محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس تاکید کرده است که «شرایط خاص کشور می‌طلبد همه مقامات و نهادها در آرام کردن روان جامعه که به‌شدت به هم ریخته است، تلاش کنند. امنیتی کردن فضای کشور به تشدید چالش‌های داخلی دامن می‌زند که باید به‌ شدت از آن پرهیز کرد.»

رخشان بني اعتماد

به گزارش همشهری آنلاین، اعتماد نوشت: «اقتدارگرایان تنگ‌نظر بدانند از میدان به در کردن اصلاح‌طلبان دلسوز، راه اقتدارگرایی آنان را هموارتر نمی‌کند بلکه زمینه‌ساز عرض‌اندام براندازانی خواهد بود. لذا توصیه می‌شود فضا را با بگیر و ببند بر خلاف منافع ملی سوق ندهند»، این عین متنی است که ماه‌ها پیش مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در روزهای رد یا عدم احراز صلاحیت بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب درون و بیرون پارلمان، خطاب به طیفی که آنان را اقتدارگرایان نظام جمهوری اسلامی می‌نامد، در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی توییتر منتشر کرد. آن روزها که او چنین نوشت، شاید گمانش را نمی‌کرد در یکی از شب‌های سرد دی‌ماه کانال‌های تلگرامی خبر از بازداشت یکی، دو چهره‌ سیاسی و هنرمند دهند.

  • بازداشت نه، احضار!

موضوع با رخشان بنی‌اعتماد آغاز شد. خبر بازداشت این کارگردان سینما که در آبان ماه ۹۷ و همزمان با دور دوم تحریم‌های ایالات متحده امریکا علیه ایران با راه‌اندازی کارزار «هم‌صدایی برابر تحریم‌ها» افکار عمومی جهان را نسبت به عواقب انسانی تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه تهران هوشیار کرد، شب گذشته بخش عمده شبکه‌های اجتماعی را در برگرفت اما چندی بعد نورنیوز، رسانه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، موضوع بازداشت این کارگردان سینما را از اساس تکذیب و از احضار او را خبر داد. کانال تلگرامی این پایگاه اطلاع‌رسانی نیز به نقل از منبعی آگاه تاکید کرد که احضار بنی‌اعتماد «صرفا برای پاره‌ای توضیحات بوده و به هیچ عنوان مساله بازداشت مطرح نبوده است.» انتشار خبر بازداشت چهره‌ای سرشناس ناخودآگاه افکار عمومی را به یاد فراخوان اخیر او انداخت. فراخوانی که با واکنش تند اصولگرایان توییتر مواجه شد. با بالاگرفتن واکنش‌ها بنی‌اعتماد فراخوان خود را لغو کرد.

  • بازگشت به سیاست

اگر اولین خبر به عرصه فرهنگ و هنر که این روزها به واسطه گفتار و کردار سرشناسانش بیش از پیش از سوی اصولگرایان و رسانه‌های نزدیک به آنان در معرض انتقاد قرار گرفته، تعلق داشت، خبر بازداشت دوم اما از پایه و اساس متعلق به سیاست و دنبال‌کنندگانش بود. حسین کروبی، فرزند حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی، رییس اسبق مجلس ایران که حالا ۸ سال و ۱۱ ماه است در حصر روزگار می‌گذراند، دومین فردی بود که خبر بازداشتش منتشر شد؛ خبری که بازهم تکذیب شد اما در قیاس با خبر بازداشت بنی‌اعتماد، با این تفاوت که مرجع تکذیب شخص حسین کروبی بود. او در اظهاراتی که انصاف‌نیوز آن را منتشر کرد، گفت که «ماموران امنیتی شبانه خواستار جلب او بودند» اما او وعده داد که صبح خود را به دادسرای اوین معرفی می‌کند که اتفاقا این مهم نیز عملی شد و او روز گذشته بازداشت شد. موضوعی که اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز در جریان گفت‌وگوی کوتاه خود با «اعتماد» آن را تلویحا تایید کرد و گفت که این «ماجرا را شنیده است.»

  • یک آزادی

محمد کیانوش‌راد، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب که چندهفته قبل بازداشت شده بود، آزاد شد. نکته قابل‌توجه اینکه هیچ مرجع و نهاد رسمی دلیل بازداشت این فعال سیاسی اصلاح‌طلب را ذکر نکرد، فقط برخی فعالان رسانه‌ای اصولگرا در شبکه‌های اجتماعی‌شان با اشاره به مطلب منتشرشده در خبرگزاری فارس که به نقل از منبعی مطلع از بازداشت برخی افراد به واسطه «ارتباط با سفارتخانه‌های خارجی» خبر داده بود، دلیل بازداشت کیانوش‌راد را این مساله اعلام کردند؛ حال آنکه رسانه‌ها و فعالان اصلاح‌طلب و نزدیکان او بازداشت این نماینده ششمین دوره مجلس شورای اسلامی را به بیانیه ۷۷ نفر ارتباط دادند.

با در نظرگیری تمام این اخبار عمدتا تلخ و بعضا شیرین، شاید مرور دوباره توییت محمدرضا عارف خالی از لطف نباشد. رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی که حالا پا به پای اصولگرایان با انتقادات افکار عمومی مواجه است، اخبار منتشرشده درباره بازداشت‌های اخیر را به منزله «امنیتی‌سازی» فضای ایران دانسته و نوشت: «شرایط خاص کشور می‌طلبد همه مقامات و نهادها در آرام کردن روان جامعه که به‌شدت به هم ریخته است، تلاش کنند. امنیتی کردن فضای کشور به تشدید چالش‌های داخلی دامن می‌زند که باید به‌ شدت از آن پرهیز کرد.»

کد خبر 478310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha