احمد سرگوراب مرکز زلزله ۴.۵ ریشتری امروز در استان گیلان بوده‌است.

زلزله

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، دقایقی پیش زلزله شدیدی به مقیاس ۴.۵ ریشتر گیلان را که همچنان درگیر مشکلات ناشی از بارش برف سنگین است، لرزاند.

این زلزله در عرض جغرافیایی ۳۷.۷ و طول ۴۹.۴ رخ داد و در شهر رشت هم به وضوح احساس شد.

در اثر این زلزله که در سراسر استان احساس شد، دیوار برخی منازل در شفت آسیب دیده‌است.

شهر شفت در فاصله ۲۵ کیلومتری مرکز استان گیلان قرار دارد.

رضا اسلامی، مدیر کل مدیریت بحران استانداری گیلان هم در تماس خبرنگار ایرنا در این رابطه تصریح کرد : بر اساس پیگیری‌های انجام شده این حادثه خسارتی بر نداشته اما بررسی های دقیق تر در حال انجام است.

پیشینه لرزه‌ای استان گیلان بیانگر ثبت زمین‌لرزه‌های تاریخی و دستگاهی فراوان و تاثیرگذاری در پهنه این استان است.

ثبت ۴۰۰ خردلرزه با بزرگای ۱-۳ (MN) و نزدیک به ۱۵۰ زمین لرزه با بزرگای متوسط ۳-۵ (MN) ، توسط دستگاههای لرزه نگاری از سال ۱۳۸۵ تا کنون در استان گیلان، نشان از زمین ساخت جنبا و لرزه‌خیزی بالای این استان دارد .

به گواه تاریخ، زمین‌لرزه تاریخی۳ فوریه ۱۶۷۸ میلادی لاهیجان (۳۳۶ سال قبل) با بزرگای برآورد شده ۶.۵ در مقیاس امواج سطحی (MS)، در لاهیجان سبب ویرانی خانه‌ها ، عمارت‌ها و پل‌های بسیاری شده است.

همچنین از جمله زمین لرزه‌های دستگاهی مهم رویداده در این استان می توان به زمین لرزه مرگبار ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ رودبار– منجیل با بزرگای ۷.۴ اشاره کرد که متاسفانه بر اثر آن بیش از ۴۰ هزار نفر از هم‌وطنانمان جانشان را از دست دادند.

استان گیلان بر روی گسل‌های مهمی چون گسل خزر، تالش و لاهیجان واقع شده است .گسل البرز یا(گسل خزر) در دامنه شمالی البرز، از لاهیجان تا جنوب گنبد کاووس به طول ۵۵۰ کیلومتر به موازات دریای خزر کشیده شده است.

در زمان حاضر این گسل به شدت فعال است و بسیاری از زمین لرزه های گیلان و مازندران در نتیجه فعالیت این گسل اتفاق می افتد.

از جمله گسل‌های دیگر این استان می توان به گسل های رودبار، بنان، سفیدرود و قزل اوزن اشاره کرد.

تحقیقات کارشناسان حاکی از آن است که با نگاهی به پراکندگی زمین لرزه های رخداده در استان از سال ۱۳۸۵ تا کنون و همچنین وجود گسل‌هایی چون گسل البرز (خزر)، آستارا، رودبار و لاهیجان در پهنه استان گیلان، رخداد زمین لرزه‌هایی چون زمین لرزه‌های تیرماه ۱۳۹۳ و حتی با بزرگای بیشتر از آنها دور از ذهن نیست.

با نگاهی به سابقه لرزه‌ای گیلان درمی یابیم که در گذشته نه چندان دور نیز زمین لرزه های بسیاری حتی با بزرگای بیش از زمین لرزه های رخداده اخیر( زمین لرزه رودبار- منجیل)، در این استان روی داده و سبب خسارتهای جانی و مالی بسیاری شده است.

رخداد زمین لرزه های تاریخی و همچنین وجود گسل‌های جنبا در گستره استان گیلان، همه نشان از لرزه‌خیزی بالای این استان و قرارگیری آن در زمره مناطق پرخطر از نظر مخاطرات لرزه‌ای دارد.

کد خبر 483986

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha