دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: عمده‌ترین راه‌های انتقال ایدز در استان خوزستان به ترتیب تزریق مشترک با ۶۷.۴ درصد، رابطه جنسی محافظت‌نشده ۲۱.۶ درصد، مادر به کودک ۲.۵ درصد و راه ناشناخته با ۸.۵ درصد است.

ايدز

به گزارش همشهری به نقل از ایسنا، دکتر مهدی حسینی‌زاده با اشاره به روز جهانی ایدز، اول دسامبر (برابر با ۱۰ آذر) و برگزاری هفته ملی مقابله با ایدز اظهار کرد: ایدز نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود. ‌ضعف‌ عمده‌ در دستگاه‌ ایمنی‌ بدن‌ (نقص‌ ایمنی) باعث‌ کاهش‌ توانایی‌ بدن‌ در مقابله‌ با عفونت‌ها و توانایی‌ سرکوب‌ سلول‌های‌ غیرطبیعی‌ مثل‌ سلول‌های‌ سرطانی‌ می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به راه‌های انتقال بیماری، تصریح کرد: عمده ترین  راه انتقال اچ آی وی از سال ۱۳۶۵ تاکنون به ترتیب تزریق مشترک با ۶۰.۱ درصد، رابطه جنسی با ۲۲.۲ درصد، مادر به کودک ۱.۷ درصد و نامشخص ۱۵.۸ درصد بوده است.

حسینی‌زاده تاکید کرد: همچنین راه انتقال ۰.۲ درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش صد درصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون بوده است.

وی عنوان کرد: افرادی که می‌خواهند از وضعیت HIV ابتلای خود مطلع شوند  می‌توانند به  مراکز مشاوره و پایگاه‌های مشاوره بیماری‌ها در شهرستان‌ها مراجعه کنند. همچنین در این مراکز خدمات آموزشی و مشاوره، آزمایش تشخیص HIV، خدمات پیشگیری و کاهش آسیب (ارائه سرنگ و سوزن و کاندوم) انجام می‌شود.

حسینی‌زاده ادامه داد: خدمات مراقبت و درمان برای مبتلایان به HIV  یا ایدز به صورت رایگان و محرمانه ارائه می‌شود. در این مراکز مراقبت درمان، تامین دارو و برخی از خدمات آزمایشگاهی رایگان انجام می‌شود. همچنین بیماران و خانواده‌هایشان تحت برنامه های حمایتی باشگاه مثبت قرار می‌گیرند و خدمات دندانپزشکی رایگان نیز به بیماران ارائه می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: آموزش و اطلاع‌رسانی به عنوان یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های پیشگیری از ایدز مطرح بوده و روز جهانی ایدز فرصتی برای پرداختن به این امر مهم و جلب حمایت سیاستگزاران، مسئولان و جامعه، برای حرکتی تاثیرگذار جهت کنترل ایدز است.

کد خبر 467055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خوزستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha