شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

ارزیابی کامل از وقایع کنفرانس سران عرب در دمشق نیاز به زمان زیادی دارد. اما این کنفرانس حاشیه‌هایی داشت که تا مدت‌ها محور بحث و گمانه‌زنی کارشناسان و تحلیلگران قرار می‌گیرد.

نویسنده روزنامه عربی الاخبار در گزارشی در روز پنجشنبه به یکی از این حاشیه‌ها پرداخته و می‌نویسد، عربستان و مصر تلاش زیادی کردند تا کنفرانس دمشق تخریب شود.

پیش از این مقرر شده بود که آمریکا، مصر، عربستان، اردن و دولت لبنان حملات رسانه‌ای و دیپلماتیک خود را متوجه سوریه نموده و پیش از برگزاری کنفرانس دمشق این اقدام را
شکست خورده معرفی کنند.

این‌ کشورها بر این باور بودند که سوریه نمی‌تواند تعداد شرکت‌کنندگان در کنفرانس را به حد معقول برساند. به اعتقاد این گروه، سوریه مجبور خواهد شد تا پرونده لبنان را در کنفرانس مطرح کند که خودبه‌خود نتایج کنفرانس دمشق را به باد می‌داد.

نویسنده روزنامه الاخبار می‌نویسد:پیش از این برخی سران عرب و آمریکا سعی داشتند کنفرانس را به فروپاشی کشانده یا حداقل مدتی آن را به تاخیر اندازند مصر و عربستان در این زمینه تلاش‌های بی‌وقفه‌ای داشتند.

حسنی مبارک رئیس‌جمهوری مصر با سفر به کشورهای عرب به‌طور آشکار از آنها خواست تا کنفرانس دمشق را تحریم کنند. او حتی به یکی از سران کشورهای حاشیه خلیج فارس گفته بود که در دیدار با بشار اسد تلاش کرده تا وی را به تاخیر چند هفته‌ای در برگزاری کنفرانس دمشق و تا حل بحران لبنان قانع سازد که با پاسخ منفی بشار اسد مواجه شده است.

بشار اسد همچنین گفته بود که به برگزاری کنفرانس دمشق در موعد مقرر و حتی درصورت حضور برخی کشورهای عرب در سطح سفیر اصرار دارد. او از تلاش‌های مصر، عربستان و آمریکا در به شکست کشاندن اجلاس دمشق آگاه بود.

با وجود همه این تلاش‌ها، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن، پیش از آنکه خود شخصاً عذرخواهی کند، نمایندگانی برای توجیه تصمیم اردن برای مشارکت در اجلاس دمشق اعزام کرد.

ولی آنچه برخلاف وعده‌های وی رخ داد، حضور هیات آن کشور در سطحی پایین بود تا آنجا که یکی از دیپلمات‌های مغرب عربی گفت:گویی اردن در کنفرانس دمشق حضور نداشت.

محمود عباس هم برای شرکت در نشست دمشق تحت فشار قرار داشت. برخی سران کشورهای عرب با اعزام هیات‌های دیپلماتیک و ارسال پیام‌های مختلف از محمود عباس خواسته بودند تا از حضور در کنفرانس دمشق خودداری کند.

سوریه در طول برگزاری کنفرانس تلاش داشت تا جلسات را طوری اداره کند که منجر به انفجار شرایط و تعطیلی کنفرانس نشود. عربستان امید داشت تا سخنرانی‌های تند حاضرین فرصت تعطیلی را فراهم سازد.

وزیر خارجه عربستان نیز مصاحبه مطبوعاتی خود را همزمان با مراسم افتتاحیه نشست برگزار کرد تا زمینه‌ساز این اقدام باشد. با این حال سوری‌ها با هوشمندی تمام مانع از آن شدند تا عربستان و مصر به هدف خود برسند.

کد خبر 47758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز