دیپلمات‌های اروپایی معتقدند ترور سردار قاسم سلیمانی آخرین ضربه را بر پیکر توافق هسته‌ای ایران با غرب وارد آورد و امیدها را برای زنده نگه داشتن برجام دست‌کم تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از بین برد.

پرچم آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین، ‌پانریک وینتور (دبیز دیپلماسی گاردین) در یادداشت خود درباره آنچه جهان پس از شهادت سردار سلیمانی باید منتظرش باشد نوشت: با ترور ژنرال بلندپایه ایرانی، همه امیدهای سیاستمداران اروپایی برای زنده نگه داشتن برجام تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر باد رفت. از سوی دیگر، انتظار می‌رود پارلمان عراق طرح اخراج پنج هزار نیروی نظامی آمریکا را تصویب کند؛ آن هم بدون توجه به پیامدهای این تصمیم از جمله چگونگی مبارزه با خطر داعش.

این نگرانی‌ها در واکنش مقام‌های اروپایی به خبر شهادت سردار سلیمانی آشکار است. آنها در بیانیه‌های خود بدون محکوم کردن اقدام آمریکا صرفا از دو طرف خواسته‌اند خویشتنداری کنند. هر چند ایران در گرفتن انتقام خون سردار مصمم است. دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا در این باره گفت: «درگیری بیشتر به نفع هیچکدام از ما نیست.»

آمیلی دومونشالن، وزیر روابط اروپایی فرانسه به رادیو فرانسه گفت: «هر نوع رویارویی نظامی همیشه خطرناک بوده است. نقش ما این نیست که سمت این بایستیم یا آن. ما باید با همه گفتگو کنیم.» برلین هم خواستار خویشتنداری تهران و واشنگتن شد اما سیاستمداران چپگرا دستور دانلد ترامپ را برای ترور ژنرال ارشد ایرانی محکوم کردند.

بسیاری از پایتخت‌های اروپایی نگرانند که توافق هسته‌ای با ایران تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و روی کار آمدن احتمالی یک رئیس جمهوری خردگراتر پابرجا نماند. بی‌تردید تهران تا چند روز آینده گام پنجم کاهش تعهدهای برجامی را برمی‌دارد و شاید برنامه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران برای سفر به نیویورک و دیدار با دبیر کل سازمان ملل هم منتفی شود.

سران اروپایی بر این باورند که شهادت سردار سلیمانی عزم پارلمان عراق را برای به تصویب رساندن طرح اخراج نیروهای آمریکایی جدی‌تر کند. سخنان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره خوشحال شدن مردم عراق از ترور سردار سلیمانی و رقصیدن در خیابان‌های بغداد در دنیا چندان خریدار ندارد. حرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس هم از اقدام تروریستی آمریکا به شدت انتقاد کرد.

وزارت امور خارجه روسیه ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا در ترور سردار سپاه ایران، از دو طرف به ویژه واشنگتن خواست از دست زدن به اقدلم‌های تحریک‌آمیز بپرهیزد و چین هم به آمریکا هشدار داد از تکیه کردن به خشونت در روابط بین‌الملل دست بردارد.

کد خبر 475094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عماد IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    0 0
    ما دارییییم میایییییم...