ده‌ها تیرانداز حرفه‌ای از چهارشنبه گذشته سوار بالگرد شدند و برای مبارزه با بحران خشکسالی گسترده در جنوب استرالیا ماموریت کشتن بیش از ۱۰ هزار شتر را با شلیک گلوله آغاز کردند.

شتر در استرالیا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندیپندنت، عملیات کشتن بیش از ۱۰ هزار نفر شتر از روز چهارشنبه آغاز شد؛ حیوان‌هایی که گناه‌شان از نگاه بومیان استرالیا خوردن آب زیاد آن هم در زمانه کم‌آبی و خشکسالی گسترده است. محلی‌ها می‌گویند کمبود آب شترها را وادار کرده وارد جوامع انسانی شوند و با نابود کردن همه چیز دنبال یک قطره آب از شیرها و مخازن بگردند.

از دیگر دلایلی که استرالیایی‌ها برای کشتن دست‌کم ۱۰ هزار شتر در مناطق کم‌آب جنوبی اعلام کرده‌اند، مشارکت این حیوان در تولید انبوه گازهای گلخانه‌ای است. گفته می‌شود هر نفر شتر در هر سال به اندازه‌ای گاز متان تولید می‌کند که معادل یک تن گاز دی‌اکسید کربن است و این حجم تولید گاز گلخانه‌ای به محیط زیست آسیب‌های اساسی وارد می‌آورد.

سخنگوی اداره محیط زیست و آب استرالیای جنوبی در این باره گفت: افزایش تعداد شترها مشکل‌های اساسی برای منطقه به وجود آورده است. تباه کردن زیرساخت‌ها، داشتن خطر برای خانواده‌ها و جامعه، تلف شدن از شدت تشنگی و لگدمال کردن همدیگر برای رسیدن به آب از بحران‌هایی است که شترها ایجاد کرده و می‌کنند.

از سوی دیگر، جنازه شترهای تلف‌شده منابع مهم آبی و مراکز فرهنگی منطقه را آلوده کرده‌اند. برآورد می‌شود بیش از ۱.۲ میلیون نفر شتر در سراسر استرالیا پراکنده‌اند و کشتن حدود ۱۰ هزار نفر از این حیوان‌ها با استفاده از بالگرد و سلاح گرم پنج روز زمان می‌برد. قرار است لاشه حیوان‌ها هم به جای سوزانده یا دفن شدن، در طبیعت رها شود.

نخستین گونه‌های شتر در قرن ۱۹ از افغانستان و هند وارد استرالیا شد و بیشتر در حمل و نقل و ساختمان‌سازی کاربرد داشت. اگر تعداد شترها به شکل هدفمند کاهش نیابد، جمعیت این گونه جانوری بین هشت تا ۱۰ سال دو برابر می‌شود.

استرالیا در ماه‌های اخیر با بدترین آتش‌سوزی تاریخ خود دست و پنجه نرم می‌کند و کارشناسان تخمین می‌زنند علاوه بر درختان و چمنزارها، حدود ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد حیوان در حیات وحش سوخته و از بین رفته باشد.

کد خبر 476492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha