یکشنبه ۲ مهر ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

مهتاب خسروشاهی: بر اساس آخرین تحقیقات منتشر شده در مجله «تغذیه و متابولیسم آمریکا»، روزه‌داری یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر سلامت افراد است.

شاخص‌ترین تأثیر آن کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی به‌ویژه سکته قلبی است.

در طول ماه رمضان به دلیل آن‌که خوردن و آشامیدن به دو زمان سحر و افطار محدود شده و فاصله این دو زمان حدوداً دوازده ساعت است، دستگاه‌های مختلف بدن به‌ویژه دستگاه گوارش و گردش خون استراحت می‌کنند. استراحت این دو دستگاه به‌شدت بر سلامت قلب و اندام‌های گوارشی مؤثر است.

پژوهش‌های انجام شده روی بیست و چهار زن و مرد مسلمان غیرسیگاری با میزان کلسترول خون طبیعی که در رده سنی بیست تا سی سال قرار داشتند، نکات تازه‌ای را درباره روزه‌داری و تأثیر آن بر قلب نشان داد.

به این ترتیب که حدود بیست روز پس از شروع ماه مبارک رمضان میزان «هموسیستئین»، اصلی‌ترین عامل بروز سکته قلبی در خون  این افراد به‌شدت کاهش یافت. از طرفی میزان کلسترول خوب یا حفاظتی(HDL) افزایش یافته و غلظت خون نیز در حد طبیعی قرار داشت.
کاهش میزان تری گلیسرید‌ها و کلسترول بد (LDL)  یکی دیگر از اثرات مثبت ناشی از روزه‌داری در این افراد بود.

تناسب کالری دریافتی و مصرفی اثر مثبت دیگری بود که در عده‌ای باعث کاهش وزن و در افراد دیگر باعث ثابت ماندن وزن  در حالت ایده‌آل شد. در حقیقت این تعداد زن و مرد از جهت وزن نیز به حد ایده‌آل رسیدند.

دلیل اثرات مثبت روزه‌داری
حذف یک وعده غذایی و اتفاقاً مهم‌ترین وعده غذایی یعنی ناهار، تحریک بدن برای سوخت و ساز (متابولیسم)  بیشتر و بهتر را به دنبال دارد. با این تحریک طبیعی، کالری اضافی ذخیره شده در بدن از بین می‌رود.

تصفیه طبیعی بدن به دلیل کاهش کالری و تغذیه دریافتی و در مقابل، سوخت و ساز بالا از دیگر اثرات خوب روزه‌داری است. استفاده از ذخایر چربی و هیدرات کربن (قند) اضافی، باعث تنظیم میزان قند و چربی و در نتیجه کاهش وزن بدن می‌شود.

بنابراین از آن‌جایی که در طول ماه رمضان میزان قند، چربی،  کالری دریافتی و کلسترول بد (LDL) در حد طبیعی قرار گرفته و میزان «هموسیستئین»، شاخص بروز سکته قلبی کاهش می‌یابد، قلب و دستگاه گردش خون در استراحت به‌سر برده و خطر بروز سکته قلبی به‌شدت کاهش می‌یابد. استراحت دستگاه‌های مختلف بدن به‌ویژه دستگاه گوارش و افزایش میزان کلسترول خوب (HDL) یکی دیگر از اثرات مثبت روزه‌داری است.

پزشکان معتقدند در این ماه به دلیل آن‌که افراد از پرخاشگری، رفتارهای تهاجمی، استرس و هیجان، کشیدن سیگار، مصرف چای و قهوه دوری می‌کنند، بنابراین امکان بروز سکته قلبی در آنها کاهش می‌یابد. مجموعه این تغییرات در وضعیت رفتار و تغذیه افراد، دو عامل مهم جهت حفظ سلامتی فرد در طول ماه مبارک رمضان است. 

کد خبر 4721

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز