همشهری آنلاین: زوج آرژانتینی که با فریبکاری فرزندخواندگی یک دختربچه را به عهده گرفته بودند به زندان محکوم شدند.

به نوشته ال موندو، پرونده این زوج پس از شکایت ماریا اوخنیا سامپایو به جریان افتاد، پدر و مادر سامپایو در زمان وقوع جنگ‌های کثیف در آرژانتین کشته شده بودند.

این اولین بار در تاریخ آرژانتین است که فرزند یکی از خانواده‌های ناپدید شده در زمان حاکمیت دیکتاتوری نظامی در این کشور (1976- 1983)، از پدر و مادر خوانده خود به دادگاه شکایت کرده است.

سامپایو پس از آنکه از نتایج آزمایش دی ان ای خود د ر سال 2001 مطلع شد و به این نتیجه رسید که پدر و مادر واقعی وی دو فعال چپگرا بوده‌اند، به دادگاه شکایت کرد و پرونده احظار پدر و مادر خوانده خودش را از دادگاه پیگیری کرد. سامپایو ضمن بیان این مطلب که این زوج پدر و مادر خوانده من نیستند از آنان به دادگاه شکایت کرده بود، و خواستار 25 سال زندان برای این زوج آرژانتینی شده بود.

پدر و مادر خوانده ماریا اوخنیا سامپایو به جرم ربودن وی از یک زایشگاه و بزرگ کردن با فریب و دروغگویی روز جمعه 4 آوریل در دادگاه به زندان محکوم شدند.

براساس حکم دادگاه  فدرال جنایی شماره پنج ستوان انریکه برتیه به دلیل ربودن ماریا اوخنیا سامپایو باراگون از بیمارستان نظامی که وی در آن متولد شده بود به ده سال زندان محکوم شد.

اسوالدو ریباس و ماریا کریستینا گومس پینتو پدر و مادر خوانده سامپایو نیز به 8 و 7 سال زندان محکوم شدند. این دو نفر متهم بودند که ماریا اوخنیا سامپایو را تحت هویتی دیگر و با اظهار این مطلب دروغ که وی فرزند خوانده آنان است ، وی را بزرگ کرده بودند. این حکم در حالی صادر شده است که پیشتر دادستانی آرژانتین برای هر یک از این دو نفر 25 سال زندان درخواست کرده بود.

این برای اولین باری است که یکی از فرزندان خانواده‌های ناپدید شده در آرژانتین توانسته است پدر و مادر خوانده خود را به دادگاه بکشاند.

اکنون مشخص شده است که ماریا اوخنیا سامپایو باراگون  فرزند میرتا بمابل باراگون و لئوناردو سامپایو بوده است، که هر دو زمان وقوع جنگ‌های کثیف ناپدید و به اعتباری دیگر کشته شده بوند.

مادر اوخنیا سامپایو در یک کارخانه کار می‌کرد و از نمایندگان سندیکای کارگری آرژانتین بود و در حزب کمونیست عضویت داشت. پدر وی نیز از نمایندگان جز سندیکا و از اعضای حزب کمونیست بود.

در فوریه 1978 و در زمان حاکمیت نظام دیکتاتوری در آرژانتین، این زوج ربوده شدند. در آن زمان میرتا شش ماهه حامله بود. گفته می‌شود مادر ماریا اوخنیا را به بیمارستان پایگاه نظامی کامپو د مایو که آن زمان بزرگترین مرکز نظامی آرژانتین محسوب می‌شد، منتقل کردند. پس از تولد ماریا اوخنیا نیز خبری از پدر و مادر او به دست نیامده و مشخص نیست آنان به چه سنر نوشتی دچار شده‌اند. گفته می‌شود پدر و مادر سامپایو در میان 30 هزار قربانی جنگ‌های کثیف در آرژانتین بوده‌اند.

ماریا اوخنیا سامپایو تا سال 2001 بدون آنکه از هویت خویش اطلاع داشته باشد نزد پدر و مادر خوانده فریبکار خود زندگی کرده بود. اما در این سال بود که ماریا اوخنیا با گروهی به نام مادربزرگان کودکان ربوده شده (در زمان جنگ‌های کثیف) برخورد کرد ودر آن زمان با انجام یک آزمایش دی ان ای از هویت واقعی خود مطلع شد.

گفته می‌شود در زمان جنگ‌های کثیف حدود 500 نفر از کودکانی که والدینشان را از دست داده بودند، به خانواده‌هایی که به دیکتاتوری نظامی وفادار بودند، تحویل داده شدند.از این میان 88 نفر پیدا شده و انتظار دارند، پس از به نتیجه رسیدن پرونده ماریا اوخنیا، پرونده مربوط به آنان نیز مورد پیگیری قرار گیرد.

کد خبر 47681

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز