شاید برای نخستین بار در تاریخ آمریکا موضوع سیاست خارجی به محور بحث‌ها و مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شده و این «ایران» است که می‌تواند نقشی اساسی در معرفی کردن ساکن آینده کاخ سفید ایفا کند.

نه به جنگ با ايران در آمريكا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، امنیت ملی و سیاست خارجی تا پیش از این کمترین نقش را در تعیین برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشتند و بیشتر نامزدها به ویژه دمکرات‌ها روی مسائل داخلی از جمله بهداشت و اقتصاد تمرکز کنند اما پس از اقدام تروریستی دولت تهران در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و پاسخ نظامی ایران با شلیک دست‌کم ۱۵ موشک بالستیک به مواضع آمریکایی‌ها در عراق، سیاست خارجی در مناظره‌ها و سخنرانی‌ها بسیار برجسته شده است.

جو بایدن در سخنرانی انتخاباتی اخیر خود از سیاست خارجی دانلد ترامپ در کشاندن آمریکا به آستانه یک جنگ بزرگ با ایران به شدت انتقاد کرد و برنی سندرز هم بلافاصله پای محدود کرده دامنه اختیار و قدرت رئیس جمهوری آمریکا را برای آغاز یک جنگ دیگر پیش کشید. دیگر نامزدهای حزب دمکرات هم به نوعی در سخنان خود در چند روز گذشته به بحث سیاست خارجی به ویژه شیوه کنار آمدن با قدرت ایران اشاره کردند.

ترامپ که پیش‌تر بارها تهدید کرده بود اگر ایران به هر شهروند یا دارایی ایران در هر نقطه دنیا حمله کند به شدیدترین شکل ممکن پاسخ می‌گیرد، شامگاه چهارشنبه به وقت ایران آشکارا از مواضع پیشین عقب نشست و به نوعی دست دوستی سمت ایران دراز کرد. مهم‌ترین تهدید او افزایش تحریم‌های اقتصادی بود که «تا وقتی ایران رفتار خود را تغییر دهد، ادامه خواهد یافت.» هر چند دیگر تحریمی وجود ندارد که تا امروز بر اقتصاد ایران اعمال نشده باشد.

ولید شهید از گروه سیاسی جاستیس دمکراتس در این باره می‌گوید: «در زمانه‌ای که ترامپ ملت را سوی جنگ‌های بی‌پروا پیش می‌برد، معتقدم مردم بیشتر به پیشینه نامزدهای دمکرات نگاه می‌کنند تا ببینند با کدام گزینه و کدام نامزد می‌توانند بیشتر احساس امنیت کنند. سیاست خارجی هرگز اولویت رای‌دهنده‌ها در انتخابات نبوده اما این حوزه‌ای است که بیشتر تحت نظارت و مدیریت رئیس جمهوری قرار دارد تا حوزه‌های سیاست داخلی.»

بسیاری از نامزدهای دمکرات مخالفت خود را با اقدام تروریستی ترامپ در به شهادت رساندن ژنرال برجسته ایرانی و افزایش تنش در خاورمیانه اعلام کردند و در روزهای آینده این فرصت را خواهند داشت تا بیشتر درباره تروریسم دولتی آمریکا بحث کنند. الیزابت وارن که در مقایسه با نامزدهای مرد در حوزه جنگ و سیاست خارجی چندان کارآزموده نیست، با اشاره به حمله تلافی‌جویانه ایران به پایگاه آمریکا در عراق گفت: «مردم آمریکا خواهان جنگ با ایران نیستند.»

بر اساس نظرسنجی شبکه سی‌ان‌ان در ماه نوامبر، ۴۸ درصد رای‌دهنده‌های متمایل به حزب دمکرات معتقدند بایدن بهترین گزینه برای پیش راندن سیاست خارجی آمریکاست. سندرز با ۱۴ درصد دوم شد، وارن با ۱۱ درصد در رده سوم ایستاد و پیت بوتجیج هم با فقط شش درصد در جایگاه چهارم قرار گرفت.

کد خبر 476976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha