همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه آخرین مواضع ایران در خصوص رخداد‌های خارجی را در نشست با خبرنگاران بیان داشت.

به گزارش مهر، سید محمد علی حسینی در این نشست که دوشنبه (19 فروردین) برگزارشد، ابراز امید واری کرد که دستگاه دیپلماسی بتواند با توجه به رهنمود‌‌های مقام معظم رهبری گام‌های بلند‌تری را در عرصه دیپلماسی عمومی و رسمی بردارد. وی با تاکید برلزوم تحقق نوآوری دیپلماتیک در دستگاه سیاست خارجی کشور درسال نوآوری وشکوفایی افزود: شکی نیست که  رویکردهای نوین مدیریتی در این سال می تواند فرصت‌های بیشتری را در اختیار دستگاه دیپلماسی کشور قرار داده و علاوه بر تکمیل طرح های نیمه تمام اقدامات جدیدتری را نیز ساماندهی کند.

حسینی همچنین با اشاره به پیشرفت‌های چشم گیر ملت ایران در عرصه فن آوری‌های پیشرفته عمومی، سالروز ملی فن آوری هسته‌ای را به ملت ایران تبریک گفت.

بررسی درخواست آمریکا در تهران

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه سخنانش درباره دور بعدی گفتگوهای ایران و آمریکا در خصوص مسائل مربوط به امنیت عراق از دریافت درخواست واشنگتن برای تداوم این گفتگوها خبر داد و گفت: ما درخواست مجدد مسئولان آمریکایی را طی یک یادداشت رسمی از طریق سفارت سوئیس دریافت کرده ایم و برگزاری دور آتی گفتگوهای سه جانبه پیرامون عراق را در دست بررسی داریم.

سرمایه گذاری 62 میلیون دلاری ایران در ترکمنستان

وی درپاسخ به خبرنگاری درباره اخبار منتشر شده مبنی برکمک 62 میلیون دلاری ایران به ترکمنستان، گفت: آنچه دراین باره مطرح شده به مناقصه‌هایی باز می گردد که با ساخت و ساز تاسیسات بندری مرتبط است وشرکت‌های ایرانی در آن برنده شده اند.

حسینی ادامه داد: ارزش این مناقصه‌ها رقمی بالغ بر 62 میلیون دلار بوده و این موضوع نمایانگر توانمندی جمهوری اسلامی ایران در عرصه صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه است.

روابط ایران و مصر

سخنگوی وزارت خارجه درپاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر اینکه چرا مذاکرات ایران با مصر و تلاش کشورمان جهت از سرگیری تعاملات دیپلماتیک با قاهره طی سال گذشته به نتیجه‌ای مشخص نرسید؟ اظهار داشت: در خصوص روابط ایران و مصر اتفاق جدیدی نداریم البته روابط ما در عرصه‌های مختلف خوب بوده است.

وی ادامه داد: ما درخصوص مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای روابط خوبی را با کشور مصر داشته‌ایم که این روابط در حال حاضر پیگیری وادامه یافته و معتقدیم ادامه رایزنی‌ها دراین چارچوب می‌تواند به حل و فصل قضایای باقیمانده بین دوکشور منجر شود.

 گروه‌های عراق از خواست دولت مالکی حمایت کنند

در ادامه این نشست خبری از حسینی در خصوص ناآرامی‌های اخیر در عراق و نقش ایران در فرونشاندن بحران بصره سئوال شد که وی در پاسخ گفت: آنچه در این خصوص مطرح بوده تلاش دولت مردمی و قانونی نوری المالکی برای برخورد با گروه‌های مسلح غیر قانونی بوده که مرتکب جرایم متعددی نیز شده بودند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در چارچوب مذکور دولت قانونی عراق عملیاتی را ترتیب داد که مورد حمایت گروه‌های مختلف آن کشور نیزقرار گرفت؛ البته باید بین گروه‌های مسلح غیر قانونی مجرم با احزاب و گروه‌های سیاسی که در بخش‌های مختلف آن کشور فعالیت دارند، تکفیک قائل شد .

وی افزود : به هر حال اقدام مالکی باید مورد حمایت همه جانبه قرار گیرد چرا که منافع تمام گروه‌های عراقی و کشورهای منطقه در آن نهفته است.

حسینی از نوع رفتار نیروهای آمریکایی در تحولات اخیر عراق انتقاد کرد و افزود: متاسفانه نیروهای آمریکایی با سوء استفاده از این موقعیت به کشتار مردم در بصره پرداختند که این عملیات مداخله جویانه باید متوقف گردد چرا که دولت عراق تصمیمات لازم در این خصوص را اجرا می کند.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در واکنش به مانور نظامی اخیر رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: آنچه در حال حاضر در رژیم صهیونیستی در حال انجام است در راستای تلاش‌های این رژیم برای ترمیم روحیه مسئولان امنیتی و نظامی و سربازان آن رژیم ارزیابی می شود.

حسینی ادامه داد: البته ماهیت تجاوز گرانه همراه با تهدید، ترور، اشغال و ارعاب این رژیم همواره آشکار بوده و این موضوعی است که مورد توجه کشورهای منطقه قرار دارد.

وی مانوراخیر نظامی رژیم صهیونیستی را از جمله اقدامات تحریک آمیز این رژیم در شرایط کنونی منطقه دانست که پس از انجام سفر مقامات آمریکایی به منطقه موضوعی کاملا طبیعی است .

انگلیس صحنه‌های فجیعی در عراق رقم زده است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مواضع اخیر وزیرخارجه انگلیس نیز گفت : انگلیسی‌ها به عراق نیرو اعزام کرده و صحنه‌های فجیعی را درآن کشور خلق کرده‌اند و به اعتقاد ما باید درخصوص سیاست‌های منطقه‌ای و اقدامات خود در کشور عراق تجدید نظر نمایند.

مواضع روس‌ها تغییر نکرده است

حسینی درادامه سخنانش درخصوص تاثیری که نشست اخیر جرج بوش با ولادیمیر پوتین می‌تواند در مواضع آتی مسکو درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشته باشد، گفت: البته ما تغییر خاصی را درمواضع روسیه چه قبل و چه بعد از اجلاس ناتو مشاهده نمی کنیم.

وی ادامه داد: مواضع روس‌ها پیش از اجلاس مذکور نیز همان مواضع کنونی آنهاست و آنچه در این نشست مطرح بود بیشتر تلاش‌های مستمر آمریکا برای توسعه نفوذ در منطقه وکشورهای دیگر بوده است.

اروپا با رویکرد نظامی آمریکا در منطقه مقابله کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آمریکا همواره در پی ماجراجویی نظامی در منطقه و بسط توسعه خود در خاورمیانه بوده است، ادامه داد: تداوم چنین رویکردی ازسوی ایالات متحده ممکن است به احیای رقابت‌های تسلیحاتی، دوران جنگ سرد منجرشود که البته روس‌ها مواضع خود را در این خصوص اعلام کرده و آمریکایی‌ها را بر حذر داشته اند. حسینی همچنین گفت: ما نیز معتقدیم که کشورهای اروپایی وسایر کشورهای منطقه نیز باید با رویکرد آمریکا در این خصوص مقابله نمایند.

احتمال استعفای متکی منتفی است

سخنگوی وزارت خارجه اخبار مربوط به احتمال استعفای منوچهر متکی از وزارت خارجه را تکذیب کرد و اظهار داشت: این اخبار هر ازچند گاهی منتشر می شود که ما در واکنش در آن بر ناصحیح بودن آن تاکید می نماییم.

حسینی تصریح کرد: در حال حاضر وزیر امور خارجه پرتوان و با قوت در سال شکوفایی و نوآوری مشغول فعالیتهای خود بوده و طی جلسه اخیر با معاونان خود نیز با ارائه برنامه‌های سال جدید بر لزوم نوآوری‌های تازه در عرصه سیاست خارجی با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری تاکید کرده اند.

نتیجه بررسی ترور عماد مغنیه

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه سخنان خود در این نشست خبری در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر دخالت سرویس های جاسوسی برخی کشورهای عربی منطقه در ترور عماد مغنیه، اظهارداشت: در حال حاضر هیچ گزارش رسمی از سوی مقامات سوریه در این رابطه منتشر نشده و باید در انتظار گزارش نهایی این موضوع باشیم اما امیدواریم کشورهای منطقه و عربی نقشی در این موضوع نداشته باشند.

رد بسته‌های تعلیق دار

حسینی در پاسخ به سئوالی درباره موضع نهایی ایران نسبت به بسته پیشنهادی کشورهای اروپایی به کشورمان، گفت: ما هرطرح، ایده ومشوقی که متضمن طرح تعلیق فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران باشد یا به نحوی حقوق ملت ایران را تضییع یا محدود کند، رد کرده و غیر قابل پذیرش می دانیم.

حسینی به بانیان وتهیه کنندگان این مشوق‌ها توصیه کرد که به تکالیف و وظایف خود پایبند بوده و اقدامات خود را در چارچوب ان پی تی، ساماندهی کرده و حقوق کشورهای دیگر را محترم شمارند.

پناهندگی اعضای منافقین

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به دیگر سئوالی در خصوص پذیرش درخواست پناهندگی تعدادی از اعضای گروهک تروریستی منافقین از سوی یکی از کشورهای اروپایی گفت: برخی از اعضای این گروهک به دنبال این بوده اند که پس از خروج از عراق توسط کشورهای دیگرجذب شوند که ما موضع خود در این خصوص را اعلام کرده ایم.

وی یاد آور شد: پیش از این گفته ایم که برخوردهای کشورهای اروپایی با چنین مسائلی نباید با استانداردهای دو گانه باشد اما متاسفانه بعضا شاهدیم که اروپا و برخی کشورهای مدعی حقوق بشر چشمان خود را بر منافع کشورهای دیگر می بندند.

مواضع اخیر وزیر دفاع آمریکا

حسینی درباره مواضع اخیر وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر به کشورهای منطقه نیز اظهار داشت: به اعتقاد ما این سفر در راستای سیاست‌های تفرقه افکنانه و مداخله جویانه آمریکا و تثبیت رژیم صهیونیستی در منطقه صورت گرفته و هدف عمده آن اسلام ستیزی و گسترش ایران هراسی در منطقه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: از جمله تلاش‌ها و اهداف این کشورها آن است که جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه را تضعیف نمایند و نوعی بدبینی و ایران هراسی را در کشورهای منطقه و همسایگان ایران ایجاد کنند اما آنچه که ما در این زمینه شاهد بوده ایم هوشیاری کشورهای منطقه در مواجهه با این موضوع بوده است.

وی ادامه داد: درحقیقت فعالیت‌ها و رایزنی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که سیاست منزوی سازی کشور مان از سوی کشورهای منطقه مورد قبول نیست و ناکارآمدی آن اثبات شده ضمن آنکه توفیق دستگاه دیپلماسی کشور را نیز به نمایش می‌گذارد.

حسینی همچنین با تاکید برمخالفت کشورهای منطقه با هرگونه مواجهه غیردیپلماتیک با ایران، گفت: آنچه از سوی ایران درمنطقه دنبال می شده همواره یافتن راههایی برای تقویت مناسبات با کشورها بوده اما آنچه که آمریکا وبه تبع اوبرخی کشورهای اروپایی پیگیری می‌کنند اغلب همان سیاست‌های خصمانه گذشته است که البته توفیقات کمتری داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تاکید وزیر دفاع آمریکا بر اتخاذ رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران نیز اظهار داشت: ما همواره اعلام کرده ایم که اگر آمریکایی ها گام های اساسی و بنیادین در خصوص ایران برداشتند و در رفتار و سیاستهای خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران تغییر دهند فرصتی جدید ایجاد می شود که در پرتو آن می توان به بازبینی روابط اندیشید.

گمانه زنی کاذب ساندی تایمز

وی گمانه زنی نشریه ساندی تایمز مبنی بر اینکه 5 انگلیسی ربوده شده در عراق در ایران حضور دارند، را تکذیب کرد و آن را از جمله سلسله اخباری دانست که با هدف ایجاد فضای منفی علیه ایران منتشر می شوند.

ادعاهای امارات غیرمنطقی است

حسینی ادعاهای امارات عربی متحده درباره جزایر سه گانه ایرانی را نیز بدون منطق دانست وگفت: ما پاسخ مستند، منطقی و متقن خود به این ادعاها را بارها اعلام کرده و گفته ایم که این قبیل مواضع هیچگونه جایگاه منطقی، تاریخی و جغرافیایی ندارد و این مسائل هم اخیرا در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد تقدیم شده است.

درخواستی از سولانا دریافت نکرده ایم

دربخش دیگری ازاین نشست خبری از سخنگوی دستگاه دیپلماسی سئوال شد آیا براساس ارزیابی وزارت امور خارجه جمهوری  اسلامی ایران دیگرنیازی به مذاکره با خاویر سولانا ندارد و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیزدرخواستی دراین خصوص از ایران مطرح نکرده؟ که حسینی در پاسخ گفت: ما تقاضایی از طرف خاویر سولانا دریافت نکرده و در این زمینه‌ها نیز تماس تلفنی با ایشان نداشته ایم.

وی با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و خاویر سولانا که به طراحی مدالیته منجر شد، گفت: پس از پایان مدالیته مسائل مورد ابهام درباره فعالیت‌های ایران مختومه اعلام شد و روند مسئله هسته‌ای ایران را نیز روال عادی خود را در آژانس پیداکرده است.

حسینی مجددا از آمادگی ایران برای ادامه مذاکره پیرامون مسائل متنوع با طرفهای مختلف خبر داد و گفت: بارها تاکید کرده ایم که اگر رویکردها و محورهای مورد توافق روشن شود گفتگوهای خوبی جریان خواهد یافت.

رئیس جمهور به المپیک می رود؟

سخنگوی وزارت خارجه درباره حضور یا عدم حضور رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه المپیک نیز اظهار داشت: در این زمینه دعوت‌هایی از کلیه روسای کشورهایی که کاروان‌های ورزشی خود را به المپیک اعزام می کنند صورت می گیرد که ما هم این دعوت را دریافت کرده و مشغول بررسی آن هستیم.

حضور ایران در اجلاس کارشناسی دمشق

وی همچنین از شرکت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس همسایگان عراق در دمشق خبر داد وافزود: البته اصل این اجلاس در سطح کارشناسی است و جمهوری اسلامی نیز در آن شرکت می‌کند و قرار است نتایج آن به نشست همسایگان عراق در کویت ارائه شود.

واکنش‌ها به "فتنه "بی‌سابقه بود

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود واکنش‌های گسترده در اعتراض به توهین اخیر به مقدسات اسلامی را کم سابقه توصیف کرد و گفت: این واکنش‌های وسیع نشان می‌دهد که مراجع ذیربط و کشورهایی که این اتفاقات درآن افتاده باید تدابیری ویژه برای مقابله با یاغیان فرهنگی و اهانت کنندگان به مقدسات اسلامی را اتخاذ کنند و ما نیز در این زمینه از تمام ظرفیت های سیاسی و اقتصادی خود بهره می جوییم.

آرامش بصره با دیپلماسی در قم؟

یکی دیگر از خبرنگاران از حسینی سئوال کرد گفته می شود در جریان بهبود وضعیت ناآرامی‌ها در بصره ایران از اهرم‌های دیپلماتیک درشهر قم بهره جسته که حسینی در واکنش به این سخن گفت: آنچه دراین رابطه بوده سفریک هیئت عراقی به جمهوری اسلامی بوده که پس از انجام گفتگوها طرف‌های ذیربط را به آرامش و خویشتنداری دعوت کردیم و ایران در این چارچوب از هیچ اقدامی دریغ نکرده است.

سرنوشت تبعه ژاپنی ربوده شده

سخنگوی وزارت خارجه درباره سرنوشت تبعه ژاپن که شش ماه قبل توسط گروه‌های ناشناس در مرزهای شرقی کشورمان ربوده شد نیز اظهار داشت: مراجع انتظامی و امنیتی ما این موضوع رادنبال می کنند وراه های مختلفی را برای آزادی این فرد مورد بررسی قرار داده اند که طرف ژاپنی به طور کامل در جریان این مسئله قرار دارد.

نیروهای انگلیسی در مرز شلمچه

حسینی در پایان این نشست خبری در خصوص استقرار نیروهای انگلیسی در مرز شلمچه نیز اظهار داشت: ما از مراجع رسمی هنوز هیچ خبر موثقی در خصوص حضور غیر طبیعی نیروهای انگلیسی در این منطقه دریافت نکرده ایم.

کد خبر 48004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز