اروپایی‌ها با تهدید تعرفه‌ای ترامپ روی واردات خودرو به سراغ فعال سازی مکانیزم ماشه رفتند. این تهدید تعرفه‌ای موضوعی است که اگر محقق شود در اقتصاد اروپا تاثیر جدی خواهد داشت.

خودرو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز، مطابق گزارش یورواستات (اداره آمار کمیسیون اروپا)، مجموع ارزش صادرات خودرو توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۲۸ میلیارد یورو بوده که نزدیک به ۳ درصد کمتر از سال ۲۰۱۷ بوده است.

بر پایه این گزارش آلمان با صادرات ۷۰ میلیارد یورو خودرو، ۵۵ درصد صادرات خودروی اتحادیه اروپا را در تصاحب خود دارد.

همچنین گزارش یورواستات نشان می‌دهد، مقصد ۳۷.۳ میلیارد یورو، معادل ۲۹ درصد خودروهای صادراتی اروپا در سال ۲۰۱۸ بازار آمریکا بوده که بزرگ‌ترین بازار خودروهای تولید اروپا به شمار می‌رود. پس از آمریکا، چین با واردات ۲۲.۴ میلیارد یورو دومین بازار خودروهای تولیدی کشورهای عضو اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

در همین حال، اتحادیه اروپایی تولیدکنندگان خودرو در گزارش عملکرد سال ۲۰۱۸ خود اعلام کردند که اتحادیه اروپا بیش از ۱.۱ میلیون خودرو به بازار آمریکا صادر کرده که معادل ۲۵ درصد ارزش سالانه واردات خودروی ایالات متحده بوده است.

در مقابل آمریکا در سال ۲۰۱۸ تنها ۲۶۷ هزار خودرو به اتحادیه اروپا صادر کرده که مجموع ارزش آن ۵.۵ میلیارد یورو بوده است. این رقم تنها معادل ۱۲ درصد مجموع واردات خودرو به اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

بنابراین در سال ۲۰۱۸ تراز تجارت خودرو میان اتحادیه اروپا و آمریکا نزدیک به ۳۱.۸ میلیارد دلار به سود طرف اروپایی بوده است. در چنین شرایطی وضع تعرفه ۲۵ درصدی واردات خودروهای اروپایی به آمریکا هر چند به ظاهر می تواند، درآمد ۹.۳ میلیارد دلاری برای دولت ترامپ داشته باشد ولی در عمل با کاهش جذابیت قیمتی خودروهای اروپایی، سهم بازار آنها را در اختیار چین، ژاپن و کره جنوبی قرار خواهد داد.

افزون بر تجارت مستقیم خودرو میان دو طرف، خودروسازان اروپایی سالانه ۳ میلیون خودرو در خاک آمریکا تولید می‌کنند که معادل ۲۷ درصد تولید خودرو در ایالات متحده است و موجب ایجاد ۱۲۰ هزار فرصت شغلی برای آمریکایی‌ها در ایالت‌های کارولینای جنوبی، آلاباما، می‌سی‌سی‌پی و تِنسی شده است. البته ۵۴ درصد خودروهای تولیدی اروپا در آمریکا صادر می‌شود.

در میان کشورهای اروپایی آلمان با ۱۸.۶ میلیارد یورو صادرات خودرو در جایگاه نخست قرار دارد و پس از آن بریتانیا و ایتالیا به ترتیب با صادرات ۹.۶ و ۴.۶ میلیارد دلاری در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

با وجود این که شرکت فولکس واگن و بی‌ام‌دبلیو به ترتیب ۳.۸ و ۲.۱ درصد بازار خودروی آمریکا را در اختیار دارند، ادغام اخیر خودروسازان بزرگ اروپا و آمریکا سهم بازار اروپا را در ایالات متحده پیچیده‌تر از گذشته کرده است.

در حال حاضر شرکت ادغام شده میان فیات ایتالیایی و کرایسلر آمریکایی سهم بازار این شرکت را به ۱۳ درصد رسانده است. این شرکت اخیرا با گروه پژو-سیتروئن ادغام شده است. گروه پژو-سیتروئن در سال ۲۰۱۷ طی قراردادی تولید خودروهای اُپل و واکسهال را که در اختیار بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا یعنی جنرال موتورز بود، بر عهده گرفته بودند.

همچنین خودروسازی رنوی فرانسه نیز با نیسان و میتسوبیشی ژاپن فعلا ۸.۶ درصد بازار آمریکا را در اختیار دارند، ادغام شده است.

گذشته از این شرکت پژو فرانسه اخیرا اعلام کرده که با تدوین برنامه‌ای بلند پروازانه قصد دارد که پس از ۳۰ سال دوری بار دیگر به بازار آمریکا بازگردد. بنابراین ارتقاء جایگاه خودروسازان فرانسوی در بازار آمریکا موجب شده که این کشور نیز در کنار آلمان و بریتانیا به عنوان ذینفعان جدی تهدید تعرفه‌ای آمریکا علیه طرف‌های امضاء کننده برجام قرار گیرد.

کد خبر 478677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha