سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد و معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی توافقنامه‌ای را جهت همکاری در زمینه بهبود امنیت غذایی و تغذیه در جوامع کشاورزی آسیب‌دیده از سیلاب‌ها امضا کردند.

تفاهمنامه با فائو

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با تخصیص ۳۹۶ هزار دلار و طی پروژه‌ای دو ساله زمینه انتقال دانش و مهارت‌های بین‌المللی را به متخصصان و نهادهای ایرانی جهت افزایش تاب‌آوری جوامع محلی در مقابل تغییرات اقلیمی و مخاطرات طبیعی فراهم می‌کند. هدف نهایی این پروژه تحقق مدیریت آب و خاکِ هوشمند به اقلیم در ایران است.

آقای گِرولد بودِکِر، نماینده فائو در ایران می‌گوید که این پروژه در چارچوب برنامه همکاری‌های فنی فائو «از طریق بهبود دانش و ظرفیت‌های مرتبط با مدیریت آب و خاک، موجب ارتقای تاب‌آوری نظام کشاورزی و جوامع محلی در مقابل بلایای ناشی از تغییرات اقلیمی می‌شود.»

نماینده فائو در ایران در ادامه با اشاره به سه استان لرستان، خوزستان و گلستان که در جریان سیلاب‌های بهار سال جاری بیشترین آسیب را دیده‌اند، تأکید کرد که «شش کارگاه تخصصی برای ارائه و انتقال دانش و مهارت‌های مرتبط با آب و خاک به مقامات استانی و محلی در سه‌ استان لرستان، خوزستان و گلستان برگزار خواهد شد.»

سیلاب‌های بهار ۱۳۹۸ موجب وارد آمدن خسارت‌ها و آسیب‌های گسترده به بخش کشاورزی ایران از جمله در زمینه منابع خاک و آب شد.

هدف این پروژه ارتقای ظرفیت نهادهای محلی و ملی برای مدیریت کارای منابع خاک و آب به عنوان بخشی از مدیریت ریسک بلایای طبیعی و فرآیندهای احیاء است. این پروژه همچنین بر تقویت ظرفیت دست‌اندرکاران مرتبط در استان‌های مورد اشاره در زمینه طراحی شبکه‌های آبیاری تاب‌آور در برابر رخدادهای اقلیمی، نظام‌ها و رویکردهای مدیریت خطرات سیلاب‌ها، همچنین حفاظت و مدیریت خاک با تأکید بر تاب‌آوری در مقابل تغییرات اقلیمی متمرکز است.

فائو با تدوین برنامه‌های جامع از تلاش کشورهای عضو جهت ارتقای اقدامات مرتبط با تغییرات اقلیمی در زمینه کشاورزی حمایت می‌کند. فعالیت‌های رو به‌ رشد فائو در زمینه تغییرات اقلیمی موجب تقویت ظرفیت کشورهای عضو برای طراحی، اجرا و گزارش‌دهی برنامه‌های متمرکز بر سازگاری و کاهش تأثیرات اقلیمی و تقویت تاب‌آوری در بخش کشاورزی می‌شود.

کد خبر 471860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha