعضی کشورهای غربی و رسانه‌های نزدیک امریکا برای دلسرد کردن مردم به نتیجه نرسید و در این انتخابات مانند همیشه شاهد حضور پرشور مردم بودیم. 
 
سیدمحمدعلی حسینی امروز افزود: این مشارکت، قدرت‌های خارجی را به تجدید نظر در نوع تعامل با کشورمان وادار خواهد کرد.

واکنش حسینی به اظهارات کیسینجر

وی در پاسخ به سوءالی درباره اظهارات کیسینجر درخصوص احتمال گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا گفت: آنچه کیسینجر درباره مذاکره پیشنهاد کرده تحلیل شخصی وی است و ما از کانال‌های رسمی، موضوعی دریافت نکرده‌ایم.

حسینی افزود: ما مواضع خود را درخصوص مذاکره با آمریکا،‌ اعلام کرده‌ایم و چنین گفتگوی دوجانبه‌ای هم اکنون در دستور کار نیست.سخنگوی وزارت خارجه گفت: درباره دور بعدی گفتگوی ایران و آمریکا درباره امنیت عراق، طرف عراقی در حال زمینه چینی است.

وی افزود: در دور قبلی بر اساس هماهنگی، گروهی را به بغداد اعزام کردیم اما امریکایی‌ها بدون توضیح در این گفتگوها حاضر نشدند.حسینی گفت: موضع ما درباره مسائل و امنیت عراق تغییر نکرده است و اگر پیشنهاد و تاریخی در این خصوص مطرح شود، آن را در نظر می‌گیریم.

سفر وزیر امورخارجه سوئیس به ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بر اساس برنامه، قرار است امروز (یکشنبه 26 اسفند) وزیر خارجه سوئیس برای گفتگو درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه ای و بین المللی و نیز همکاری های اقتصادی دو کشور از جمله در زمینه انرژی به تهران بیاید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوءالی درباره سفر وزیر خارجه سوئیس به تهران و اینکه آیا وی حامل پیامی ازجانب امریکا برای مقامات کشورمان است گفت: چارچوب این سفر آن گونه که به آن اشاره شد مشخص است و خارج از آن موضوعی مطرح نیست.

حضور متکی در نشست آینده اتحادیه اتحادیه عرب

حسینی درباره حضور آقای متکی در نشست آینده اتحادیه عرب در دمشق گفت: وزیر امور خارجه پارسال هم در کنفرانس اتحادیه عرب در ریاض حضور یافت و بر اساس دعوتی که از وی شد، امسال هم در کنفرانس دمشق حضور خواهد یافت.

وی درباره اینکه ایران پیشنهاد تشکیل اتحادیه منطقه‌ای به جای اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس را مطرح کرده است، گفت: پیشنهاد ما همکاری نزدیک تر کشورهای منطقه در عرصه‌های مختلف از جمله در مسائل امنیتی است که این مسئله با رایزنی‌ها در دست پیگیری است.

خبرنگاری پرسید: آیا در دیدار آقای متکی با وزیر امور خارجه عربستان پیشنهادی از جانب ایران برای همکاری تهران به منظور حل و فصل مسائل لبنان و نیز تغییر حکومت سوریه مطرح شده است؟

حسینی در پاسخ گفت: در این دیدار درباره مسائل گوناگون از جمله کمیسیون مشترک صحبت شد و آنچه ذکر کردید در مذاکرات مطرح نشد. وی افزود: درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی، تحلیل‌هایی وجود دارد که بیشتر جنبه داخلی دارد.

موضع ایران در قبال وضعیت لبنان

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوءالی درباره درخواست سفر نماینده ویژه فرانسه در امور لبنان به کشورمان گفت: درباره مسائل لبنان، با طرف هایی که می‌توانند نقش موثری در ایجاد تفاهم بین گروه‌های لبنانی و نزدیک کردن دیدگاه‌های آنها ایفا کنند، چه در داخل ایران و چه در خارج کشور، رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم. وی افزود: درباره سفر مقامات فرانسوی مطلب جدیدی مطرح نشده است.

حسینی درباره اوضاع سیاسی لبنان و حضور و اثر جمهوری اسلامی ایران در این کشور گفت: مواضع ما درباره لبنان کاملا روشن و شفاف است و از هر گونه تلاش که به تفاهم میان گروه‌های سیاسی و جناح‌های این کشور بی‌انجامد حمایت می‌کنیم.

اظهارات حسینی درباره گزارش البرادعی

حسینی در پاسخ به سوءالی درباره ارزیابی وی از گزارش اخیر البرادعی و نیز واکنش ایران به قطعنامه شورای امنیت گفت: ارزیابی ما آن است که اگرچه ممکن است در این گزارش نقاط ضعفی وجود داشته باشد، ولی در مقایسه با نقاط قوت آن، این نقاط ضعف مطرح نیست ضمن آنکه آقای البرادعی توصیه‌هایی را مطرح کرد اما ارزیابی ما مثبت است و معتقدیم با حل و فصل مسائل باقیمانده روند فعالیت‌های هسته‌ای و بررسی موضوع عادی می‌شود.

وی افزود: درباره واکنش رسمی ما به قطعنامه در آینده به آن خواهیم پرداخت.

حسینی افزود: صدور قطعنامه اقدامی نادرست است که نمی‌تواند تاثیرگذار باشد و ما از کشورهای مختلف دعوت کرده‌ایم که در این زمینه رویکرد واقع بینانه‌ای داشته باشند.

وی گفت: صدور قطعنامه چیزی را از واقعیت تغییر نداده است.

خبرنگاری از حسینی درباره قرار گرفتن ایران در وضعی که وی آن را "بن بست هسته‌ای" نامید سوال کرد؛ سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: ما به بن بست هسته‌ای اعتقادی نداریم زیرا فعالیت‌های هسته‌ای ایران شفاف و روشن است و این فعالیت‌ها در چارچوب ان پی تی و اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می‌یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران 'گفت: گفتگوهای هسته‌ای با اروپا به طرح اقدام (مدالیته) منجر شد و این طرح نیز به سرانجام رسیده است.

سیدمحمدعلی حسینی، افزود:این موضوع در گزارش محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم منعکس شده است، با وجود این، اگر موضع جدیدی باشد آن را اعلام خواهیم کرد.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رویکرد جمهوری اسلامی ایران به مذاکره با اروپا و پنج به علاوه یک درباره برنامه هسته‌ای افزود: هر گاه از مذاکره و گفتگو سخن به میان می‌آید باید هدف، برنامه، طرف گفتگو و محور و موضوعات آن مورد نظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: هرگز نگفته ایم مذاکره نمی‌کنیم بلکه پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم که آماده‌ایم درباره موضوعاتی چون خلع سلاح هسته‌ای و همکاری‌های اقتصادی با اروپا مذاکره کنیم.

پرونده امام موسی صدر پیگیری می‌شود

خبرنگاری پرسید: گفته می شود لیبی علت رای مثبت خود را به قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت سازمان ملل متحد، موضوع پرونده امام موسی صدر اعلام کرده است؛ آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟

حسینی در پاسخ گفت: چنین موضوعی درباره پرونده امام موسی صدر مطرح نبوده و این پرونده در کمیته‌ای که تشکیل شده است پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: این موضع لیبی با توجه به مواضع قبلی سفیر این کشور در سازمان‌ملل متحد برای ما غیرمترقبه بود.

موضع ایران در قبال تغییر  ساختار سازمان کنفرانس اسلامی و استقلال کوزوو

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص استقلال کوزوو و همچنین تغییر در ساختار سازمان کنفرانس اسلامی گفت: در یازدهمین اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی که در سنگال برگزار شد منشور جدیدی که حاوی 200 ماده است به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه 25 ماده از این 200 ماده به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران تصویب شده است افزود: در این پیشنهادها بر نکات مهمی درباره جهان اسلام تاکید شده و برخی تغییرات نیز در آن صورت گرفته است اما آنچه حاصل این اجلاس بود و بر آن تاکید شده، سازمان کنفرانس اسلامی است؛ برخی اظهار نظرها برای تغییر نام این سازمان وجود دارد اما ظاهرا هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

حسینی درباره کوزوو نیز گفت: از زمان اعلام مواضع برخی کشورها درخصوص استقلال کوزوو، اختلاف نظرهایی را در منطقه شاهد بودیم؛ بسیاری از کشورها بر بررسی زوایای مختلف این اقدام و آثار آن در منطقه تاکید دارند و عجله‌ای برای اعلام موضع ندارند؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران نیز این روند را پیگیری می‌کند.

اقدامات مهم جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی در 1386

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه به بیان مهم ترین توفیقات جمهوری اسلامی ایران در سال 1386 در عرصه دیپلماسی پرداخت و به مواردی همچون حضور فعال سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی به منظور توسعه بازار برای محصولات ایرانی و ایجاد اشتغال برای بازرگانان کشورمان در کشورهای مختلف؛ تنظیم سفرهای متعدد برای مقامات کشور؛ سفر رئیس جمهور به نیویورک و هجده کشور جهان در مناطق خلیج فارس، آسیای مرکزی، امریکای لاتین و برخی کشورهای آفریقایی و برنامه ریزی برای مصاحبه و دیدار مقامات و شخصیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس‌های بین المللی اشاره کرد.

حسینی همچنین برگزاری چندین اجلاس غیرمتعهدها و تنوع فرهنگی؛ حضور وزرای بیش از 80 کشور جهان در ایران؛ تقویت و توسعه روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس و حضور آقای احمدی نژاد در اجلاس سران کشورهای این منطقه در دوحه؛ پیشنهاد دوازده گانه وی برای افزایش مناسبات؛ همکاری با اروپا و گفتگو با کشورهای این قاره برای تنوع اقتصادی؛ دیدار متکی از اکثر قریب به اتفاق کشورهای اروپایی و سفر هیئت‌های پارلمانی کشورهای غربی به جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر همکاری‌های پارلمانی و برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در تهران که از موفق ترین اجلاس‌ها بود و بیانیه 23 ماده‌ای آن را از دیگر توفیقات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سال 1386 دانست.

کد خبر 46646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز