سازمان جهانی بهداشت در واکنش به گزارش‌های رسانه‌ای درباره کشف داروهای «راهگشا» برای درمان ویروس کورونا اعلام کرد، در حال حاضر هیچ درمان شناخته‌شده موثری برای عفونت با این ویروس وجود ندارد.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز اخیرا تلویزیون دولتی چین اعلام کرد پژوهشگران در دانشگاه ژجیانگ یک داروی موثر برای درمان ویروس کورونا را یافته‌اند و تلویزیون اسکای نیوز بریتانیا از «پیشرفت قابل‌توجه» پژوهشگران در ساخت واکسن بر ضد این ویروس خبر داد.

اما طارق جاسارویچ، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در واکنش به این گزارش‌ها گفت: «درمان موثر شناخته‌شده‌ای بر ضد «کوروناویروس جدید ۲۰۱۹» وجود ندارد و سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که داروهای جدید وارد کارآزمایی بالینی کنترل‌شده تصادفی‌شده شوند تا کارآیی و بی‌خطر بودنشان آزمایش شود.»

روند تولید و آزمایش داروها یا واکسن‌ها بر ضد یک عامل بیماری‌زای جدید معمولا سال‌ها به طول می‌انجامد و اغلب با شکست‌ها و موانع روبرو می‌شود.

حتی با استفاده از تکنولوژی‌های جدید که تولید داروها یا واکسن‌ها را شتاب‌ بخشیده‌اند، نزدیک‌ترین زمانی که دانشمندان امیدوارند بتوانند کارآزمایی‌های بالینی واکسن جدید برای ویروس کورونا را در انسان شروع کنند، ماه ژوئن (خرداد تا تیر ماه) است.

پزشکانی که به دنبال راه‌هایی برای درمان بیماران آلوده به کوروناویروس جدید هستند، احتمالا در ابتدا داروهای ضد ویروسی تایید شده برای سایر عفونت‌های ویروسی را امتحان خواهند کردند تا ببیند آیا بر کوروناویروس جدید موثر هستند یا نه و بعد به سراغ داروهای ضد ویروسی بالقوه که هنوز در مراحل تولید هستند، خواهند رفت.

شرکت داروسازی آمریکایی گیلئاد کارآزمایی‌های بالینی یک داروی تجربی به نام «رمدسیویر» (remdesivir) را در بیماران آلوده به کوروناویروس جدید در چین را آغاز کرده است، اما این شرکت تاکید کرده است که این کار هنوز در مرحله تحقیقاتی است.

سخنگوی شرکت گیلئاد در پکن گفت: «این دارو برای استفاده در جای دیگری به جز چین تایید نشده است.»

این سخنگو گفت تولید رمدسیویر را افزایش داده است تا ذخیره‌ای از آن در اختیار باشد تا احتمالا در شیوع‌های ویروسی آینده به کار رود.

سخنگوی گیلئاد گفت: «ما با وجودی که نمی‌دانیم این دارو برای درمان کوروناویروس جدید ۲۰۱۹ موثر و بی‌خطر است، این افزایش تولید را انجام می‌دهیم.»

کد خبر 482756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha